רובכם ודאי לא שמעתם על תערוכת Auto Expo שנערכה השבוע בהודו, אבל מדובר באחת מתערוכות הרכב הגדולות והחשובות באסיה, וכזו שמרכזת בה לא מעט חידושים בתחום הדו-גלגלי, בעיקר של היצרניות מן המזרח הרחוק. אחת החברות שמככבת בתערוכה היא TVS ההודית, יצרנית הרכב הדו-גלגלי השלישית בגודלה בהודו, המוכרת במערב בעיקר בזכות שיתוף הפעולה שלה עם ב.מ.וו, עבורה היא מרכיבה את דגמי משפחת ה-310 העממית.
מן הסתם רובם המכריע של החידושים שהוצגו בתערוכת Auto Expo לא רלוונטי לשווקים מערבים, ובפרט לישראל, אך עדין ניתן למצוא שם לא מעט דגמים מעניינים כמו הזפלין שלפנים שהציגה TVS.
הזפלין הוא קרוזר קומפקטי ומסוגנן למדי בעיצוב מודרני שלא היה מעניין יותר מידי אלמלא העובדה כי הוא מונע על ידיד יחידת הנעה היבירידית, כלומר כזו המשלבת מנוע בעירה פנימית יחד עם מנוע חשמלי.
לזפלין מנוע בנזין צנוע למדי בנפח 220 סמ"ק, לא מפתיע בהתחשב בעובדה ש-TVS מתמחה באופנועים קטני נפחה ודגמי ה-310 הם הגדולים ביותר שבהיצע שלה. אל מנוע הבנזין מצטרף מנוע חשמלי צנוע למדי, בהספק של 1200 וואט בלבד (כ-1.6 כ"ס) הניזון מסוללת ליתיום-יום במצח של 48 וולט הנטענת באמצעות מערכת בלימה רגרנטיבית ההופכת את האנרגיה הקינטית המופקת מהבלימה. כפי שניתן להבין מההספק הצנוע של המנוע החשמלי, הוא נועד בעיקר כדי לתת תגבור למנוע הסטנדרטי, בעיקר בזמן עקיפה ותאוצה, כשעל פי TVS הוא מעניק תוספת של 20% למומנט המרבי באופן מיידי, כמוקבל במנועים חשמליים.
הזפלין מוגדר כרגע כקונספט, אך ישנו סיכוי גדול שהוא יגיע לייצור במהלך השנים הקרובות כאשר הטכנולוגיה ההיברידית תבשיל גם לשימוש באופנועים. קרוב לוודאי ש-TVS לא תהיה הראשונה להכניס טכנולגיה זו לייצור, כיוון שגם יצרניות אחרות שוקדות על פיתוח טכנולוגיה שכזו.