KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים
האדוונצ'ר הבינוני של KTM נעלם לשנים אחדות וצץ מחדש בסין, וכעת הוא מציע מדרגה הגיונית מאוד במהלך הדרך בין ה-390 ל-890. חובת ההוכחה לגבי אמינות המנוע רובצת לפתחה של היצרנית האוסטרית

שורה תחתונה תחילה:

אהבתי את מנוע הטווין השמח ואת הבולמים והאבזור האלקטרוני שמאפשרים יכולות שטח וכביש מכובדות. מדאיג אותי ש-790 ADV החדש לא הוכיח שהוא התגבר על בעיות אמינות שהתגלו בו בעבר.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

מי אתהKTM 790 ?

790 אדוונצ'ר של ק.ט.מ עשה כותרות בעיקר לאחר שהסתבר שכדי להשחיז את המחיר שלו לצרכן בחרה יצרנית האופנועים האוסטרית לייצר אותו בסין ולייצא אותו משם לכל העולם.

משנת 2019 ועד ל-2021 יוצר אדוונצ'ר 790 באוסטריה ואז נעלם ונגנז כאשר הוחלף על ידי 890 בגרסת S לכביש וגרסת R שחיפשה לעצמה מתחרים בשטח.

מנוע ה-790 נשלח אל השותפים הסינים, חברת CF MOTO שמייצרת את KTM לשוק הסיני, ולפתע פתאום שב ה-790 אל כל העולם כשהוא מיוצר בסין, מפיק 95 כוחות סוס (כדי להתאים לרשיון A1) ומוצע עם תג מחיר של כמעט 74,000 שקלים.

790 ADV מכוון לקטגוריית האדוונצ'ר הבינונית, והמחיר שלו מיישר קו עם מתחריו בקטגוריה הזאת – ימאהה טנרה 700 (75,000 ש"ח) , סוזוקי ויסטרום 800 (77,000 ש"ח), הונדה טראנסאלפ 750 (75,000 ש"ח), ווג DS900X (85,000 ש"ח) וכו'.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

מנוע

במהלך נסיעת המבחן רכבתי על מסלול אספלט, בנסיעה בינעירונית, רכיבה עירונית, ואף השתתפתי בהדרכה תובענית של רכיבת אדוונצ'ר עם אלוף עולם.

המנוע לא הפסיק להפתיע לטובה עם ניגון קי-טי-אמי בצליל מוכר ואספקה הגונה של מנות אדרנלין. 95 הסוסים, ומומנט מרבי של 8.9 קג"מ, מאפשרים קצב התקדמות מרשים.

המומנט הגבוה מותאם לזרימה בשטח בהילוך שני בתוך כדי עבודת מצמד אינטנסיבית וזאת דוגמה מעולה נוספת להתקדמות קטגוריית האדוונצ'ר אשר דוחפת רוכבים להתנסות ברכישת שטח כבר בתחילת דרכם.

מה שמאוד מטריד, וקשה להשתחרר מכך בכל סחיטת מצערת, אלה לא מעט ביקורות שנמתחות בחו"ל אודות רמת אמינות נמוכה של המנוע הזה. חובת ההוכחה על טיפול הוגן והגון בלקוחות מוטלת על היבואנית לישראל.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

התנהגות

אופנוע המבחן נטחן היטב לאורך 10,500 קילומטרים לפני שהתיישבתי עליו והוא היה נעול עם סט צמיגי פירלי STR חדשים. בולמי הזעזועים הם מתוצרת WP APEX ובקוטר 43 מ"מ עם מהלך מתלה באורך 200 מ"מ.

על אף שמדובר בדגם עם נטיית כביש הוא מתגלגל על גלגלי 18 אינטש מאחור ו-21 אינטש מלפנים – ואלה מידת שטח קלאסיות. למרות זאת, על אספלט מתקבל אופנוע שעובד חלק ומספק ביטחון ויציבות גם בתוך הטיות חריפות מאוד.

המבחן האמיתי, מבחינתי לפחות, הוא רכיבת שטח וזה מתחיל עם מושב נוקשה וצר מידי שמחולק לשני גבהים – לרוכב/ת ומורכב/ת. למרות זאת אפשר להעביר משקל לאחור בלי הפרעות, וגובה המושב מאפשר להוריד את הרגליים בקלות אל הקרקע.

בולמי הזעזועים עובדים מצוין בשטח ומגהצים הכל באופן מעולה. גם כשעשיתי לא מעט טעויות – בולמי הזעזועים ספגו הכל ואפשרו לי המון ביטחון בגישה למכשולים.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

אבזור

על מסך התצוגה אפשר למצוא ולהתאים מגוון מצבי רכיבה שנבדלים זה מזה במידת ההתערבות של הבקרות האלקטרוניות. יש גם בקרת שיוט שימושית, והמערכת כולה נגישה וקלה מאוד לתפעול.

לעומת זאת, מאכזב לגלות שמראות הצד מאוד לא איכותיות. הן משדרות תחושה זולה, רועדות מאוד ושדה הראיה שהן מספקות לא מרשים בלשון המעטה. מומלץ להחליף את אלה במראות חליפיות.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

גם הארגונומיה מאכזבת מעט, במיוחד בכל הקשור לרכיבה בעמידה, כאשר רגלית הצד מציקה בקביעות לעקב רגל שמאל ולא מאפשרת למקם אותה במקום הנכון. רגלית הבלם האחורי ניתנת להיפוך באמצעות פירוק והחזרה של צמד ברגים, וכך מתקבלים "מצב כביש" ו"מצב שטח" וזה פיצ'ר נחמד ושימושי.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

ל-790 ADV יש קוויקשיפטר שעושה עבודתה טובה בסך הכל אבל הוא מעט איטי.

המשקף הקדמי מסיט את הרוח במערבולת שמנענעת את הראש יותר מידי כאשר רוכבים עם קסדת אדוונצ'ר עם מצחיה. כאשר מחליפים לקסדת כביש אין בעיה כזאת.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

שורה תחתונה

ק.ט.מ 790 ADV הוא אופנוע נוח, מאובזר ומהנה מאוד לרכיבה. לכל החוששים, זה עדיין KTM טהור שמדבר אוסטרית שוטפת ולא סינית. האופנוע הזה מרגש בדרך האופיינית לאחיו הכתומים ומציע מדרגת נפח וכוח הגיונית בין משפחת ה-390 ל-890.

הבידול שלו בתוך הקטגוריה, בעיקר מול היפנים, הוא אבזור אלקטרוני עשיר ומנוע חזק ועדין. לצד זאת מדובר באופנוע עם מנוע ששורשיו מגיעים לדור קודם ומעליו מרחף צל לגבי רמת האמינות.

 

KTM 790 אדוונצ'ר במבחן דרכים

 

צילום: ניר עמוס

 

גלילה לראש העמוד