KTM דיוק 125 בהשקה עולמית

משפחת הדיוק מקבלת עדכון מקיף ל-2017 וראובן סאביו טס לטורינו, לבדוק האם הוא עדיין יישאר מלך מגרשי החנייה בתיכונים

אל העיצוב המיוחד של ה'דוכס' אי אפשר להישאר אדישים, וזה נכון גם  עבור מי שאינו חובב אופנועים.
ביצועים מעולים ביחס לנפח המנוע מתקבלים באמצעות מכלולים איכותיים שלקוחים מאופנועים בנפח גדול יותר, וזאת כחלק מאסטרטגיה של ניצול אופטימלי של נפח והספק שנגזרים ממגבלות קטגוריית A1 (או A2 במדינות מתוקנות).
כדי להתאים עוד יותר טוב לקהל צעיר דיוק 125 הוא כלי קל ובעל ממדים קטנים, מה שהופך אותו לנוח במיוחד לתפעול.
מערכת בלימה עם ABS, פנסי LED, ולוח מחוונים דיגיטלי חדיש אשר מכיל גם קישורית בלו טות' לטלפון נייד, משלימים את החבילה.

מה זה?   

KTM הפתיעה את עולם האופנועים כאשר הציגה לראשונה את דיוק 620 בשנת 1994, והצליחה לשלב בין אופנוע סופרמוטו לבין אופנוע כביש שמיועד לשימוש יום יומי. אופנועי סופרמוטו של אותם ימים היו למעשה אופנועי מוטוקרוס ואנדורו תחרותיים שעליהם הורכבו גלגלי 17 אינטש עטויים בצמיגי כביש ספורטיביים.מעבר לשילוב הייחודי דאגו מעצבי KTM להעניק לדיוק עיצוב שכמותו טרם נראה בעולם האופנועים: מסיכת החזית, הפנסים, הצביעה ומערכת הפליטה, שכולם תוכננו במיוחד עבור האופנוע החדשני, העניקו לו אופי מיוחד, וזה שוכפל עם השנים לסדרה רחבה של 'דיוקים' בנפחי מנוע שונים.רבים ראו בדיוק, על חידושיו הרבים, אפיזודה חולפת או שיגעון זמני של אנשי השיווק של KTM, אבל המציאות טפחה על פני הספקנים והוא היה ללהיט המכירות של החברה האוסטרית.


כיום כוללת סדרת הדיוק כעשרה אופנועים בנפחי מנוע שבין 125 סמ"ק –  עם הספק שמוגבל ל-15 כ"ס, ועד ל-1290 סמ"ק עם 180 כ"ס. נתח השוק, בעיקר של דגמי דיוק הקטנים, גדול מאד, וזהו מקרה בולט שבו דגם אחד (או סדרת דגמים) משנה את פניה של חברה ותורם תרומה עצומה להצלחתה בשוק. אחת ההשלכות של הצלחה זאת היא ש-KTM כיום היא יצרנית האופנועים האירופית הגדולה ביותר. גם בישראל מאירה ההצלחה פנים לדיוק, והוא זה שבזכותו מובילה KTM את שוק האופנועים בעלי הילוכים, עם קרוב ל-1000 מסירות בסיכום שנת 2016.


במקום לפתוח עוד בקבוק שמפניה, או אולי ברוח האוסטרית לשתות עוד כמה ליטרים של בירה, החליטו אנשי השיווק של KTM לשנות כמעט לחלוטין את סדרת הדיוקים הקטנים. לשמחתי הוזמנתי לקחת חלק בהשקה העולמית לעיתונות אשר התקיימה בטורינו שבצפון איטליה.

איך זה נראה?

התשובה: גדול, אבל מרגיש קטן.


מעצבי KTM, חברת העיצוב Kiska, השכילו לרשום על חיפויי מיכל הדלק את נפח המנוע, אחרת היה כמעט בלתי אפשרי להבחין בעין בלתי מזוינת בין ה-125 ל-390. הפנס הקדמי, הפלסטיקה, מבנה השלדה והצביעה כמעט זהים גם לדגם ה-1290, והם יוצרים יחד מראה של אופנוע אגרסיבי שמצליח למשוך גם את תשומת ליבם של אנשים שלא מתעניינים באופנועים. עיצוב כזה חשוב מאוד עבור בני נוער אשר לרוב מעדיפים אופנועים שנראים כמו האופנועים הגדולים, ובמיוחד כאלה שמושכים כמה שיותר מבטים.


מצד שני, השליטה באופנוע קלה ביותר, בעיקר בגלל משקל נמוך של 139 קילוגרם בלבד וגובה מושב של 83 ס"מ. בנוסף, הכידון רחב, תנוחת הרכיבה זקופה ובסיס הגלגלים קצר יחסית, וכל אלה מאפשרים לרוכב לזגזג בקלילות ובהנאה בתוך תנועה עירונית צפופה.

מנוע, ביצועים:

גם עם נפח מנוע של 125 סמ"ק בלבד ועם הספק מוגבל ל-15 כוחות סוס זהו אופנוע שמייצר תחושת כח חזקה בזכות מומנט רב ביחס לנפח.מסייעים לכך גם יחסי העברה מחושבים היטב בתיבת ההילוכים ומערכת ניהול מנוע אשר מאפשרת למנוע לפעול בצורה חלקה ואחידה. אם מתעקשים לא לסגור את הגז, ולמשוך את המנוע לסל"ד גבוה, המנוע משתף פעולה בצורה מפתיעה ומממשיך למשוך ללא שום היסוס הרבה מעבר לשיא ההספק ב-10,000 סל"ד.


תכונה מפתיעה נוספת של המנוע היא יכולתו לשוב בתוך שבריר שנייה למצב שקט ומדויק, וזה גם אחרי קטעי רכיבה ארוכים שבהם המנוע לא ירד מסל"ד חמש ספרתי.

התנהגות כביש:

בעת רכיבה מהירה על כבישים משובשים, ובתוך כדי שינויי כיוון מהירים, המתלים החדשים (מתוצרת WHITE POWER) מעניקים לרוכב תחושת בטחון גבוהה. המתלים גם מסייעים לאחיזת הגלגל הקדמי בעת ביצוע בלימות חזקות, ובשיתוף מערכת ה-ABS מאפשרים מרחקי עצירה קצרים גם אם האספלט לא במיטבו.


שיטת החיבור הרדיאלית בין הקליפר הקדמי למזלג, בדומה לנהוג באופנועי כביש ספורטיביים, תורמת ליציבות הכלי בעת הבלימה.כל אלה מאפשרים לרוכב לסמוך על האופנוע ולרכב מהר יותר ובבטחה, גם אם עדיין לא צבר ניסיון רכיבה של שנים רבות.

אבזור:

אנשי KTM מבינים את הקהל הצעיר שלהם, שגדל עם טלפון חכם ביד, ולטובתו הם השקיעו מחשבה ותשומת לב בלוח מחוונים דיגיטלי חדש. הלוח מציע מגוון מצבי הפעלה ותאורת רקע שמתחלפת בהתאם לכמות  האור שמסביב (יום / לילה) ומאפשר שליטה בכל הפעולות דרך יחידת בקרה שממוקמת על הכידון, תוך שהיא חוסכת את הצורך להוריד ממנו את הידיים. לאחר חיבור הטלפון הנייד לבלוטות' אפשר לשלוט בו באמצעות יחידת הבקרה הזאת, כולל מענה לשיחות נכנסות.

שיפורים:

דיוק 125 היה עבורי הפתעה לטובה אשר הלכה וגדלה תוך כדי רכיבה. בכל זאת, לאחר שבחנתי לעומק גרסה מאד מאובזרת של האופנוע, שאותה הציגו אנשי KTM בשטח ההשקה, חשבתי, כמו כל אופנוען, מה עוד הייתי משפר בו?


משתיק הקול של המפלט המקורי מעוצב בצורה יפה, אבל משתיק שבנוי מסיבי פחמן, למשל מתוצרת AKRAPOVIC, יכול בהחלט לשפר את הנראות, ו"על הדרך" גם לסייע בשיפור יכולת ה"נשימה" של המנוע ולהפחית ממשקלו.


רגליות רוכב רחבות, בצביעת אנודייז, בשילוב מנופי בלם ומצמד מתכוונים באותה צביעה, לא רק יראו טוב יותר אלא גם ישפרו את השליטה באופנוע. כדי לצמצם את הנזק במקרה של נפילה אפשר להוסיף מגני ידיים שמחוברים למשקולות קצות כידון שעשויות מאלומיניום. אלה נראות מעולה על האופנוע.

בחזרה לגיל 16:

יום הרכיבה שלי על הדיוק החדש כלל נסיעה מהירה בתוך תנועה עירונית צפופה, מאה קילומטרים של כבישים בין עירוניים מהירים, וקטע נוסף, משעשע במיוחד, ב-SKATE PARK העירוני.


בתום יום כזה אני מרגיש שהאופנוע החדש מצטרף אל חלק העליון של רשימת הדברים שגורמים לי להתגעגע לגיל 16, ולקנא בבני נוער שזוכים כיום לרכב עליו כאופנוע הראשון שלהם.


דיוק 125 הוא אופנוע מעולה לרוכבים מתחילים אבל גם למי שקצת מאסו בקטנוע אוטומטי באותו נפח ומבקשים להתנייד בכיף וגם ליהנות מביצועים ומחוויית רכיבה אופיינית לאופנוע. מה שבטוח שדיוק החדש יוסיף לככב בחלומות הרטובים של בני נוער בארץ ובעולם.

יצרן

דגם

נפח מנוע

תצורת מנוע

הספק בכ"ס

קטגוריית רשיון נהיגה

משקל

גובה מושב בס"מ

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד