יצרניות הרכב הסיניות לא לוקחות שבויים וגם CF MOTO רוצה לנגוס בכל קטגוריה אפשרית. לאחרונה היא הנחיתה את 800 MTX להתמודדות ראש בראש מול ימאהה טנרה 700, סוזוקי ויסטרום 800, אפריליה טוארג, הונדה טראנסאלפ 750 ו-KTM 790 אדוונצ'ר על קטגוריית האדוונצ'ר בנפח בינוני.
תמורת רוב האופנועים האלה דורשים היבואנים שלהם סביב ה-75,000 שקלים ומבחינת הסינים זאת נקודת התורפה הראשונה שדרכה הם יכולים לתקוף. ואכן – הסינים מציעים את מרכולתם תמורת 60,000 שקלים וצריך להיות פתי אמיתי כדי שלא לתת להם את תשומת הלב.
800 MTX אמנם נתפש כאח הגדול של 450 MTאבל האמת היא שהאופנוע הזה מבוסס על KTM 790 ADV שאותו בחנו כאן. לא ברור מה בדיוק היו ההסכמות בין הסינים לאוסטרים אבל ידוע שהסינים מייצרים בסין כמה מדגמי KTM במסגרת שיתוף פעולה בין החברות.
יכול להיות שהאוסטרים אפשרו לסינים להשתמש ברכיבים שלהם בתנאי שייצרו גרסאות קצת פחות אטרקטיביות, ואם זה נכון זה מסביר מדוע ההספק המרבי של המנוע הזה הוא 90 כוחות סוס לעומת 95 אצל KTM.
800 MTX חולק עם אחיו הכתום את רוב הדברים החשובים: שלדה, מנוע, ואפילו את הקונספט של מכלי דלק לצד האופנוע. מכאן, ועד ההרגשה שלי כרוכב שהתחושות הדינמיות של האופנוע הזה מזכירות לי את האופנוע האוסטרי אפשר לקבל את הדברים כפשוטם או להאשים את התת מודע ואת הפסיכולוגיה.
בשורה תחתונה, מה זה משנה? אם תרגישו, כמוני, שהאופנוע הזה מורכב ברמה גבוהה כמו כל אופנוע אירופאי מן השורה הראשונה ואם התנהגות הכביש שלו תרגיש לכם מוכרת – אז מה זה משנה למה?
מה שכן – חובת ההוכחה לאמינות של המנוע הזה חלה על CF, אם כי אפילו במשפט הזה טמונה אירוניה מסוימת. אחרי הכל, בואו נאמר של-KTM היו "רגעים לא טובים" עם המנועים שלהם לאחרונה אז מי יכול לקבוע ש"איכות סינית" בימינו נחותה מ"איכות אוסטרית"? ואולי המצב הפוך לגמרי?
הערך המוסף שיצקו מהנדסי CF לאופנוע הזה כולל מהלך מתלים מרשים של 230 מ"מ, מושב שטוח שמעוצב היטב, ממשק משתמש מצוין לשליטה בחבילת האלקטרוניקה ועיצוב ייחודי. את רוב אלה חשים כבר כאשר מגלגלים את האופנוע בחנייה ובתחילת הרכיבה. עוד דבר שמרגישים מיד עם היציאה לדרך זה את המשקל: כ-220 קילוגרם כולל נוזלים, וזה כבד.
נותנים בגז
שחרור קלאץ' ראשון והאופנוע מרגיש מהודק. הישיבה עליו גבוהה. האופנוע נוח לתפעול ואינטואיטיבי, ומסך התצוגה צבעוני וממוקם גבוה ונכון.
כוח המנוע מספיק לרכיבה מהירה והוא מועבר לגלגל האחורי באופן ליניארי. אין הפתעות או התפוצצויות.
הקוויק שיפטר מבצע עבודתו נאמנה והאופנוע שט ויושב טוב על האספלט. מיגון הרוח טוב, לכל הפחות עד למהירות החוקית בכביש 6. אם עוברים את המהירות הזאת מגלים שהמנוע עובד פחות חלק, אבל בשלב הזה ממילא מתקבלות מערבולות אוויר לא נעימות על מצחיית קסדת האדוונצ'ר.
800 MTX מתגלה כאופנוע כבד מידי בשטח, והוא לא שש להניף את הגלגל הקדמי בהילוך שני, הילוך שאמור להיות שימושי מאוד. הנפת גלגל נחוצה לא לשם ראווה אלא כדי "לרחף" מעל חריצים ובורות בקרקע ולרכוב בקלאס ובמינימום מאמץ.
בחנתי את 800 MTX על אדמת מדבר יהודה וגיליתי שלא רק שיש לו יכולת, הוא גם "בא לעבוד" ומאפשר לממש אותה בתכל'ס. הגם שזה אופנוע מעט ספרטני, ולמרות שזה לא האופנוע הכי קרבי בשטח – הוא בהחלט מתגמל ומדגיש את הפוטנציאל של CF.
בשלב הבא צריכים הסינים להתרכז בהפחתת משקל ושיפור נוסף של ההתנהגות, ולמרות שהמשאלות האלה לא רלוונטיות לרוב הרוכבים, שממילא מעבירים את עיקר הרכיבה שלהם על כביש – נראה שעקומת הלימוד של הסינים תלולה ודי בקרוב נופתע מהם לטובה.
עבור ספורטאים ואנשי שטח מדופלמים נראה שיש כאן בסיס טוב לשדרוגים, ומכיוון שהפלטפורמה עצמה מתחילה במחיר נמוך משמעותית – יש ל-800 MTX יתרון מובנה ברור.
עבור כל מי שיורדים לשטח רק לעיתים רחוקות, בעיקר כדי לטבל את הטיול שלהם עם רכיבת שבילים וכמה תמונות בצבעי אבק – האופנוע הזה יותר מאשר מספיק.
בשורה תחתונה זה אמנם לא אדוונצ'ר חדש ופורץ גבולות שמביא לשוק גישה חדשה או לכל הפחות גימיקים שטרם נראו כמותם – אבל הבסיס שלו עושה את העבודה היטב, ומחיר הבסיס שלו שומט לסתות.
צילומים: רונן טופלברג