קוואסאקי ו-KTM מפתחות אופנועים חשמליים

האינטרנט מפוצץ בתמונות ריגול ועדויות לכאורה אודות אופנועים חשמליים חדשים של החברה היפנית והחברה האוסטרית, אבל הדרך אל כבישי ישראל עדיין ארוכה

תמונות ריגול מוזרות של KTM 'דיוק' חשמלי, ופטנט לאופנוע חשמלי שהגישה קוואסאקי, מסעירות לאחרונה את האינטרנט ומעלות ספקולציות אודות הסיכוי ששתי אלה "מבשלות" לנו דגמים חדשים של אופנועים חשמליים.

העניין הוא שהתמונות הראשונות נראות מפוברקות ותרשימי הפטנט חושפים דבר מה לא לגמרי מובן, לכן מצד אחד נדמה שהסערה החשמלית מעט מוקדמת ומצד שני ברור כשמש שהיא אכן תתרחש במוקדם או במאוחר.

תעשיית המכוניות כבר נמצאת על סף מהפיכה טכנולוגית: בתוך פחות משלוש שנים יוצעו מכוניות סדרתיות עם סוללות שיספקו טווח נסיעה יעילה של כ-500 ק"מ עם משך טעינה של כחצי שעה ל-80% מקיבולת הסוללה.

כל יצרניות הרכב הגדולות משתתפות במרוץ הזה, ב.מ.וו. ומרצדס כבר השיקו סדרות ממותגות של מכוניות חשמליות, וגם אאודי צפויה לבדל עיצובית את המכוניות החשמליות שלה בקרוב ולמכור אותן בנפרד. השאלה המרתקת היא כיצד כל זה משפיע על העולם הדו-גלגלי, ומתי נראה אופנועים חשמליים באולמות תצוגה של יצרנית אופנועים גדולה.

התשובה נחלקת לשניים. מבחינה טכנולוגית, כל מה שנכון לגבי מכוניות – ובמיוחד בחלקים שלא קשורים למכונית עצמה אלא לטכנולוגיית אגירת אנרגיה בסוללות, רלבנטי גם לנו: מחירי הסוללות צונחים במקביל להכפלת תכולת האנרגיה שלהן, וזה יאפשר גם לאופנועים ולקטנועים להגדיל את טווח הנסיעה האפקטיבי תמורת פחות שקלים.

הנעלם הגדול, מאידך, הוא אם רוכבים יוותרו על הכיף והריגוש של ההתנהגות והצליל של מנוע בעירה פנימית בין הרגליים, ועד כמה תגרום הטכנולוגיה לשינוי – לטוב או לרע – של יחס ההספק/משקל אופנועים ועל הזריזות שלהם.

שאלה לא פחות מרתקת היא מי מבין יצרניות האופנועים הגדולות תוביל את המהלך ותציע כלי חשמלי פשוט וזול יחסית, אך גם כזה שימשוך את קהל רוכבי האופנועים ולא קטנוע כפי שמתכננת הונדה

BMW מציעה קטנוע חשמלי כשלוש שנים, C evolution. עוד לפני כן, ראשונה לקפוץ על העגלה החשמלית, כבר לפני למעלה מחמש שנים, הייתה KTM עם האופנוע החשמלי, Freeride E, אשר מוצע כיום למכירה במספר שווקים בעולם בגרסאות מוטוקרוס, אנדורו וסופרמוטו. KTM אף הציגה בעבר דגם קונספט לקטנוע חשמלי. 

תמונות שמסתובבות בשבועות האחרונים ברשת מראות את מה שיכול היה להיות ההמשך הטבעי של אותו מהלך: KTM דיוק 390 שנראה כאילו הוא הוסב לשימוש במנוע חשמלי, ועל פניו מה יכול היה להיות יותר טבעי מאשר שימוש באופנוע סדרתי מצליח, וקומפקטי, שיכול להיות כלי חשמלי אידאלי לרכיבה בעיר ומחוץ לעיר?

הכל היה טוב ויפה לולא הרוכב ש"נתפס" רוכב על הכלי הזה היה נראה מרושל במיוחד וכשהוא רוכב על הכלי לא רק לא ממוגן אלא אף עם קסדה לא רכוסה.זה כמובן לא אומר שמדובר ב'פוטושופ' מה-1 באפריל, אבל ייתכן שמדובר דווקא בעבודה פרטית של מישהו, אולי אפילו סדנא כלשהי, או בכל זאת בעובד סורר שהחליט לקחת כלי לסיבובון קצר.

עוד עניין שפוגע באמינות של התמונות הללו הוא שהאופנוע עצמו צבוע בצבעים סדרתיים, ולא בצבעי הסוואה שמאפיינים דגמי פיתוח באשר הם, לכן בואו נסכם ונאמר שבמקרה הזה אנחנו קצת פחות מאמינים מאשר מאמינים.

קוואסאקי נינג'ה 300
נינג'ה 300 חשמלי? כנראה שלא בזמן הקרוב

בצידו האחר של העולם הגישה קוואסאקי בקשת פטנט למה שנראה כמו אופנוע חשמלי, אולי כזה שמבוסס על נינג'ה 300, אבל הפטנט עצמו לא נוגע כלל לטכנולוגיה אלא לדרך שבה אפשר לפרק את יחידית ההנעה כולה מן השלדה.

הפטנט מתאר סוג של ציר בשלדה, או "דלת" שאותה אפשרר לפתוח, וזו מפרקת למעשה את השלדה כדי להוציא מתוכה לא רק את הסוללה אלא את יחידת ההנעה החשמלית כולה.

זה כבר מוזר מסיבות אחרות. הרעיון של החלפת סוללות היה הרעיון המרכזי של פרויקט 'בטר פלייס' הישראלי, שנכשל כידוע כישלון גורף, והוא גם מוכר לנו מכל זוג של אופניים חשמליים שבו אנחנו נפגשים ברחוב. אבל מדוע לשלוף את המנוע כולו רק כדי לטען את הסוללה?

התשובה, כנראה, היא שקוואסאקי עובדת על פיתוח של שלדת מרוצים שבה עולה מידי פעם הצורך להחליף את כל המנוע במהירות, ואם מחברים אחד ועוד אחד ונזכרים בכוונה של 'דורנה' – מארגנת ליגת המוטוג'יפי, להריץ קטגוריה של אופנועי מרוץ חשמליים, ייתכן שמצאנו את התשובה.

נכון להיום מיוצרים אופנועים וקטנועים חשמליים רק על ידי חברות קטנות ופחות מוכרות, אבל כל מי שעיניו בראשו מבין שזה עומד להשתנות.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד