אפשר גם אחרת: ראש עיריית לונדון נגד גניבות אופנועים

ראש עיריית לונדון קרא ליצרניות האופנועים לפעול כדי להקשות על הפושעים, היצרניות קראו גם לו להתאמץ יותר

יש ממי ללמוד: בשעה שממשלות ישראל לדורותיהן מתעלמות מגניבות רכב ומותירות אותן לטיפול האזרחים וחברות הביטוח, הבריטים מציגים בפנינו דוגמא ומופת לפעולות יזומות של השלטון למען האזרחים, במקרה הזה תושבי לונדון בכלל ובפרט בעלי האופנועים בעיר.

ראש עיריית לונדון סאדיק חאן ערך ביום שלישי שעבר כנס מיוחד בהשתתפות אזרחי העיר, נציגי תעשיית האופנועים, נציגי העירייה ואנשי משטרת לונדון, במטרה למגר את תופעת גניבות האופנועים והקטנועים בעיר. אם הדרישות שלו יישאו פרי, ייהנו מן התוצאה בעלי אופנועים וקטנועים בעולם כולו.

מנתונים שהוצגו בכנס, ואשר יכולים לזעזע גם אותנו, בישראל, עולה שבשנה שעברה נגנבו בבירת אנגליה כ-14 אלף אופנועים וקטנועים, ומספר זה מייצג את מחצית מגניבות הרכב בלונדון.

הסיבה שראש עיריית לונדון בכבודו ובעצמו עוסק בגניבות אופנועים היא לא רק טובתם של בעלי הרכב, אלא של כלל הציבור הבריטי: אופנועים וקטנועים גנובים שימשו בשנה שעברה פושעים לביצוע 23,430 פשעים שונים – משוד ועד רצח דרך חטיפות של טלפונים סלולריים, גניבות והתפרצויות.

חאן. ״למגר את התופעה אחת ולתמיד״ (תמונה: ויקיפדיה)

עוד לפני שמתעמקים בכנס ובנושאים החשובים שהועלו בו חשוב להזכיר שישנם אמנם הבדלים בין לונדון לגוש דן – שם, למרות מזג אוויר פחות מתאים לרכיבה יש הרבה יותר כלים דו גלגליים וכנראה שגם הרבה יותר פשע – אך יש גם הרבה קווי דמיון.

כך, גם בישראל נעשה שימוש נרחב בקטנועים ואופנועים על-ידי עבריינים במהלך חיסולים ופעילויות פליליות אחרות, וגם אצלנו גורמות גניבות האופנועים והקטנועים לנזק כלכלי ונפשי לבעלים שלהם.

מכל מקום, עיריית לונדון ערכה, כאמור, כנס מיוחד כדי לדון בדרכים לצמצום הגניבות של כלים דו-גלגליים, והכותרת המרכזית שעלתה ממנו היא קריאה של ראש העיר לונדון לנציגים של הונדה, סוזוקי, ימאהה, קבוצת פיאג'יו וב.מ.וו שנכחו בכנס לשפר את התכנון הפיזי של כלים דו גלגליים כך שיהיה קשה יותר לגנוב אותם.

ראש העיר ביקש מנציגי החברות לקחת אחריות רבה יותר לביטחון הציבור, ובכלל זה לתכנן גם אמצעי אבטחה חדשים שאותם יהיה אפשר להתקין על אופנועים וקטנועים קיימים.

העירייה, מצידה, השיקה מסע פרסום אשר מציג בפני הרוכבים ובעלי הכלים כללים שונים לפעולות שבהן הם יכולים לנקוט כדי לצמצם את סיכון הגניבה. ראש העיר אמר: "הפשע שמבוצע באמצעות אופנועים (גנובים) הוא מפחיד, מאיים, ולא יהיה נסבל יותר בעיר הבירה.

הטלתי על משטרת לונדון להעצים את המשאבים שמושקעים בסיכול גניבות, והם הגיבו בפעולות בתחומי המודיעין, במעצרים מוגברים ובטקטיקות חדשות, אולם זאת בעיה שאי אפשר לפתור באמצעות שיטור בלבד״.

כינסנו את יצרניות האופנועים ושותפים נוספים יחד כדי לעזור לנו למגר את הבעיה אחת ולתמיד. זה חיוני מכיוון שיצרניות האופנועים יכולות לסייע להתמודד עם הבעיה הזאת במקור שלה: התכנון הנוכחי של אופנועים הופך את הגניבה שלהם לפעולה קלה, ולכן צריך להתמודד עם בעיית המקור אם אנחנו רוצים למנוע פשעים ברחובות שלנו".

כמו בכל עניין פוליטי, ודאי כזה שעלול לגרום לאחד הצדדים להידרש להשקעות כלכליות, גם הבריטים "כדררו" ביניהם את האחריות לבטיחות תושבי לונדון בכלל ולמניעת גניבות בפרט.

איגוד תעשיות האופנועים הבריטי (MCIA) הגיב לדברי ראש העיר בטענה לפיה "אין כדור כסף" שיכול לפתור את הבעיה. נציגי האיגוד ביקשו מראש העיר שלא להפוך את יצרניות האופנועים ל"נקודת המוקד של האשמה ב"מגפת הפשע הדו-גלגלית של לונדון".

טוני קמפבל, מנכ"ל MCIA , אמר בתגובה: "אנחנו יודעים שראש העיר היה רוצה לשמוע שיש ׳פתרון קסם׳ שבו אפשר לצייד את כל האופנועים והקטנועים ובאמצעותו למנוע גניבות, אבל לצערנו אין כזה. אם היה הרי שהיינו מציעים אותו היות שגניבות אופנועים מזיקות במיוחד ללקוחות שלנו".

קמפבל אמר גם שמניעת גניבות צריכה להתבצע בגישה רב-מערכתית שכוללת אמצעים כמו מתקני חניה מאובטחים יותר, מערכת איתור שמותאמת לאופנועים, ומסע פרסום שממוקד בחינוך ויעודד רוכבים להשתמש במערכות אבטחה ובמנעולים. "בעלי אופנועים וקטנועים", הוא אמר, "זקוקים למשהו כדי לנעול אותם אליו, ובתחום הזה יכולה עיריית לונדון לחולל שינוי".

במקביל, MCIA שמר על תקינות פוליטית מופתית, ונימוס בריטי קלאסי, כאשר פרסם הודעה שמבהירה שהאיגוד תומך באופן מלא בראש העיר ובמשטרת לונדון, אלא שהוא לא מרגיש אחריות ישירה למגפת הגניבות והפשע.

"שימוש בכלים דו גלגליים מסייע להפחתת הגודש בבירה, משפר את איכות האוויר ומפחית את הלחץ על חניה, כפי שקורה גם בערים אחרות באירופה. לכן צריך לקחת בחשבון את הכלים הדו-גלגליים בעת תכנון התחבורה של לונדון לאורך זמן, ומתקני חנייה מאובטחים הם אחד המרכיבים לצורך זה".

משטרת לונדון לא נותרה אדישה לבעיית גניבות האופנוענים ויצאה לאחרונה במסע פרסום משלה, אשר מתמקד בדרכים ובאמצעים שבהם יכול כל בעל כלי דו-גלגלי לנקוט כדי לצמצם את סיכויי הגניבה.

אחת הסיסמאות של מסע הפרסום טוענת ש"שני אמצעי אבטחה או יותר יפחיתו  את הסיכון שלך להיות קורבן", וסיסמא אחרת מזכירה ש"ככל שהאבטחה שלך גלויה יותר לעין כך הופך האופנוע שלך פחות בולט מבחינת הגנבים. הוספת אמצעי אבטחה נוספים מקשה עליהם לגנוב".

מסע הפרסום של משטרת לונדון מציג קטע וידאו ממצלמת אבטחה, אשר ממחיש עד כמה קל לגנוב קטנועים, וכיצד כדאי לנעול אותם כראוי, והוא מפורסם במדיות חברתיות, בפרסום דיגיטלי ועל גבי מודעות ענק בחניונים.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד