תערוכת האופנועים החשובה והוותיקה ביותר בעולם פותחת מחר (ה') את שעריה בפני הקהל הרחב בפעם ה-81 במשך 110 שנות קיומה, והיא תינעל ביום ראשון הבא.
כרגיל, בתערוכת מילאנו (EICMA) מוצגים דגמי הדו-גלגלי החשובים ביותר בעולם לשנה הקלנדרית הבאה וגם החידושים הטכנולוגיים החשובים ביותר לרוכבים ולבעלי מקצוע בענף. אלא שהשנה באופן מיוחד אפשר להבחין בתוצאות השינוי הטקטוני שחל בעשור האחרון בעולם האופנועים, והשורה התחתונה שלו היא תעשייה שהפכה גלובלית יותר מרוב התעשיות האחרות, ובכלל זה גם תעשיית המכוניות.
באופן היסטורי, ובמשך רוב שנות קיומה של תערוכת מילאנו – השוק האירופאי וחברות אירופאיות נתנו את הטון בכל מה שקשור לפיתוחים טכנולוגיים, ועד לשנות ה-70 של המאה הקודמת זה היה נכון גם בכל הקשור לייצור של כלים דו גלגליים.
גם לאחר מכן, במשך כחמישה עשורים שבהם יפן הייתה המעצמה הדומיננטית בתחום – עמד הלקוח האירופאי, ולכל הפחות ה"מערבי", בראש מעייניהן של יצרניות האופנועים היפניות – בוודאי ככל שמדובר בחזית הטכנולוגית ובכלים מתקדמים.
העניין הוא שלאורך כל השנים האלה אירופה וצפון אמריקה אמנם סבסדו את הפיתוחים הטכנולוגיים אבל היוו רק נתח קטן, כמעט זעיר, מכלל המכירות של כלים דו-גלגליים בעולם.
נתח הארי של המכירות – אמנם של כלים בסיסיים מאוד – היה ועודו בסין, הודו, מדינות דרום מזרח אסיה, וברוב המדינות המתפתחות בעולם – בדרום אמריקה, באפריקה ובמרכז אסיה.
במשך יותר מ-100 שנים שלטו חברות אירופאיות, ואחריהן גם יפניות, ברוב ייצור הדו-גלגלי בעולם (גם במסגרת שותפויות עם חברות מקומיות), אבל בעשור האחרון התהפכה המגמה כאשר חברות סיניות והודיות רכשו נתחים גדלים והולכים בחברות מערביות, או החיו מותגי עבר גוססים ואף מתים.
התוצאה, שבולטת לעין בתערוכת מילאנו השנה, היא שהדומיננטיות המסחרית נמצאת כעת בידיים סיניות והודיות לא פחות, ואולי אף יותר, מאשר בידיים יפניות או "מערביות". זה ניכר בכך שרבים מן המותגים ה"היסטוריים" שזוכים לכבוד בזכות הוותק שלהם הם בעצם מותגים סינים צעירים, ומותגים ידועים אחרים נמצאים בבעלות הודית.
איטליה, שהביאה לעולם עשרות חברות מתמחות בתחום הרכב בכלל והדו-גלגלי בפרט, נטלה את ההגמוניה מבריטניה וגרמניה והפכה באופן חד משמעי ומוחלט למרכז הידע האירופאי בתחומי הטכנולוגיה והעיצוב, וזה לא קרה בזכות או בגלל האיטלקים עצמם אלא בזכות ההודים, היפנים, ולאחריהם גם הסינים.
אבל במקום לצבוע את כל העולם בצבעים לאומניים מעניין יותר לשים לב לתוצאה, כפי שהיא תשתקף בימים הקרובים בדוכני התצוגה במילאנו: לא רק האירופאים רוצים כלים מתקדמים טכנולוגית וכוח הקניה של מעמדות מבוססים בהודו ובסין לא נופל מזה של אירופה, ומנגד לא רק הסינים וההודים רוצים כלי תחבורה זולים ובסיסיים אלא גם האירופאים. כפועל יוצא – עולם האופנועים והקטנועים של אמצע העשור השני הפך להיות הכי שוויוני וגלובלי בהיסטוריה – ולראשונה מאז תחילת המאה הקודמת אנחנו שוב פוגשים באינפלציה של מותגים ורעיונות חדשים.
התערוכה של כל התערוכות
בעידן שבו תערוכות מכוניות חשובות כמו תערוכות ז'נבה ופרנקפורט נמחקו מן המפה – תערוכת האופנועים הבינלאומית של מילאנו רושמת הישג מרשים עם יותר מ-850 מציגים מ-45 מדינות שונות וצפי לקהל של יותר מחצי מיליון מבקרים.
מספר היצרניות שמבקשות לחשוף חידושים כל כך גדול שמארגני התערוכה נאלצו לחלק את מסיבות העיתונאים שלהן על-פני שלושה ימים (שני ימי העיתונות השנה נערכו אתמול והיום, שלישי ורביעי), אם כי היצרניות הגדולות והחזקות טרחו כבר לפרסם את עיקרי הבשורות שלהן מבעוד מועד.
כוחה העולה של הודו בתחום הדו-כלכלי מיוצג השנה לא רק על-ידי KTM, שמחצית הבעלות בה נרכשה החל משנת 2007 על-ידי באג'אג' ההודית אלא גם על-ידי רויאל אנפילד שעולה ופורחת ועל-ידי הירו (Hero) – שהוא יצרן הרכב הדו-גלגלי שמוכר בכל שנה הכי הרבה כלים בעולם.
הירו תחשוף במילאנו ארבעה דגמים חדשים ובהם דור חדש של XPulse עם מנוע גדול יותר, אופנוע ספורט עירום בנפח 250 סמ"ק (שאולי ייקרא Xtreme 250), גרסאות גדולות יותר של קטנוע בשם Xoom עם מנועים בנפח 125 סמ"ק ו-160 סמ"ק, וגם אופנוע/קטנוע חשמלי חדש תחת מותג חשמלי שנקרא Vida.
רויאל אנפילד
רויאל אנפילד חשפה כבר את הסקרמבלר Bear 650 ותחגוג במילאנו את השקתו הרשמית לצד ה-Classic 650 שחולק איתו מכלולים עיקריים בדגש של מנוע ה-RE.
אבל החדשות המסקרנות של רויאל אנפילד הן אופנוע חשמלי בשם Flying Flea שבוודאי עבר כבר משלב הקונספט לכל הפחות לשלב של טרום ייצור. ה-Flying Flea מעוצב בסגנון רטרו וההודים מבטיחים שהוא גדוש בטכנולוגיה מתקדמת. נחיה ונראה.
KTM
יצרנית האופנועים האוסטרית-לכאורה מייצגת בעידן הנוכחי ציר מאוד מעניין בין אירופה להודו, אבל גם בין אירופה לסין. במקביל לשותפות האוסטרית-הודית – שהלכה והפכה מורכבת יותר ויותר ככל ש-KTM נאלצה להגדיל את המינוף שלה ולחיות על הררי חובות, ל-KTM יש גם מיזם משותף משמעותי עם CFMoto הסינית.
לכשעצמה ובזכות עצמה KTM מציגה במילאנו את מהדורת החדשות הגדושה ביותר עם דור חדש של דגמי 390 אדוונצ'ר שפרטיהם ותמונותיהם הודלפו שוב ושוב ולצידם יוצג צמד דגמי הספורט – 990 Duke R ו-990 RC R – שני אופנועים שמיועדים למי שרוכבים מהר ונמוך.
סדרת גרסאות סופר דיוק 1390 החדשה תעמוד בוודאי במרכז הזירה אבל החשיפה הטכנולוגית החשובה של KTM השנה היא תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה שלה, ואנשי החברה מתפארים בכך שזו עברה לאחרונה את טבילת האש במירוץ השטח האולטימטיבי של ארזברג (Erzbergrodeo).
דוקאטי
לפני שנעבור לסין נישאר רגע באיטליה ונתחיל עם דוקאטי, שהכריזה לפני כחודש וחצי שעד לסוף השנה היא תחשוף ותשיק חמישה דגמים חדשים. שלושת הדגמים הראשונים שכבר הוצגו ונחשפו הם סדרת מולטיסטרדה V4 מעודכנת, סדרת פניגאלה V4 ומספר גרסאות חדשות של הסקרמבלר 2G.
זה משאיר למילאנו שני דגמים נוספים והשאלה היא אם הם יאפילו על החידוש הכי חשוב של דוקאטי השנה: מנוע V טווין חדש וחדיש.
אפריליה
אפריליה מנצלת את הזירה הביתית כדי לחשוף את טואנו 457 ואת טוארג 457 בגרסת ראלי. טואנו הוא אופנוע עירוני בעיצוב ספורטיבי שמיועד למיאוצי רמזורים וטוארג, כמיטב המסורת, הוא אדוונצ'ר עוצמתי שאמור לספק ביצועי עבירות מרשימים.
אפריליה כבר מייצרת את RS 457 בהודו וצפויה להעביר לשם עוד ועוד כושר ייצור – וזאת יכולה להיות בשורה חשובה עבורנו ככל שמדובר בשמירה על עלויות ייצור סבירות.
CFMoto
הקשר בין CFMoto לבין KTM הניב לסינים משפחת מנועי V טווין עוצמתיים, והסינים יציגו לצידם במילאנו אופנוע אדוונצ'ר בגודל מלא בנפח 450 סמ"ק ואופנוע סופרספורט עם מנוע שלושה צילינדרי חדש בנפח 675 סמ"ק.
אבל את מרכז התצוגה יתפוס – כך מבטיחים לנו – אופנוע ספורט בגודל מלא, ומכיוון שיש דיבורים על בקשת הפטנט שהסינים רשמו בשנת 2022 למנוע V-4 בנפח ליטר עם 200 כוחות – יש מצב שנראה במילאנו את אופנוע-העל הסיני הראשון בהיסטוריה בייצור המוני.
בחזית היפנית ובחזרה לאירופה
היצרניות היפניות מתאמצות להוכיח שהן חזק חזק בעניינים, והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא עם אופנועי סופרספורט כמו הונדה פיירבלייד או קווסאקי נינג'ה H2R.
קוואסאקי גם תציג במילאנו את מתיחת הפנים של Z900, סוזוקי ממשיכה להשקיע בהיאבוסה אבל תציג גם דור חדש, אחרי שנות דור, לאופנוע הדו"ש האגדתי שלה DRZ, ואילו ימאהה תציג MT-10 חדש.
ב.מ.וו, לאחרי כמעט 4 שנות בצורת, חוזרת למילאנו עם חבילת חדשות: לאחר שנחשפו כבר אופנועי הספורט S 1000 RR, M1000 RR ו-S 1000 R הם יעמדו במרכז התצוגה של הגרמנים ולצידם R 1300 GS ו-K 1600 GTL חדשים.
צילומים: יצרנים, יח"צ