מרכזי שירות ארציים
קבוצת עופר-אבניר מאמינה בשיווק כלי הרכב הטובים ביותר ודוגלת במתן גב שרותי רחב ותומך למוצרים שהיא משווקת.
חוד החנית של פילוסופיה זו הם ארבעת מרכזי השרות הארציים של הקבוצה.
שני מרכזי שרות ארציים (בתל אביב ובחיפה) משרתים את כלי הרכב הדו-גלגליים ושני מרכזי שרות ארציים משרתים את הטרקטורונים, רכבי השטח והעבודה, אופנועי הים וסירות הספורט.
מרכזי השרות משרתים לקוחות רבים ביניהם לקוחות פרטיים, גופים ממשלתיים (דואר, משטרה, צה"ל, מד"א, גופי הצלה, רשויות מקומיות ועוד) וכן חברות פרטיות.
מרכזי השרות ערוכים לטיפול בעשרות כלי רכב מדי יום, והינם מהמתקדמים בענף. בעלי המקצוע שלנו עוברים השתלמויות רבות הן בארץ והן בחו"ל אצל יצרני הרכב.
השתלמויות אלו מכשירות אותם לטיפול במגוון כלי הרכב המשווקים על ידי קבוצת עופר-אבניר. מרכזי השרות מצוידים בכלי העבודה הטובים ביותר ובציוד הממוחשב הנדרש כדי לטפל בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
מנהלי מרכזי השרות נמצאים בקשר שוטף עם יצרני כלי הרכב לשם מתן תמיכה נרחבת וקבלת עדכונים. מרכזי השרות ממוקמים באזורים נוחים לגישה ובסמיכות נוחה לתחבורה ציבורית.
כאשר האופנוע או הקטנוע מתוחזקים באופן סדיר ונמצאים בשימוש שוטף כל שנותר לפני שמשתמשים בו באופן יום יומי זה להקפיד בעיקר על לחץ האוויר בצמיגים, ועל מפלסי השמן ונוזל הקירור.
אם האופנוע עמד זמן רב יחסית כדאי לבחון מספר דברים נוספים לפני שעולים איתו על כביש ציבורי, ורצוי לקחת אותו לסיבוב קצר בסביבה סגורה כדי לוודא שהבלמים תקינים ומערכות החשמל פועלות כשורה.
לכל אופנוע וקטנוע יש שגרת טיפולים משלו, אמצעי תפעול ייחודיים לו, ונתונים ספציפיים כמו לחצי ניפוח אוויר בצמיגים או מקום ודרך לבחינת מפלס שמן המנוע. כל הפרטים האלה כתובים בספר הרכב, שאותו אפשר לקבל אצל היבואן, למצוא ברשת האינטרנט, או לקבל מאיתנו במייל על-ידי משלוח הטופס הזה.
חשוב לקרוא את הוראות התפעול ולשים לב למרווחי הטיפולים, למשל מועדי החלפת שמן מנוע ומסננים, ולהקפיד על מילוי לחץ אוויר בצמיגים לפחות אחת לשבועיים.
מומלץ לקבוע תאריך קבוע בכל חודש ולבצע בו בחינה מדוקדקת יותר של האופנוע או הקטנוע. חשוב לבדוק את תקינות כל הנורות (מאותתים, פנס בלימה, פנס ראשי), מתח השרשרת, מצב הבלמים (וגובה מפלס הנוזל ההידראולי) וכן מצב המצבר.
באותה הזדמנות כדאי לפרק את מסנן האוויר ולנקות אותו באמצעו לחץ אוויר.
מרווחי הטיפולים המומלצים נקבעים על-ידי כל יצרנית אופנועים אולם תלויים גם באופן השימוש בכלי: באופנועים וקטנועים ש"עובדים קשה", או חשופים להרבה אבק וחום, מומלץ להחליף שמן מנוע ומסנן שמן בתדירות גבוהה יותר, ולפחות בכל חצי שנה.
הצמיג, כידוע, הוא הקשר שלנו עם הכביש, אבל מעבר לעניין הטריוויאלי הזה צריך לשים לב להשפעת לחץ האוויר על הביצועים של האופנוע או הקטנוע ועל תצרוכת הדלק.
כל צמיג מאבד לחץ אוויר באופן טבעי ולכן יש להשלים את החסר לפחות אוחת לשבועיים, אבל אם צמיג מאבד כמות גדולה של לחץ חשוב לבחון אותו באופן יסודי ולוודא שאין בו פגם כגון סדקים, התייבשות או תקר.
לחץ אוויר בודקים כאשר הצמיגים קרים. מאד מומלץ להשתמש במד לחץ אוויר תקין ואיכותי, אבל אפשר גם למלא אוויר באופן קבוע בתחנות דלק.
צמיג שמנופח ללחץ נמוך מכפי שהגדיר היצרן נוטה להתחמם ואף עלול להתפוצץ בנסיבות קיצוניות, ויש לו גם השפעה שלילית על ההיגוי וכושר התמרון של האופנוע.
בכל מקרה צמיג שלא מנופח מספיק גוזל אנרגיה היות שהגמישות של הגומי יוצרת חיכוך מוגבר כשהאופנוע בתנועה. אז במקום להפוך את הכסף שהשקעת בדלק לחום שמתבזבז לחינם – עדיף לנפח את הצמיג ללחץ הנכון.
באותה הזדמנות, מדוע לא להעיף מבט על המצב הכללי של הצמיג ובעיקר על סימני שחיקה וחיכוך?
חלק משגרת הטיפול באופנוע ובקטנוע היא ניקוי או החלפה של מסנן האוויר, אבל במדינת ישראל, שנחשבת מאובקת במיוחד, מאד מומלץ שגם בעל האופנוע או הקטנוע ישים לב למצב מסנן האוויר שלו.
מסנן האוויר מרחיק מתא השריפה של המנוע אבק, לכלוך ונוזלים שעלולים לגרום למנוע נזק לא הפיך, אבל כאשר המסנן סתום נמנעת מן המנוע אספקת האוויר שנחוצה לו. מצב כזה לא רק פוגע ביעילות אלא גם מעלה את תצרוכת הדלק ואת זיהום האוויר.
מסנן האוויר נמצא בדרך כלל בתוך קופסא שנקראת "קופסת אוויר", ולרוב מוליכים אליה מעברי אוויר (או צינורות) שגם הם עלולים להיסתם על-ידי עצמים זרים כמו עלים, חרקים או לכלוך.
לרוב הקטנועים יש רצועה שמעבירה את סיבוב המנוע לוריאטור, ולמרות שלא נדרשות פעולות לתחזוקה שלה חשוב לשים לב לשני דברים חשובים. ראשית, חשוב להחליף את הרצועה בהתאם להוראות היצרן, וכאשר רוכשים קטנוע משומש חשוב לבדוק מתי היא הוחלפה בפעם האחרונה. לרצועות שלא תוחזקו יש נטייה להיקרע ברגע הגרוע ביותר מבחינת הרוכב, וזה גם עלול להיות מסוכן.
בנוסף, אסור להפעיל לחץ מיותר על הרצועה והוריאטור, למשל כאשר עומדים ברמזור ולוחצים על הבלמים ועל המצערת יחד. כך נוצר בלאי מיותר ונגרם נזק.
באופנועים מונעי שרשרת חשוב להקפיד על מתח נכון של השרשרת כדי למנועי בלאי מיותר לשרשרת עצמה, לגלגלי השיניים ולתיבת ההילוכים.
בספר הרכב יש הוראות מפורטות אודות הנקודה שבה יש לבדוק את מתח השרשרת ומה נחשב מתח תקין, ותוך כדי בדיקת מתח השרשרת והכיוון שלה חשוב לשמן אותה כדי למנוע בלאי מלכלוך והחלדה.
המצבר מוטמן בדרך כלל במקום נסתר ולכן יש נטייה להתעלם ממנו, אבל רצוי מאד לבדוק אותו לפחות אחת לשלושה חודשים.
לפני כל פעולה כדאי לנתק את המצבר ולשים לב שיש בתוכו חומצה חזקה שעלולה לגרום לנזק פיזי לעור, וגם לצבעי של האופנוע.
אם אפשר לבדוק את מפלס החומצה בסוללה מבלי לנתק אותה עדיף לעשות את זה כך, ואם אין ברירה צריך לשלוף את הסוללה לאחר ניתוקה, להציב אותה על משטח ישר, ובמידת הצורך להוסיף לה מים מזוקקים.
עוד משימה שלעתים קרובות מוזנחת למרות שנדרשות רק מספר דקות כדי לבצע אותה היא בדיקת מפלס נוזל הקירור. במדינה חמה כמו שלנו מדובר בפעולה קריטית שיכולה למנוע נזק גדול לאופנוע ולבעליו.
יש לעיין בספר הרכב כדי לגלות היכן בדיוק נמצא מיכל העיבוי של מערכת הקירור וכיצד בודקים את מפלס נוזל הקירור, אבל בכל מקרה חשוב לשים לב שלא לפתוח את פקק המילוי כאשר המנוע חם. את המפלס עצמו בודקים רק עם מנוע קר.
אופנוע או קטנוע שמטופלים בתדירות המומלצת לא אמורים לאבד שמן בין טיפול לטיפול אבל זה עלול לקרות בגלל תקלות שונות.
חשוב לקרוא בספר הרכב היכן וכיצד בודקים את מפלס שמן המנוע – והאם זה מבוצע באמצעות מדיד או עינית. בכל מקרה חשוב להציב את האופנוע על משטח ישר ומאוזן ולבדוק את מפלס השמן כאשר המנוע קר.