רפורמת הטסטים: רוצים רישיון לדו גלגלי? תמתינו לפחות שלושה חודשים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
מאז ה-8 ביולי לא מבוצעים בישראל מבחני נהיגה מעשיים לדו-גלגלי. בשיא העונה מושבתים 60 מורים ו-300 אופנועים וקטנועים ללימוד נהיגה מעלים אבק.  הסיבה: החלמאות של משרד התחבורה

לכל מי שמבקש להוציא רישיון רכיבה על כלי רכב דו-גלגלי בחודשים הקרובים מומלץ להתאזר בסבלנות, ולא בגלל שביתת בוחני נהיגה או עומס על משרד הרישוי. למעשה, ביום ראשון שעבר יצאה לדרך רפורמת ההפרטה של מבחני הנהיגה, וההבטחה של שר התחבורה ישראל כץ הייתה שכל מי שירצה יוכל לקבל מועד למבחן בתוך ימים בודדים מרגע שירשם. אלא שעבור מי שמבקש לרכוב על דו-גלגלי ההיפך הוא הנכון.

 

 

 

על אף שאנחנו בעונת הקיץ, שבה בדרך כלל מבוצע מספר המבחנים הגדול ביותר לרישיונות לדו-גלגלי – אין כל אפשרות להיבחן כעת, וכנראה שגם אי אפשר יהיה להיבחן בחודשים הבאים, וזאת בעיקר בגלל האופן החלמאי שבו ביצעו אנשי משרד התחבורה את הפרטת מערך המבחנים בישראל: ללא בחינה מוקדמת או "פיילוט" שבאמצעותם אפשר היה לתקן מבעוד מועד את מאות התקלות שמתגלות כעת במערך החדש.

התוצאה, ככל שהדברים אמורים לגבי מי שמבקש להיבחן כדי לקבל רישיון נהיגה לכלי דו-גלגלי, היא שהמערכת הממוחשבת של המשרד לא מקצה מבחנים כלל, בכל הארץ, ולא ידוע מתי יתוקנו התקלות ויהיה אפשר להיבחן.

הפרטת מבחני הנהיגה כרכה יחד ארבע רפורמות שלא היו חייבות להתבצע בבת אחת, והראשונה בהן היא פיטוריהם של כ-110 בוחנים שהועסקו אמנם על חוזים אישיים אבל נחשבו לעובדי מדינה מבחינת חובתם לעמוד בכללי המשמעת של נציבות שירות המדינה. עובדים אלה הוחלפו בעובדים שכירים שמועסקים על ידי שתי חברות מסחריות שזכו במכרז של משרד התחבורה.

הרפורמה השנייה, תיעוד של המבחנים המעשיים, לא חלה על מבחנים לרכב דו גלגלי, והיא כוללת התקנת שתי מצלמות ומכשיר ניווט לווייני בכלי הרכב של מורי הנהיגה – וזאת במסגרת "מערכת טכנולוגית" שאופיינה בסתר על-ידי גורמים עלומים בתוך משרד התחבורה. רפורמה שלישית היא איפיון והקמה של מערך שמנהל את הזמנת המבחנים, קביעת התורים, הקצאת הבוחנים, קביעת מסלולי המבחן וניהול המבחנים, זאת במסגרת "פרויקט ברוש" של משרד התחבורה.

הרפורמה הרביעית היא יצירת מערך פיקוח על מבחני הנהיגה, שבו אמורים עובדי מדינה למנוע מצבים של חוסר מקצועיות או חלילה שחיתות בקרב בוחני נהיגה שאינם עובדי מדינה. ערב הרפורמה היו למשרד התחבורה רק שתי משרות פיקוח על כל מערך לימוד הנהיגה בישראל, שכולל קרוב ל-5,000 מורי נהיגה ו-400 אלף מבחנים בשנה וכעת אמורים להיות כמה עשרות מפקחים.

 

 

הרפורמה החמישית נוגעת אך ורק לרכב דו גלגלי, ובמסגרתה אומצו רעיונות שנקבעו לפני 6 שנים לצורך שינויים של מבנה מבחן השליטה שנדרש לעבור כל נבחן על אופנוע.

בעוד שאין ויכוח שבביצוע נכון אמורות ארבע הרפורמות האחרונות לשפר את מצבם של הנבחנים ואת רמת המבחנים, מיותר להזכיר שכל אחת מהן כרוכה בשינויים של התנהלות והרגלים, ובהחדרת מערכת טכנולוגית שמעצם טבעה זקוקה ל"ניקוי באגים" לקראת השקתה, לכן צריך היה לתכנן את המהלך כולו באופן מקצועי, שקול ואחראי. בפועל, כנראה שאף אחד לא יופתע לגלות שאף אחת מן הרפורמות הנ"ל לא תוכננה באופן שקוף וגלוי לציבור, אולי בגלל שמי שעמד מאחורי כל אחד מן האלמנטים (שכולל גם שינויים רבים נוספים) היה גאון שלא נדרש להציג את הרעיונות שלו או לקבל מן הציבור תגובות והערות שיכולות היו למנוע את הפארסה הנוכחית.

הגאונות של אנשי משרד התחבורה לא נעצרת בתכנון, או בהיעדר התכנון, של כל אחד מן האלמנטים: שר התחבורה, מנכ"לית המשרד והפקידות הבכירה החליטו לצאת לדרך בלי לבחון באופן מעשי אף אחד מן האלמנטים שנזכרו כאן, כך שבפועל לא בוצע "פיילוט" לאף אחד מהם על קבוצת מבחן מצומצמת. לו בוצע פיילוט כזה אפשר היה לגלות מבעוד מועד ולתקן את רוב התקלות שאיתן יש להתמודד כעת.

קראו עוד: דעה: מדינה בתקופת הרצה

ככל שהדברים אמורים במבחנים לכלי רכב דו-גלגליים – מורי נהיגה יכולים אמנם להזין כרגע בקשות למועדי בחינה לתלמידים שלהם, אבל אין להם או לתלמידים אפשרות לקבל מועדים או להיבחן. מערכת ניהול המבחנים המעשיים של משרד התחבורה, שנקראת "מערכת ברוש", תוכננה אמנם לקלוט את פרטיהם של מי שמבקשים לבצע מבחן על כלי דו-גלגלי בכל אחת מקטגוריות הרישיון, אבל היא לא מסוגלת להוציא מבחנים בפועל. בין השאר, מורה לא יכול להזין למערכת רק תלמיד בודד לדרגת רישיון כלשהי אלא מינימום שלושה – וזאת גם אם בבית הספר שלו יש רק כלי אחד לאותה דרגת רישיון.

בנוסף, משרד התחבורה עדיין לא אישר את המגרשים שהכינו הזכיינים לצורך ביצוע מבחן השליטה בכלי דו-גלגלי, וספק אם יוכל לאשר מגרשים כאלה בזמן הקרוב.

מורים שביקשו לדעת מתי המערכת "תתאפס על עצמה" ותתחיל לפעול נענו, לדבריהם, שקיימת כעת בעיית תוכנה והפיתרון שלה יארך כשלושה חודשים. העניין הוא שגם אמירה לא רשמית זאת לא מבוססת על עובדות בשטח, לכן לא מן הנמנע שהשבתת המבחנים המעשיים לכלי רכב דו גלגליים תארך זמן רב יותר. התוצאה, מבחינת בתי הספר לרכיבה ומורי הנהיגה באופנועים היא שכ-60 מורים, וכ-300 כלי רכב דו גלגלי הולכים ומושבתים מעבודה בשעה שאלפי תלמידי נהיגה כבר מוכנים לגשת למבחן, וחלקם אף רשום במערכת, אבל לא יכולים לעשות זאת.

במהלך שנת 2017 בוצעו בישראל 37,000 מבחני נהיגה לרכב דו-גלגלי, אולם ההתפלגות שלהם לאורך השנה לא אחידה: חודשי הקיץ נחשבים ל"חמים" במיוחד, תרתי משמע, היות שרבים נמצאים בחופש ומנצלים את הזמן, בין השאר, כדי ללמוד ולקבל רישיון רכיבה.

קראו עוד: סיימת צבא ולא התקבלת ללימודים? לך תהיה בוחן נהיגה

 

תגובת משרד התחבורה ותגובה על התגובה: "אתה ממשיך להטעות את הציבור ולהעביר מידע שגוי ולכן אין לי עניין להשיב על טענותיך". התגובה שלי לתגובת הדובר: דובר משרד התחבורה מקפיד לא להשיב עניינית לאף טענה, ובעשותו כך הוא פוגע במשרד התחבורה ולא ממלא את תפקידו כעובד ציבור.

 

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד