קטן ועצבני: סיבוב בדיונות על HM CRE 125 משופר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אופנועי 125 דו-פעימתיים הם לא הבחירה הראשונה עבור רכיבת דיונות קשוחה. אבל סיבוב אחד על HM CRE 125 משופר שנבנה על ידי יוני קלאס מוכיח שאפשר לקחת צרצר ולהפוך אותו לפנתר

לפעמים דברים מלהיבים קורים ממש במקרה. הכל החל בשיחה סתמית ביני לבין יוני קלאס בנושא אופנועים דו-פעימתיים סטנדרטיים בנפח 125 סמ"ק. מהר מאד השיחה הובילה אותנו לקצה הנידח של המוסך, ליד ערימת צמיגים, אל אופנוע  HM CRE 125. הכלי הספציפי הזה הוא יחיד ומיוחד ומושקע ביותר. יוני קלאס, בעליו של מוסך האופנועים "מוטוקלאס" באשקלון המתמחה באופנועי שטח, הציג בפני פרויקט מסקרן. בידי אומן ומגע קסם, שיפץ, חידש ושיפר את האופנוע כדי ליצור לאחיו הצעיר כלי מושלם לרכיבת חולות.

את הפתיחה הזו  אני כותב בערב לאחר יום רכיבה מפרך על הכלי הזה. הגפיים שלי כמו ספגטי, השרירים שלי מותשים ואני עומד לחלום על זמזום חד וגבוה שמפיק דו"פ קל משקל ועצבני במצערת פתוחה לחלוטין.


אייץ' א…מה?

HM הוא "יצרן" איטלקי שהיצע הדגמים אותו הוא שיווק התבסס על אופנועי מוטוקרוס יפניים. למעשה, HM החלו דרכם כסדנה ל"טיפולי המרה" המבוצעים באופנועי המוטוקרוס של הונדה מסדרות ה-CR וה- CRF בכדי להפכם לאופנועי אנדורו תחת הכינוי CRE. בין השנים 1983-2013 התקיים שיתוף פעולה בין הונדה-יפן לבין הונדה-איטליה בעזרת HM (ראשי תיבות של הונדה ומונטסה).

במסגרת שיתוף הפעולה עברו ההונדות המקוריות שינויים לא רבים אך מהותיים שכללו החלפת חישוק אחורי מקוטר "19 ל-"18, התקנת מסכה קדמית עם פנס תאורה, תאורה אחורית, מאותתים וכפועל יוצא גם הוספת של מערכת טעינה. כדי לעמוד בתקינת הכביש וזיהום האוויר הותקן ממיר קטליטי למערכת הפליטה, פלסטיקה חליפית מבית פוליספורט והרי לכם, קומבינה שהופכת אופנוע מוטוקרוס טהור לכזה בעל רישוי כביש "צהוב".

בסוף שנת 2013 נוצר קרע והופסק שיתוף הפעולה בין הונדה יפן לבין HM איטליה שמאז שינו שמם ל-HM moto spa והמשיכו בהמרות מוטוקרוסים יפניים אחרים.

בנובמבר 2009 רכשו קבוצת HM מוטורס ישראל את זיכיון היבוא ארצה עבור אופנועי HM ובאותן שנים שמחירי דגמי האנדורו היו משמיים הם הצליחו לחדור היטב לשוק המקומי ולמכור כמויות נאות הודות לתמחור אטרקטיבי ובסיס מכאני מצוין שלא נפל ואף האפיל לעיתים על המתחרים הישירים.

בין מגוון הדגמים שהגיעו ארצה היו גם כ-20 יחידות של HM CRE 125 בעלי מנוע הונדה מקורי (יתר דגמי HM CRE125 בארץ הם בעלי מנוע רוטקס). האקזמפלר המדובר כאן הוא אחד מאותם HM-ים נדירים משנת ייצור 2011 ונרכש על ידי האחים קלאס ב-27 אלף ש"ח במצב נסיעה סביר. אבל ליוני היו תכניות אחרות מורכבות בשבילו. הוא החליט ליצור ממנו כאמור אופנוע אולטימטיבי לרכיבת דיונות, לרכיבת חולות אגרסיבית.

מה היה לנו שם?
יוני מספר שאופנוע המוטוקרוס הראשון שהיה לו ולאחיו כפיר בשותפות היה הונדה CR125 אותו הוא מגדיר כ"חוויה בלתי נשכחת, שכנגד כל הסיכויים הגיע לכל מקום. כפיר התעקש על שחזור משודרג, אני רק זרמתי איתו…"

לב האופנוע, המנוע, קיבל שיפוץ מקיף. הוחלפו כל מיסבי המנוע, בוכנה, רינגים, טלטל, מחזירי שמן, אטמים וסלסלת מצמד. הצילינדר עבר פורטינג עם הרבה תשומת לב עם הרחבת פתחי היניקה והפליטה. הגיר המקורי הוחלף אחר כבוד באחד בעל שישה הילוכים שנתרם מ-CR שנת 1997, לאחר שנחרט והותאם לאופנוע. דיסקיות המצמד הוחלפו בכאלו עשויות אלומיניום להורדת ההתנגדות למנוע. שסתום העלים שודרג ל-V-Force 3 ומערכת הפליטה הוחלפה למערכת מלאה מתוצרת FMF מכוונת מוטוקרוס לשיפור אספקת כוח בסל"ד גבוה. בהתאם, בוצע קידום הצתה לקבלת תגובת מנוע ואספקת כוח חדה יותר.

יחסי ההעברה שונו עם גלגל שינים 48 מאחור וגלגל שיניים 12 שיניים מלפנים. מהבולמים הופחתו 30 סמ"ק של שמן והם עברו כיוונים והתאמות לצורך השגת רכות יחסית. הכידון הוא רנטל טווין-וול נמוך ושטוח, ידית המצערת הוחלפה באחת עשויה אלומיניום וכל הכבלים באופנוע חדשים לחלוטין. מסבי ההיגוי הוחלפו בחדשים, הלינק שופץ לרמת הבורג והורכבה רגלית הילוכים מאורכת ונוחה יותר מהמקורית.

מקטלוג החלקים של האח הגדול והבכירCRF 450  משנת 2014 הותאמו רגליות רוכב רחבות, דיסק קדמי פרפרי, מסכת מוטוקרוס וכנף קדמית שמאוד מחמיאה למראה הכללי. מבחינה קוסמטית האופנוע לא הוזנח והוזמנו חלקי מגן פלסטיים לבנים מקוריים של הונדה וסט מדבקות בהזמנה אישית, כיסוי כיסא "גריפר" ולא נחסך כסף גם על גריפים ומנופי תפעול חדשים.

יוני  מוסיף: "הבחירה במוטוקרוס 125 סמ"ק לרכיבת דיונות לא מקרית. רצינו לייצר כלי עם יחס משקל-כוח גבוה. כלומר, משקל נמוך מאוד וכשהשסתום ייפתח אתה כבר תרגיש את הכוח. החוויה היא לרכוב בגז פתוח עד הסוף וליהנות מרכיבה בגז פתוח."

אחרי תיאור כזה, לא יכולתי להתאפק לעלות על האופנוע ולפתוח גז עד הסוף.

 
פותחים את הכלוב
האופנוע הזה אולי משנת 2011 וראה מאז הרבה שטח, אבל בפועל הוא מרגיש כמו חדש מהניילון. בוקר קר של חודש ינואר, קיק קליל המנוע מתעורר. המצערת, המצמד, בלמים, בולמים, הכל עובד חלק ומדויק.

אני צריך להבהיר כאן נקודה. ה-HM הזה או ה-CR הספציפי הזה, יוני היה מעדיף שאקרא לו CR , הוא אופנוע עם אופי. הוא טיפוס. טיפוס שמוכוון  מטרה לרכיבת חולות שדורשת הרבה כוח, כשבבסיס זה לא אזור המחייה הטבעי של מוטוקרוס 125 סמ"ק. למרות מירב המאמצים להוריד התנגדויות ולהעלות כוח, דרוש כישרון והיכרות מקדימה בכדי לשמור אותו יעיל ובועט.

ל-HM/CR הזה יש שני מצבי מחייה עיקריים אותם מזהים לפי האוזן: צליל "הוווווווו" עמוק שמודיע לרוכב שהוא לא בכיוון וצריך לסחוט את הידית ו"בעעעעעעעע" מוטרף וגבוה שמבשר רק טוב . המומנט אפסי והתפרצות קיצונית כששסתום הכוח נפתח בקצה העליון דורשים כישרון ורגש עם המצמד, כשאסור לעזוב את הגז. המצערת חייבת להיות פתוחה בין "כמעט עד הסוף" ל"עד הסוף" כל הזמן, בכל הילוך. לא קל לתפעול, אך ממכר.

התוצאה הסופית היא דו"פ מטמטם. כ-90 קילו בלבד של אופנוע שטח שאוהב להיות על הצד ובאוויר ומושפע בקלות מעבודת הגוף של הרוכב. לא כלי לרכיבות אנדורו מגוונות או טכניות, אלא כלי שדורש מהרוכב לבחור תוואי בו הוא יצליח לסחוט עד תום את הגז וכדאי לא לעצור לנוח כי פרויקט העומק לא כלל התקנת רגלית צד…

זה אופנוע שונה לחלוטין מאופנועי 125 הנפוצים מוכווני האנדורו, המאופיינים באופן יחסי לספק כוח מסוים ושימושי בסל"ד הבינוני עם אספקת כוח מרבית ליניארית עם פתיחת שסתום הכוח. כאן מדובר בכלי רייסרי קרימנילי שמוכר ריגושים. יוני קלאס הוא מכונאי-מנתח מזן נדיר שכ-24 שנים מפרק ומקפיד להרכיב טוב יותר. אחד שעדיין מתרגש מרכיבות טובות, ניזון מעבודת בולמים מושלמת, חלקות המכונה, זרימת התנועה ודקויות הכוח במנוע.

האופנוע הזה ממש מתפקד בדמותו. בא-כוחו מול סוללות הדיונות והחולות. מכונה נדירה ומלוקקת שהיא מפעל לצעקות שמחה תוך-קסדתיות. כשהדברים מתחברים מתגלה מטוס קליל שמרחף על השטח ובשיא כוחו דוחף קדימה בדומה למרובע פעימות גדול נפח, רק שהוא שוקל הרבה פחות. כשמצליחים לשמור את שסתום הכוח פתוח נפתח הכלוב וההונדה מתנהג כמו אמסטף רעב שלא רק נובח אלא מחפש לנשוך. יצירה שלמה ונועזת שפגעה בול במטרה.

כיף לפגוש אופנוע חד ומושקע מכאנית ברמה הגבוהה ביותר שניתן, ושתפור בדיוק לרצונות והצרכים של בעליו. ועוד הרבה יותר כיף לקחת עליו סיבוב מפוצץ באדרנלין. עכשיו רק צריך לנשום עמוק ולהירגע.

תודה ליוני קלאס שהשאיל לנו את האופנוע
מוטוקלאס, הפנינים 21 אשקלון.

צילומים: עמרי  ויובל גוטמן

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד