בשבוע שעבר, בשקט בשקט, שלחה חברת תמיג – יבואנית צמיגי פירלי ומצלר לישראל – הודעה לסוכנים שלה והודיעה על קריאה לתיקון של צמיגי אופנועים: "בעקבות הנחייה חברת פירלי העולמית", נכתב בה, "אנו מתבקשים לבצע ריקול לצמיגים במידות המצוינות להלן".
לאחר תיאור סדרת צמיגים מתוצרת פירלי ("טרייל סקורפיון") ושלוש סדרות מתוצרת מצלר – כולם צמיגים אחוריים במידות 150/70-18 בלבד – נכתב ש"ההחלטה להכרזה על הריקול נובעת מחשש כי בתנאים מסוימים כגון לחץ ניפוח נמוך / עומס לחץ גבוה, עלול להיגרם בלאי לא סביר בצמיגים ולאורך זמן של שימוש יכול להיגרם כשל פוטנציאלי בצמיג ואף לאפשרות לאיבוד לחץ אוויר פתאומי".
תיאור הקריאה לתיקון באתר היצרנית
מה שלא נכתב בהודעה זה שהצמיגים האלה נקראו לתיקון בעולם בהליך של קריאה בטיחותית כבר ב-8 באוקטובר השנה, לא לפני שהיצרנית יידעה את רשויות התחבורה והבטיחות הרלוונטיות בחו"ל.
מסתבר שתקלת הייצור בחלק מן הצמיגים החלה כבר בשנת 2016 (ובחלקם משנת 2017), כלומר שייתכן שבמקרה הטוב היו רוכבים – בעולם ובישראל – שנאלצו להחליף צמיגים שהתבלו טרם זמנם ולכן "רק" הפסידו כסף, אבל במקרה הרע ייתכן גם שצמיגים התפוצצו וגרמו לתאונות.
מדיווח של המינהל הפדרלי האמריקני לבטיחות בדרכים – NHTSA – עולה שהכשל בצמיגי פירלי ומצלר (הספציפיים האלה) בא לידי ביטוי באפשרות של שחיקה לא אחידה כבר בקילומטראז' נמוך יחסית, או להתנתקות רצועות בתוך מבנה הצמיג, וש"אם מצב זה לא מזוהה (על ידי הרוכב) באופן מידי הוא עלול להוביל לסכנה עקב ניתוק שכבת סוליית הצמיג ו/או אובדן פתאומי של לחץ האוויר".
פירלי התריעה בפני לקוחותיה בעולם והודיעה שרוכבים צריכים להיזהר מסימני אזהרה כמו רעידות בזמן רכיבה, או מפני תסמינים שאפשר לזהות בעין כמו עיוות מקומי במרכז הסוליה או סדקים שדרכם אפשר להבחין במיתרי המתכת שבתוך הגומי.
קריאות לתיקון שפורסמו בעולם כוללות את צמיגי Scorpion Trail (במידות הרלוונטיות) שיוצרו החל בינואר 2017 ועד לסוף ספטמבר 2024, ושל מצלר TOURANCE NEXT II שחלקם יוצרו החל בסוף נובמבר 2016 ועד ליוני 2024 (ואחרים בין ספטמבר 2021 לאוגוסט 2024).
יש לכם צמיג כזה? תחליפו אותו מיד!
מבחינה מעשית – כל מי שעל האופנוע שלו מותקן צמיג אחורי מתוצרת פירלי או מצלר במידות הנ"ל ומתאריכי הייצור הרלוונטיים צריך להגיע בדחיפות למוסך שבו הם הותקנו ולדרוש החלפה שלו בצמיג חדש.
גם למי שהצמיג שלו כבר כילה את ימיו וממילא זקוק להחלפה מומלץ לדרוש החלפה על חשבון היצרנית מפני שמדובר בסדרת ייצור פגומה, היצרנית לקחה עליה אחריות בכל רחבי העולם – ועל טעויות משלמים. עם זאת, לפני שמתלהבים ומתחזרים סתם צריך לשים לב שמדובר בסדרות המתאימות, במידות הרלוונטיות ובתאריכי הייצור הנכונים.
איך מזהים את תאריך הייצור? על כל צמיג מוטבע, בין השאר, רצף של 4 ספרות שבו השתיים השמאליות מייצגות את שבוע הייצור (מ-01 עד 53) והימניות את שנת הייצור. למשל: 4124 מייצג את השבוע ה-41 של שנת 2024.
במילים אחרות, אם על הצמיג שלכם מוטבע 1024 או 5023 או 1222 (וכך הלאה) – סעו למוסך ותחליפו אותו על חשבון פירלי.
יודגש: כל הצמיגים שנקראו לתיקון בעולם מוחלפים על חשבון יצרנית הצמיגים ללא עלות ללקוח – וכמובן שזה כולל גם את עבודת האיזון וההתקנה, וכל הצמיגים שטרם הורכבו (או כאלה שהוסרו מאופנועים) יוחזרו ליצרנית ותמורתם יתקבלו צמיגים חדשים.
פירלי תבצע את מבצע הקריאה לתיקון עד ל-31 ביולי 2025.
הצמיגים שנקראו לתיקון בעולם הם:
– Metzeler Tourance Next 150/70R18 70V עם קודי התאריך 4816 עד 2424.
– Metzeler Tourance Next II 150/70R18 70V עם קודי התאריך 3521 עד 2624.
– Metzeler Tourance Next II 150/70R18 70W עם קודי התאריך 3522 עד 3524.
– Pirelli Scorpion Trail II 150/70R18 70V עם קודי התאריך 0117 עד 4024.
משרד התחבורה הישראלי: תתפוצצו
רשויות תחבורה במדינות שדואגות לאזרחים שלהן דורשות מיצרניות לקחת אחריות ומפרסמות מידע רלוונטי לצרכנים. אצלנו, בישראל, לא תמצאו באתר האינטרנט של משרד התחבורה כל אזכור לקריאה לתיקון. מבחינת משרד התחבורה שלנו אתם יכולים למות – רק תעזבו אותם בשקט.
לחברת תמיג, יבואנית פירלי, מגיעה מילה טובה אבל גם כמה וכמה מילים יותר "חמות".
מצד אחד, באמת תודה שהם מבצעים את ההנחיות של היצרנית שהם מייצגים בארץ, ובלי שמץ של ציניות – זה באמת לא מובן מאליו לנוכח העובדה שלמשרד התחבורה באמת לא אכפת אם תמותו. באמת של החיים: יש יצרניות צמיגים אחרות (כרגע בלי להזכיר שמות) שלא ביצעו בישראל קריאות לתיקון של תקלות סדרתיות.
בהודעה של תמיג לרשת השירות שלהם אפילו נכתב תיאור סביר של הכשל, כולל פניה לסוכנים בבקשה לאתר לקוחות שרכשו צמיגים כאלה ולעדכן אותם "בנוגע לריקול ולסכנות הכרוכות בהמשך השימוש". תמיג גם מתחייבת להחליף צמיגים פגומים או לפצות לקוחות בפיצוי כספי.
מצד שני – לסוכנים של תמיג אין שום תמריץ כלכלי לעזוב הכל ולהתחיל לחפש את בעלי האופנועים שהתקינו צמיגים כאלה בשנים האחרונות, לכן אין סיבה להניח שהמסר החשוב הזה יגיע למי שנמצא בסיכון.
גם באתר האינטרנט של תמיג אין (נכון להיום) אף אזכור של הפרשה, ועד עכשיו הם לא עשו מאמץ פומבי ליצור קשר עם בעלי האופנועים שרוכבים עם צמיגים שנקראו לתיקון. זה חושף את הרוכבים לסכנה ואת החברה לאחריות משפטית.
במקביל – לא מעט רוכבים עם צמיגי פירלי ומצלר שלא נקראו לתיקון עלולים לחוש חוסר ביטחון בצמיגים שלהם למרות שאצלם אין שום בעיה – וזאת בעיה בפני עצמה.
ההערכה שלנו היא שיבואנית פירלי תטפל בדרך הוגנת בכל בעל אופנוע רלוונטי שיפנה אליה ישירות או דרך המוסכים – אבל כדי שזה יקרה צריכים הרוכבים ובעלי האופנועים לדעת שקיימת בעיה, להבין שהם נמצאים בסכנה, ולהכיר את הזכויות שלהם.
נתקלתם בכשל סדרתי בצמיגים או בכל רכיב אחר? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com.
מה זאת "קריאה לתיקון"?
האם יש תקלה כמו שלי גם במכוניות אחרות?