דייט ראשון
הצהוב הסוזוקאי בא לי כל-כך נעים בעין. המקור שלו מזכיר לי את DR Big של שנות ה-90 אבל נראה מודרני ועדכני. אני מתהלך סביבו ונוקש על הפלסטיקה, מלטף את המכלולים ומחייך – מפני שהסוזוקי הזה נראה טוב ומזמין. העיצוב שלו לא אתלטי וגבוה, אבל הקווים שלו מעודכנים והצביעות מרשימות.
הנפת רגל והתמקמות במרכז האופנוע חושפת כלי לא מאיים, לא גבוה מדי. המושב מאוד נוח ובחירת מידות הגלגלים ייחודית ומעניינת: גלגל בקוטר 17 אינטש מאחור (ולא 18) ו-21 סטנדרטי מלפנים. בחירה זאת מאפשרת לשמר מהלך בולם שמתאים גם לשטח (220 מ"מ מלפנים ומאחור) ולהשאיר את גובה המושב במרחק של 85.5 סנטימטרים מעל הקרקע.
הכידון רחב, לעיתים רחב מדי וזה נותן תחושת שליטה ותנוחה זקופה אבל מקשה על עבודת גוף דינמית לרוחב האופנוע, או על השתחלות בצפיפות איילונית של אחר-הצהריים.
ברוך הבא למשפחה
במשך שני עשורים סימלה האות 'V' בשם "וי-סטרום" יותר מאשר סתם "מנוע בתצורת וי-טווין". היא סימלה זהות, נשמה פועמת ומוכרת שהפכה את הסדרה לאגדה.
כעת, עם הצגת 800DE, סוזוקי מציבה בפנינו שאלה מהותית: האם זה עדיין ויסטרום אמיתי או זן חדש של אופנוע אדוונצ'ר שלובש שם אגדי כדי לזכות באמון שלנו?
לפני שנצלול לעומק הנה השורה התחתונה: סוזוקי ויסטרום 800DE הוא האולר השוויצרי של עולם האדוונצ'ר. הוא מוכשר וכשיר כמעט בכל משימה למרות שהוא לא מומחה באף אחת מהן. הוא לא הכי קיצוני, לא הכי קל וגם לא הכי חזק בקטגוריה, אבל הוא כנראה אופנוע האדוונצ'ר ההגיוני, המאוזן והשלם ביותר שאפשר לקנות בישראל בפחות מ-80,000 שקלים.
זה אופנוע שנבנה עבור מי שרוכבים בעולם האמיתי – בפקקים בדרך לעבודה, בטיולי סוף שבוע זוגיים ועל שבילי כורכר מאובקים – ולא רק בפנטזיות אדוונצ'ר מדומיינות. לאיזון הזה יש מחיר, והכוח הגדול ביותר שלו הוא גם המקור לחולשותיו המשמעותיות ביותר.
מי בתחרות? המחירים מדברים בעד עצמם
סוזוקי ויסטרום 800 DE שייך לקטגוריית האדוונצ'ר הבינוניים שמכוונים גם לשטח ובדומה למתחריו תג המחיר שלו הוא כ-77,000 שקלים. המתחרים הישירים שלו:
ימאהה טנרה 700 – 75,000 שקלים.
הונדה טראנסאלפ 750 – כ-76,500 שקלים
KTM 790 אדוונצ'ר – 76,000 שקלים
אפריליה טוארג 660 – כ-89,000 שקלים.
מוטוגוצי V85TT– כ-85,000 שקלים.
הייחודיות: מציע איזון בין נוחות בכביש לנכונות לרכיבות שטח לצד מרווחי טיפולים ארוכים.
מנוע, ביצועים
המעבר ממנוע V-טווין מסורתי למנוע מקבילי חדש בנפח 776 סמ"ק הוא לא רק שינוי טכני; זה שינוי תפיסתי שמגדיר מחדש את זהות המשפחה.
כדי לשמר את התחושה המוכרת בחרה סוזוקי בגל ארכובה בזווית של 270 מעלות שמייצר פעימות כוח וצליל דומים לאלה של מנועי V מסורתיים. המפלט (אגזוז) המקורי שקט מדי וחסר אופי, והחלפה לאחר עם משתיק נכון תעשה נעים באוזן ובבטן כשפותחים גז.
המנוע מפיק 83.1 כוחות סוס ב-8,500 סל"ד ומומנט בריא של כ-8 קג"מ ב-6,800 סל"ד. ברכיבה מורגש גרף המומנט הבריא והמנוע מספק את הכוח שלו באופן ליניארי, עם מומנט זמין מסל"ד נמוך שמושך בעקביות עד למעלה.
ויסטרום שוקל 230 קילוגרמים וזה משקל עודף ביחס למתחריו. למרות זאת, האופנוע משדר מסר זריז ומאוזן ומצליח להסתיר את המשקל ביעילות. זה לא נתון אידיאלי לתמרוני חניה איטיים ובשטח, אבל זה מה יש.
מערכת ניהול המנוע מאפשרת שלושה מצבי רכיבה (A, B, C) שמשנים את תגובת המצערת. מצב 'A' הוא ה"תוקפני" ביותר, עם תגובה מיידית ומתאים למצב רוח ספורטיבי. מצב 'B' רגוע יותר ומתאים לרכיבה יומיומית. על מצב 'C' קשה לחשוב בחום הזה: הוא מיועד לתנאי גשם ואחיזה נמוכה.
על הכביש: הלאה אל ים המלח
זו זריחת יום שבת ואני בדרך לכביש סדום-ערד. למה? ככה. אני עתיד לפגוש שם כמה חברים עם אופנועי סופר-ספורט ולהוכיח לעצמי שאני יכול לרכוב איתם ועדיין להיות בגבולות השפוי והאחראי.
האופנוע מתגלגל נהדר ומפגין יציבות. אני סוגר מרחקים מהר וגם דרך פניות מהירות על הגז, האופנוע שקט ויציב.
צריכת הדלק: תחת יד ימיני הויסטרום ביקש ליטר בנזין עבור כל 19-22 ק"מ והתנהג בבגרות וגיבורות כשנדרש לרדת מערד לים המלח ולעלות חזרה עם אופנועי ליטר. לחצתי ונהנתי ולמרות שאין קשר בין האופנוע הזה לרכיבה ספורטיבית בכביש, הסוזוקי הזה הוכיח שהוא כלי מאוזן שגם תחת קצבים גבוהים הוא עובד נהדר.
טווח נסיעה: עם מיכל של 20 ליטר ובצריכה של 4.4 ליטר/100 ק"מ, מקבלים טווח מרשים של כ-450 ק"מ – מספיק לטיול סוף שבוע ארוך ללא תדלוק.
יורדים לשטח
סוזוקי מהללת את יכולות השטח של 800DE ומספרת בכל הזדמנות שיש לו מהלך מתלים של 220 מ"מ מלפנים ומאחור ומרווח גחון של 220 מ"מ – ושאלה הנתונים הטובים ביותר שהוצגו אי פעם בויסטרום. המתלים, מתוצרת Showa, מתכווננים באופן מלא ומאפשרים התאמה אישית.
ברכיבת שטח האופנוע מתגלה כידידותי להפליא, במיוחד לרוכבים שאינם מומחי שטח. הארגונומיה בעמידה מצוינת, עם כידון רחב שממוקם בדיוק במקום הנכון. הגלגל הקדמי בקוטר 21 אינטש מקל על התמודדות עם מכשולים. מערכות האלקטרוניקה עובדות טוב אבל לטובת החלקות זנב ועבודת שטח ביטלתי את הבקרות לחלוטין.
אפשר גם לנתק לגמרי את ה-ABS בגלגל האחורי ומה שיותר חשוב – בשונה מרוב האופנועים שאני מכיר, סוזוקי הקלו את החיים: גם אם מנתקים כל בקרה, מכבים את האופנוע וסוגרים את הסוויטש, המצב האחרון שבחרתם נשמר. תודה לכם!
נכון, המשקל הגבוה הוא נטל והצמיגים המקוריים דורשים החלפה לכאלו בעלי נטיית שטח מובהקת אבל בסוף היום 800DE הוא אדוונצ'ר אמיתי שהופך את הקטגוריה לצפופה עוד יותר אל מול הימאהה טנרה 700 או ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר. בטח כשמדברים על רכיבות כביש בשילוב שטח ואפילו שטח טכני.
לחיות עם החיה: ארגונומיה ושימושיות יומיומית
על המושב של ויסטרום, שגובהו 85.5 סנטימטרים, אפשר לשבת "יום שלם במשך ימים". תנוחת הרכיבה ניטרלית וזקופה, אבל מיגון הרוח לא מספק.
צג ה- TFT בגודל 5 אינטש נראה מעט אפור ומיושן אבל הוא ברור וקריא ועם תפריטים נוחים לתפעול. יש שקע USB מובנה וגם מערכות עזר אליהם כבר התרגלנו מסוזוקי כמו Easy Start (הנעה בלחיצה קצרה) ו-Low RPM Assist (מערכת למניעת כיבוי מנוע בסל"ד נמוך).
תחזוקה
במנוע של ויסטרום יש כ-3.9 ליטרים של שמן, וזה נתון טוב שיכול לסייע לאמינות לאורך השנים. מרווח הטיפולים, אחרי טיפול ההרצה הראשון ב-1,000 קילומטרים, הוא אחת לשנה או כל 12,000 קילומטרים, ובכל טיפול שני (24,000 ק"מ) יש לבצע בדיקת מרווחי שסתומים (כיוון שסתומים).
שורה תחתונה
סוזוקי ויסטרום 800DE לא מנסה להיות מה שהוא לא. הוא לא יגרום לכם להחסיר פעימה עם נתון כוח קיצוני וגם לא יככב בסרטוני אינסטגרם של חציית נהרות בסיביר אלא אם סוזוקי יחתימו את הרוכב הנכון. כוחו טמון ביכולת שלו לעשות הכל, וטוב, והוא מתפקד היטב כמכונת אדוונצ'ר בינונית.
ויסטרום מספק ביטחון, נוחות ושימושיות יחד עם קפיצת מדרגה טכנולוגית ויכולת שטח-אדוונצ'ר אמיתית שלא הייתה קיימת בדורות הקודמים.
למי הוא מתאים?
800DE הוא בחירה אידיאלית עבור רוכב פרגמטי ורב-גוני. זהו הרוכב שצריך אופנוע אחד שישרת אותו נאמנה בנסיעות היומיומיות לעבודה, ייקח אותו ואת בת / בן הזוג לטיול ארוך בסוף השבוע, ויאפשר לרכוב בביטחון כשמתחיל השטח.
אם את/ה מעדיף אמינות, נוחות, ורסטיליות ואבזור יותר מאשר כוח מחוספס או מיתוג יכולות שטח קיצוניות – זה האופנוע שלך.
מי צריך להמשיך לחפש?
ויסטרום לא מתאים לרוכב שטח הארדקוריסט שחולם על דיונות וחציית מכשולים טכניים. גם רוכב כביש ספורטיבי שחי מפנייה לפנייה ומחפש ריגושים צריך לחפש במקום אחר, וגם מי שמחפש את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לא ימצא אותה כאן.
ויסטרום 800DE לא יככב בסרטוני אקסטרים ויראלים כי הוא לא ממותג ככזה אבל הוא יהיה זה שייקח אתכם לעבודה בבוקר שאחרי סוף שבוע הרפתקני, והוא יעשה את זה שוב ושוב ושוב.
מפרט טכני
קטגוריה | נתון |
מנוע | |
סוג | 4 פעימות, 2 צילינדרים במקביל, DOHC, קירור נוזל |
נפח | 776 סמ"ק |
קדח x מהלך | 84.0 מ"מ x 70.0 מ"מ |
יחס דחיסה | 12.8:1 |
הספק מרבי | 83.1 כ"ס @ 8,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 78 Nm (כ-8.0 קג"מ) @ 6,800 סל"ד |
מערכת דלק | הזרקת דלק אלקטרונית |
הנעה | |
תיבת הילוכים | 6 מהירויות |
מצמד | רב-דסקי רטוב, מחליק (Slipper), עם מנגנון עזר (Assist) |
הנעה סופית | שרשרת |
מידות ומשקלים | |
אורך כולל | 2,345 מ"מ |
רוחב כולל | 975 מ"מ |
גובה כולל | 1,310 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,570 מ"מ |
מרווח גחון | 220 מ"מ |
גובה מושב | 855 מ"מ |
משקל (רטוב) | 230 ק"ג |
מיכל דלק | 20 ליטר |
שלדה, מתלים ובלמים | |
שלדה | מסבך צינורות פלדה |
מתלה קדמי | מזלג הפוך Showa, קוטר 43 מ"מ, מתכוונן מלא, מהלך 220 מ"מ |
מתלה אחורי | בולם יחיד Showa עם מנגנון לינקים, מתכוונן מלא, מהלך 220 מ"מ |
בלם קדמי | צמד דיסקים צפים, קוטר 310 מ"מ, קליפרים Nissin 2 בוכנות |
בלם אחורי | דיסק יחיד, קוטר 260 מ"מ, קליפר Nissin בוכנה אחת |
גלגלים וצמיגים | |
גלגל קדמי | שפיצים ("21) |
גלגל אחורי | שפיצים ("17) |
צמיג קדמי | 90/90-21M/C (54H), עם פנימית |
צמיג אחורי | 150/70R17 M/C (69H), עם פנימית |
אלקטרוניקה | |
מערכות | S.I.R.S: מצערת Ride-By-Wire, 3 מצבי ניהול מנוע (SDMS), בקרת אחיזה עם 3 מצבים + מצב G (חצץ) וניתוק, ABS עם 2 מצבים + ניתוק אחורי, קוויקשיפטר דו-כיווני, Low RPM Assist, Easy Start |
צג | TFT צבעוני בגודל 5 אינטש |
מחיר בישראל | כ-76,000 ש"ח |
צילום: אסנת סגל