משרד האוצר מתכנן להעלות את המיסוי על דו-גלגלי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
במשרד האוצר טוענים שהטבת המס שהוענקה עד כה לא התגלגלה ללקוחות, ורומזים שהוראת השעה שמפחיתה את מס הקניה תפוג בסוף השנה הנוכחית. הסיבה: זה לא הפחית את גודש התנועה כמצופה

"כלים דו-גלגליים (לרבות תלת-גלגליים) ממוסים בעת היבוא במס קניה הנע בטווח רחב מ-25% על כלים בנפח עד 125 סמ״ק ועד ל-70% על הכלים הגדולים ביותר", כך נכתב בין השאר בסקירת ענף הרכב אשר פרסמה היום (ב') רשות המיסים.

 

 

"שיעור מס מופחת של 25% נקבע בהוראת שעה בתוקף עד 31.12.23, (בעוד ש)השיעור הקבוע שיחול אם לא תוארך הוראת השעה הנו 40%. הרציונל של מתן שיעור מס מופחת לכלים הקטנים היה הפחתת גודש (תנועה) בתנאים עירוניים כתוצאה מעליה בשימוש בקטנועים וירידה בשימוש בכלי רכב" (הכוונה למכוניות. גם קטנועים הם כלי רכב – ג.מ.). "בפועל, הגודש לא ירד אלא רק הלך והתגבר מכיוון שמעבר לרכב דו-גלגלי היה רק בחלקו מרכב פרטי ואילו חלק משמעותי של רוכשי קטנועים כלל לא החזיקו רכב בבעלותם לפני רכישת הדו-גלגלי".

קשה לחשוב על רמז עבה יותר מזה שטמון בציטוט הזה. אנשי רשות המיסים אומרים, למעשה: "הענקנו הטבת מס לקטנועים ולאופנועים עם מנוע בנפח נמוך, ובמקום למסות אותם ב-40% מס קניה מיסינו אותם "רק" ב-25%" (הכוונה היא רק למס קניה, ועל זה צריך להוסיף מכס ומע"מ – ג.מ.) . "אבל למרות כל מאמצינו – הגודש בערים לא ירד", כך הם אומרים.

יש רק שתי בעיות קטנות עם הטיעון הזה, והראשונה היא שהוא שגוי לגמרי מבחינה לוגית. הגודש אמנם הולך ומתגבר, על כך אין מחלוקת – אבל גם אם רק חלק מן ה"מעבר לרכב דו-גלגלי", כפי שאומרים אנשי האוצר, הגיע ממכוניות נוסעים הרי היינו אמורים לראות שיפור. היות שקשה לטעון שגודש התנועה נגרם בגלל רכב דו-גלגלי (הוא לא) – אזי בלי מעבר לרכב דו גלגלי היינו מגיעים לרמת גודש עוד יותר גבוהה.

 

 

הבעיה האחרת בטיעון הזה היא שאנשי האוצר לא מציגים נתונים אודות רוכשים חדשים של רכב דו-גלגלי וספק רב אם יש בידיהם נתונים כאלה. סקירות ענף הרכב של רשות המיסים ידועות ברמת הפירוט הרב שלהן, ובכל מקום שבו הן נסמכות על נתונים אלה מוצגים בסקירה.

מאידך, אנשי האוצר מציגים טיעון הרבה יותר רציני והגיוני לכוונה הלא מוסתרת שלהם להעלות בחזרה את שיעור מס הקניה על רכב דו גלגלי: לטענתם – ההטבה שמוענקת כרגע כהוראת שעה לא התגלגלה אל הצרכנים. "היקף היבוא של כלים דו-גלגליים עלה משמעותית בשנים האחרונות", נכתב בסקירה, "למרות שההפחתות במסים לא תורגמו כמעט למחירים לצרכן". במילים פשוטות, אנשי האוצר אומרים שיבואני הדו גלגלי הותירו את הטבת המס אצלם.

אפשר לנחש שיבואני הדו גלגלי יטענו מנגד שבשנתיים האחרונות הם נאלצו לספוג התייקרויות גם של מחירי הכלים וגם במחירי ההובלה הימית כתוצאה ממשבר קורונה ומן הפלישה של רוסיה לאוקראינה, אבל האמת היא שזה לא באמת משנה: ההפרש בין מס קניה של 25% למס קניה בשיעור 40% בטל בשישים לעומת העלויות הגבוהות פי כמה של ביטוח החובה.

לאנשי האוצר יש גם טיעון חשוב נוסף בדרך להעלאת המס הצפויה, משהו מן המשפחה של "ככל שיענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ": "ככל הנראה", הם כותבים בסקירה שלהם, הפקקים מחד ובעיות בשירותי התחבורה הציבורית מאידך, גורמים לחלק ממשתמשי הדרכים לעבור לרכב דו-גלגלי". במילים פשוטות: באוצר אומרים שהגודש הוא מצב נתון והתחבורה הציבורית על הפנים, לכן כל מי שיכול לרכוב על דו גלגלי יעשה את זה ולא משנה כמה מס נגבה ממנו. יש מצב שהם צודקים.

אגב, הוכחה נוספת לכוונה של אנשי רשות המיסים להעלות את שיעור המס נמצאת דווקא בפרק שעוסק במערכות הבטיחות, אלה שזוכות לתמריץ מס עוד משנת 2018. בסעיף זה נכתב במפורש: "בנוגע למערכות בטיחות, קיימת כוונה להמשיך בהטבות, קרי, להאריך את הוראת השעה".

כמה כסף?

אפשר להסיק מן הסקירה של רשות המיסים שהוראת השעה שמפחיתה את מס הקניה לרכב דו גלגלי פשוט לא תחודש, וזה אומר ששיעור מס הקניה על כלים בנפח של עד 250 סמ"ק יעלה בחזרה ל-40%. במקביל, כלים בנפח שבין 250-400 סמ"ק "נהנים" כרגע מ"מס קניה מופחת ל-40%". אי חידוש הוראת השעה יקפיץ בחזרה את גובה מס הקניה ל-50%.

שיעורי מס קניה על דו-גלגלי לפי קבוצות נפח מנוע. מקור: רשות המיסים

 

אגב, גם לעניין זה חוזרים אנשי רשות המיסים על הרעיון הקודם, אך הפעם בגרסה מעט שונה: "כל מי שנוסע בכבישים בינעירוניים", הם כותבים, "יכול אמנם לראות הרבה כלים דו-גלגליים סביבו, אך יכול גם להיווכח שהפקקים לא ממש נעלמו". אלה דברים חביבים אבל מה יקרה אם "כל מי שנוסע בכבישים בינעירוניים לא יראה הרבה כלים דו-גלגליים סביבו"? האם במקרה כזה "הפקקים ייעלמו"? כנראה שלא.

תמונת המצב שמציירים אנשי רשות המיסים היא ש"היקף היבוא של כלים דו-גלגליים נמצא במגמת עליה, מכ- 14 אלף כלים לשנה לכדי קרוב ל- כ-18 אלף כלי רכב, ועל-פי הערכה, ב- 2021 היקף היבוא עמד על 21 אלף…
יצוין כי בעקבות הרפורמה חל שינוי לא רק בכמות היבוא אלא גם בהרכבו – עלה משמעותית משקלם של כלי רכב דו-גלגליים גדולים יחסית, בעלי נפח מנוע 250 סמ"ק ומעלה. כמו כן, רואים גידול מסוים בשיעורי החדירה של מערכות בטיחות שזכו לתמריצי מס".

 

קאוואסאקי מתכננת אופנוע מימן. נשמע לכם הגיוני?

 

הכל טוב ויפה, אבל כיצד תשתנה התמונה הזאת אם הוראת השעה לא תחודש ומס הקניה ישוב לשיעורים הקודמים שלו?
ההימור שלנו: מחירי הדו-גלגלי לא יעלו. הסיבה: בעולם כבר מורגש מיתון כלכלי, שיעורי הרבית זינקו גם בישראל, עלות ההובלה הימית צנחה זה מכבר, הפרש המיסוי ממילא לא דרמטי – והיבואנים פשוט יספגו את העלאת המס ואולי אפילו יזמינו יותר כלים מפני שהגודש על כבישי ישראל מוסיף לעלות משנה לשנה.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד