מצבה הכלכלי של יצרנית האופנועים KTM בכי רע, עם חובות של כ-3 מיליארד אירו, ובשעה שהיא חדלה את הייצור במפעליה באירופה, פיטרה עובדים וקיצצה במשכורות של שאר העובדים – גוברים הקולות שקוראים לה לעצור את מימון פעילותה בענפי הספורט המוטורי השונים.
מצד שני – המוטו Ready to Race הוא חלק לא נפרד מן הקוד הגנטי של יצרנית האופנועים האוסטרית, ואת זה מבין אפילו פיטר פוגל – המנהל המיוחד שמונה באישור בית המשפט לנסות להציל את החברה.
בתגובה רשמית של AKV – החברה שמטפלת בניהול החוב של KTM, לשאלת עיתונאים – נמסר ש-KTM לא תפרוש מן הפעילות שלה ב-MotoGP בעונת 2025, וזה כולל גם את התמיכה שלה בפעילויות ב-Moto2 וב- Moto3. זאת למרות שהפעילויות בסדרות האלה מתוקצבות בכ-46 מיליון אירו בשנה.
באותה תגובה נמסר ש"פרישה מוקדמת מסדרת המרוצים לא מתוכננת כרגע", אבל גם ש"מתוכנן שלא להאריך את החוזה עם MotoGP, שנמשך עד לשנת 2026. הסיבה לכך היא הפחתת העלויות של KTM AG והחברות הבנות שלה".
מספר פרסומים בימים האחרונים במגזין הגרמני Speedweek.com, ששייך לנותנת החסות החשובה רד בול, מגלים הרבה מאוד פרטים מעניינים על מצבה של KTM בכלל, ובפרט על צפי להתפתחויות חשובות במעורבות שלה בספורט מוטורי השנה.
הידיעה המרעישה ביותר שפרסמו אנשי Speedweek.com היא אודות "שיחות קונקרטיות" שהתקיימו בין נציגי KTM לבין הסוכנים של לואיס המילטון – נהג הפורמולה 1 המצליח ביותר בכל הזמנים – עם שבע אליפויות עולם, 105 ניצחונות, והערצה לא מוסתרת לסדרת ה-MotoGP.
בניסיון להרים ראש מעל המים KTM מוכרת את המניות שלה ב-MV אגוסטה, ופיט בירר, בעצמו רוכב מוטוקרוס מעוטר וכיום מנהל פעילות הספורט המוטורי של KTM, אישר בריאיון ל- Speedweek שהיצרנית האוסטרית מחפשת משקיעים (בנוסף לספונסרים) לקבוצת המרוצים שלה.
לדבריו, החברה חותכת את החסויות ואת הפעילות שלה בתחום ה'הארד אנדורו', ובמקביל התקיימו עם נציגיו של לואיס המילטון "שיחות קונקרטיות על השקעה בקבוצת ה-MotoGP" של KTM לקראת עונת 2025. בירר אמר: "כל מה שאני יכול לומר הוא שהיו לנו דיונים מעניינים מאוד עם ההנהלה שלו. זה לא סוד שלואיס המילטון מתעניין ב-MotoGP וחושב על קבוצה משלו".
למען ההקשר חשוב להזכיר שהמילטון הוא לא רק "חובב MotoGP" אלא גם חבר אישי של ולנטינו רוסי, ושכבר ביולי 2024 הוא ניסה לרכוש את קבוצת Gresini MotoGP – "צוות לווין" של דוקאטי שפעיל גם באליפויות העולם ב-Moto2, Moto3 וב-Moto E World Cup.
בסמוך לאחר מכן הכריזה נדיה פדובאני, אלמנתו של מייסד הקבוצה והבוסית שלה – שקבוצת גרסיני לא מוצעת למכירה.
בסוף שנת 2019 המילטון "החליף תפקידים" עם ולנטינו רוסי ורכב בפעם הראשונה על ימאהה M1. מוקדם יותר באותה שנה הוא השתתף ביום מסלול של ימאהה ורכב על R1, ובשני האירועים הוא הרשים את כולם ביכולת הרכיבה שלו וגם בגישה שלו.
כמהים לאביר לבן (או שחור)
עם ובלי קשר ל-KTM כניסה של לואיס המילטון לאליפות ה-MotoGP יכולה להיות דבר מעולה לכל הצדדים בדגש על האליפות עצמה, ורכישת נתח בעלות או את כל קבוצת המרוצים של KTM תהיה WIN-WIN אדיר.
ראשית לכל – זה יוריד אבן ריחיים כבדה ויקרה מעל הצוואר של KTM, מפני שעם כל הכבוד – קשה להצדיק פעילויות ספורט מוטורי בזמן שמפטרים עובדים.
פרישה של KTM – אשר אמנם לא מנצחת אליפויות אבל היא אחד הכוחות החזקים בזירה – עלולה להיות מכה קשה לאליפות הזאת, במיוחד לאחר פרישתה של סוזוקי בסוף עונת 2022.
בנוסף יש גם בעיית תזמון: כפי שפרסמנו כאן – רשות התחרות של האיחוד האירופאי חוקרת כעת את עסקת המכירה של הזכויות המסחריות של הסדרה לחברת ליברטי מדיה בגלל חשש ממונופול על זכויות השידור ומניעת העסקה עלולה להיות קטלנית לאליפות. עד שתתקבל החלטה לכאן או לכאן מנועים המארגנים מלפרסם הודעות פומביות מכל סוג.
לואיס המילטון הוא לא רק ספורטאי מצליח ומעוטר, ולא רק איש עסקים שנון – הוא גם אושיית רשת ומוביל חברתי שעשה עבודה מדהימה בעשור האחרון בקידום אוכלוסיות מוחלשות בספורט ובעסקים.
למען הפרופורציות – בתחילת עונת 2024 היו להמילטון יותר מ-38 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות לעומת 17.4 מיליון לשארל לקלר – מי שיהיה חברו לקבוצת פרארי בעונת 2025, או 1.1 מיליון עוקבים "בלבד" לאלוף העולם הנוכחי ב-MotoGP – חורחה מרטין, או 16.2 מיליון עוקבים של ולנטינו רוסי. במילים אחרות, מעורבות של המילטון חשובה לספורט הזה בזכות הפופולריות שלו כספורטאי וכמוביל חברתי, וזה עשוי לחשוף את האליפות לקהל גדול ומאוד מגוון ולהגביר את הפופולריות.
המילטון רכש בשנת 2022 נתח בעלות בקבוצת הפוטבול האמריקנית דנבר ברונקוס, והוא מעורב גם בבעלות וניהול קבוצות ספורט בתחומים נוספים.
במהלך סבב הפורמולה 1 באבו דאבי אמר המילטון בריאיון ל-Speedweek שהוא עדיין מעוניין לרכוש קבוצת MotoGP – ואת זה אומר האדם השחור היחיד שאי פעם התחרה בפורמולה 1, ומי שהכריז פעם אחר פעם שהוא מתוסכל מהיותו השחור היחיד בספורט שבו כל הבעלים לבנים.
"אני מאמין ששוויון לשחורים הוא חשוב", אמר המילטון ל-Speedweek. "בפורמולה 1 אין גיוון בבעלות ואני הייתי רוצה להיות חלק מזה… הצעד הראשון שלי היה לקנות חלק בקבוצת הפוטבול ברונקוס, וזה היה מדהים כי יש שם גיוון אמיתי בבעלות. תמיד אהבתי את MotoGP ואני מתעניין גם בפוטנציאל הצמיחה של הספורט הזה".
ובחזרה אל KTM
בפרסום אחר של Speedweek נחשפים פרטים מאוד מעניינים אודות התרחשויות שקשורות ל-KTM עצמה, בדגש על לפחות שלושה גורמים שעשויים להשקיע ברכישת נתח בעלות ב-KTM.
אחת מהם – כבר פורסם – היא יצרנית האופנועים ההודית בג'אג' שכבר מחזיקה בכמעט מחצית מן הבעלות בחברה. ככל הידוע בג'אג' מוכנה לשלם עד 300 מיליון אירו ל-Pierer Mobility AG. Bajaj שמחזיקה כיום ב-37% מחברת Pierer Mobility AG – חברת האם של יצרנית האופנועים.
גורם אחר שעשוי להשקיע היא יצרנית האופנועים הסינית CFMOTO – שותפתה הסינית של KTM מאז שנת 2018. על פי הפרסומים הסינים מעוניינים לקנות את גרעין השליטה בחברה יחד עם משקיעים פיננסיים ולצורך זה לשים על השולחן עד 700 מיליון אירו לטובת ארגון מחדש של KTM.
בנוסף, גם חברת ההשקעות הפרטית Fountainvest מהונג קונג, שפעילה בעיקר בתחומי מוצרי צריכה, מדיה ובידור – שוקלת להשקיע ב-KTM, וזאת חברה שכבר רכשה מספר מותגי ציוד ספורט אירופאים.
המשקיעים הפוטנציאליים צריכים להגיש את ההצעות שלהם עד לאמצע ינואר, כלומר תוך שבועיים.