להציל את ווילי: המדריך למניף הגלגל המתחיל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הנפת הגלגל הקדמי היא לא רק פוזה, אלא גם כלי חשוב ברכיבת אנדורו. איך מתחילים להשתמש בכלי הזה? כל הפרטים במדריך הווילי

אופנוען אמיתי הוא אדם שרוכב על דו-גלגלי ממקום של תשוקה. הרכיבה מתערבבת עם הרגש, הרגש מהדהד במחשבה, והמחשבה מפמפמת אותנו להעביר פקודות אל הדו-גלגלי הנחשק שברשותנו. שני גלגלים ושלדה הם לא כלי רכב שמביא אותנו ממקום למקום – מדובר בריגוש, במכונה, באדרנלין ובאהבה מגז ראשון.

כל אופנוען-ילד לוטש מבטו בכלי שמרעיש דרכו ברחוב ומתחנן אל חובש הקסדה שיניף גלגלו הקדמי אל-על וייתן לנו, עוברי האורח, חלק ויזואלי בריגוש. לאחר שאותו ילד-מתחנן יחגוג את רכיבתו הראשונה כבעליו של אופנוע או אפילו טוסטוס חלוש'ס, הוא יילך לישון ובחלומותיו יעלה לווילי ארוך. הוא יחלום על הנפת גלגל קדמי כמו בסרטים, כמו החבר'ה הגדולים מהשכונה שעליהם תמיד הסתכל בהערצה. ווילי הוא הדאווין המושלם – ניפוח האגו והפוזה האופנוענית היפה ביותר.

מעבר לפוזה, לווילי חשיבות גדולה והכרחית. עם התפתחות ענף רכיבת השטח הישראלי, ובעקבות הכבוד שנפל בחלקנו לארח בארץ אלופי עולם ורוכבים ברמה בינלאומית, למדנו שברכיבת אנדורו והארד-אנדורו, הנפת הגלגל הקדמי היא לעיתים בסיס למעבר מכשולים מכל הסוגים ותוואי שטח מגוונים. מדובר בבסיס לרכיבת שטח זורמת ולהתמודדות מוצלחת עם כמעט כל מכשול בדרך, ומכאן החשיבות ללמוד לבצע ווילי ולהתאמן בשליטה באופנוע עם גלגל קדמי מורם.

TheDoo מציג את המדריך למניף המתחיל. הניסיון על אחריותכם בלבד.

 

בלי רגל על הבלם האופנוע בורח (צילום: אבי בקשט)

אימון מנטלי על אופניים

ווילי זה מפחיד. נקודה. לולא היה מקנן הפחד לא היינו אפילו חושבים לקרוא את הקטע הזה. לכן, ההמלצה הראשונה היא לעלות על האופניים הזמינים הפשוטים ביותר, ולהתחיל משם.

התחילו בלמגן את עצמכם כראוי מתוך ידיעה שמתי שהוא, במהלך האימון, משהו עלול להשתבש. כעת צריך למצוא מקום בטוח לביצוע התרגול – מקום מישורי שבו אי אפשר לפגוע באף אחד ואף נהג אחר לא יכול להפתיע אותנו או להיות מופתע מן הנוכחות שלנו.

כעת מקמו זוג אצבעות יציבות על מנוף הבלם האחורי, והחזיקו אותו כדרך קבע. הרגל החזקה תסובב בחוזקה את הדוושה, תוך משיכת הכידון מעלה, ומרגע זה עליכם להתנסות במציאת נקודת האיזון שבה אפשר להמשיך ולפדל כדי להגדיל את משך השהייה ב'ווילי'.

בכל פעם שתרגישו שאתם עוברים את נקודת האיזון אחורנית לחצו על הבלם האחורי כדי לרדת חזרה קדימה.

הצלחתם לשלוט בתרגיל? עוד לפני שאתם עולים לאופנוע, התאמנו על כך במהירות הנמוכה ביותר האפשרית.

עולים על האופנוע:

מטרת המדריך היא לבצע את הנפת הגלגל בשליטה מריבית, ולכן הטכניקה שאותה נסביר מבוססת על שילוב של עבודת גוף, בולם קדמי ומצמד. באופן כללי, הרעיון בטכניקה הזאת הוא לשחרר את המצמד במהירות, בדיוק עם חזרת הבולם כלפי מעלה מסגירתו ("ריבאונד"). אנחנו נתנסה בלחיצת הבולם והרגשת הריבאונד במקום, כלומר לא בנסיעה.

את ההרמה מבצעים בהילוך ראשון. שלב ראשון הוא תרגול איסוף שרירי הליבה (שרירי הבטן) והרגליים לכדי לחיצת הבולם הקדמי מטה. לחלק, כותב שורות אלה ביניהם, קל יותר לעשות את זה בתנוחת עמידה על האופנוע. הרעיון בשלב זה הוא ללחוץ על הבלם הקדמי ולהעביר את משקל הגוף קדימה ומטה על הרגליות כדי שהבולם הקדמי ייסגר.

לאחר שרואים הצלחה בשלב זה, יש לתזמן את שחרור הקלאץ' עם הריבאונד של הבולם. אם התזמון מדויק – האופנוע ירים את האף ללא גז, ממש כמו בקסם.

כמו באימונים שעשינו באופניים, גם כאן הרגל הימנית חייבת להיות בהיכון על דוושת הבלם האחורי כדי לשמור עלינו ממפגש בין הישבן לקרקע. כדי להאריך את זמן השהות בווילי ממונע, יש לתחזק בעדינות מעט גז בנקודת האיזון כשהגלגל הקדמי מביט לכיוון השמיים.

מספר טיפים ואזהרות:

  • לא לתרגל בשטח ציבורי, מצאו שביל, חנייה או דרך שאין בהם שימוש.
  • לבטיחותכם, יש להתאמן על תגובה מיידית של הרגל על הבלם האחורי למקרה ועברתם את נקודת האיזון אחורה. ביטחון נוסף הן זוג האצבעות על מנוף המצמד.
  • קל יותר להתחיל ולהתאמן בשטח משופע מעט כשההתקדמות לכיוון העלייה.
  • לא לבצע בכבישים ציבוריים גם לאחר שהטמעתם את הטכניקה.
  • אפשר למצוא ברשת סרטוני הדרכה למכביר, חלקם מקצועיים יותר וחלקם פחות. אספנו כמה סרטונים שמסבירים, מדגימים ומפרטים בדיוק את השיטה המוסברת כאן.

צילום: אבי בקשט

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד