בבוקר יום שישי האחרון אישר בית המשפט בעיר ריד שבאוסטריה לאפשר ל-KTM לפעול בניהול עצמאי עד לחודש פברואר הקרוב, ולהגן עליה מפני נושים בתקופה הזאת.
פסיקת בית המשפט התבססה על הדו"ח של עו"ד פיטר פוגל, מנהל הליך חדלות הפרעון, לנוכח חובות שנאמדים כרגע ב-1.8 מיליארד אירו. כרגע נראה שמי שצריך לדאוג מן החובות האלה, חוץ מאשר העובדים שכמו תמיד ישלמו את המחיר, הם הבנקים: רוב החובות, בהיקף של כ-1.2 מיליארד אירו, הם לבנקים וכנגד חלקם לא ניתנו בטחונות.
הממונה על הליך חדלות הפירעון הציג את הדו"ח שלו באסיפת הנושים, ובהזדמנות הזאת נחשפו המתעניינים למבנה המסובך של החברה, שכוללת 60 חברות בנות תחת כנפי KTM AG אשר מייצרת בפועל את האופנועים ואחראית גם על הרכש, המימון והניהול הכולל.
הזדמנות לעשות קופה קטנה
הנתון המדאיג ביותר שהוצג מתייחס לטעות ניהולית רבת משמעות: על אף צניחה במכירות אופנועים בין 2023 ל-2024 החברה האוסטרית לא התאימה את קצב הייצור שלה לקצב המכירות. התוצאה: מלאי האופנועים הבלתי מכורים של KTM טיפס עד ליותר מ -265,000 אופנועים.
בואו נעצור רגע כדי לעכל את הנתון הזה כדי להבין איפה הוא פוגש אותנו: 265,000 אופנועים שוכבים כרגע במחסנים ברחבי העולם, וזה מספר דומה מאוד לכל היקף המכירות השנתי של החברה.
במילים פשוטות: KTM ייצרה אופנועים למלאי, וגם אם היא תפסיק כרגע לייצר אופנועים למשך שנה שלמה – יש לה די והותר סחורה על המדפים.
אגב, המשמעות הכספית של מלאי שוכב כזה היא עצירת נזילות בהיקף של 440 מיליון אירו בעשרת החודשים הראשונים של 2024.
לא ניכנס כאן לשאר הטעויות הניהוליות שבוצעו ונזכרות בדו"ח של הממונה, למשל רכישת גרעין השליטה ב-MV אגוסטה והמימון של חברת Pierer New Mobility GmbH, אבל נאמר שבאופן כללי זה מזכיר את מצבם של כל מי שחיים מעל הפופיק שלהם באמצעות הלוואות ואשראי יקר. לא מפתיע שכבר מיום שישי גוברים הקולות שקוראים להתפטרותו של סטפן פיירר, מנכ"ל החברה.
הצעדים שננקטים כדי לצאת מן המשבר כוללים ראשית לכל הפסקת ייצור עד לסוף חודש פברואר לכל הפחות (די מתבקש כאשר במחסנים שלך שוכב מלאי לשנה שלמה קדימה), פיטורים של 300 עובדים בחודשיים הבאים, וקיצור שבוע העבודה ל-30 שעות.
מה שיותר מעניין אותנו זה שכדי להחליף ברזלים במזומנים KTM תשים דגש על מכירת מלאים, ומכיוון שקשה יותר למכור אופנועים של יצרנית שנמצאת על סף פשיטת רגל – הדרך המהירה ביותר להכניס כסף לקופה תהיה למכור אותם במכירת חיסול וב"מחירי התאבדות".
זאת צפויה להיות שעתם היפה של סוחרים זריזים ושל אוכלי נבלות, אבל זאת גם הזדמנות חד פעמית עבור לקוחות פוטנציאליים בישראל: כל אירו שנחסך ממחיר המחירון בחו"ל מוכפל במקדם המיסוי בשער המכס, וההפרש בשקלים יכול להיות מאוד אטרקטיבי.
מכירים בעל מקצוע שאקל בייעוץ לייבוא אישי? זה הזמן להיות חברים שלו.
יש לכם 700 אלף לתת לי לאוטובוס הביתה?
ומה לגבי ההמשך? גורלה של KTM AG תלוי כעת בהכנסת משקיע רציני. מנהל חדלות הפירעון מדווח שהיצרנית האוסטרית קיבלה שלושה "מכתבי כוונות" של משקיעים כאלה והוא מגדיר שניים מהם כ"משקיעים אסטרטגיים" ואחד כמשקיע פיננסי, וכל אחד מהם מוכן לשים בקופה עד 700 מיליון אירו. אחת המשקיעות האסטרטגיות היא בג'אג' ההודית – שותפתה של KTM ובעלת בריתה.
מצאתם בחו"ל אופנוע במחיר מציאה וייבאתם אותו ארצה? כתבו לנו אל editor.thedoo.co.il