הנושים של KTM הסכימו לקבל 30 סנט על כל אירו שחייבים להם

על פי התהום: KTM חייבת יותר מ-2.5 מיליארד דולר
ב.מ.וו לא תקנה את KTM והעתיד של היצרנית האוסטרית נראה בהיר גם אם לא בטוח. כדי להיפטר מאופנועים לא מכורים הוארכה האחריות בכל העולם ל-4 שנים

בדיון מכריע שהתקיים היום בבית משפט באוסטריה, לאחר כמה וכמה דרמות של הרגע האחרון, הסכימו הנושים של חברת KTM AG לתוכנית ארגון מחדש של החברה שכוללת פירעון של 30% מן החובות כלפיהם, כלומר כ-600 מיליון אירו. עם זאת, סך החובות של כל קבוצת KTM גדול הרבה יותר ונאמד בכ-2.25 מיליארד אירו.  אם הכל יקרה כמתוכנן בית המשפט צפוי לאשר את תוכנית הארגון מחדש בתחילת יוני.

 

 

כ-100 משתתפים הגיעו היום לישיבת בית המשפט והוגשו שם 3,847 תביעות כלפי KTM, ואת הדרמה הגדולה סיפקו מנהלי קרן הגידור האמריקאית Whitebox Advisors שהתנגדו למתווה מפני שהם רכשו חלק גדול מהחוב של KTM בתקווה שיוכלו ללחוץ על החברה להחזיר יותר מ-30% מן החובות.

ווייטבוקס הציבה הצעה חלופית לפיה 45% מכספי הנושים יוחזרו, יושג מימון חדש של עד 400 מיליון אירו, והנושים יקבלו נתח של 20% בחברה. הרעיון היה נחמד אבל במבחן התוצאה הוא לא התקבל.

דרמה לא פחות מעניינת, אולי אף יותר, קשורה לשמועות שנפוצו ב-48 השעות האחרונות לפיהן מי שמתכננת לקפוץ על העגלה ולקחת שליטה היא לא אחרת מאשר יצרנית המכוניות והאופנועים הגרמנית ב.מ.וו.

קשה לומר מה עמד מאחורי השמועות האלה אבל הרעיון נשמע פנטסטי: העברת מחלקת המחקר והפיתוח של KTM למינכן והעברת הייצור להודו, שם KTM כבר משתפת פעולה עם קבוצת באג'אג'.

מי שכמובן פחות אוהבים את הרעיון הם כ-4,500 עובדים באוסטריה שעלולים לאבד את עבודתם אם תמומש כזאת תוכנית, וספק אם ההצהרה של ב.מ.וו, שתיארה את הדיווחים האלה כ"ספקולציות בלבד", הרגיעה אותם. לשם הקוריוז צריך לומר שאם תוכנית כזאת תצא לפועל אחת ההשלכות המעניינות שלה תהיה החזרתה של הוסקוורנה, שנרכשה על-ידי KTM מב.מ.וו בשנת 2013, לידי הבעלים הקודמים שלה…

 

עובדי KTM יהיו רעבים בחג הזה אבל לקוחות MV אגוסטה יכולים לישון בשקט

 

שוחה אל חוף מבטחים?

עתידה של KTM נראה בהיר ואפשרי אבל היא עדיין לא יצאה מן הבוץ: מימוש תוכנית הארגון מחדש תלוי בכך שהחברה תצליח לגייס כסף חדש בהיקף של כ-750 מיליון אירו עד ל-25 במאי השנה, וזאת בנוסף ל-50 מיליון שכבר הוזרמו על-ידי חברת בג'אג' ההודית, שמחזיקה בכמחצית ממניות החברה, אל חשבון נאמנות. סכום זה ישמש כדי להנשים את החברה.

המשקיע העיקרי בחברה טרם נחשף (האם זאת ב.מ.וו?), אבל חברת האם של KTM AG – שנקראת Pierer Mobility AG – הודיעה על כך שהיא זקוקה לכסף חדש בהיקף של 800 מיליון אירו.

אחריות ל-4 שנים

ערב הדיון בבית המשפט, ובמאמץ להגביר את אמון הלקוחות KTM הכריזה על שדרוג משמעותי של אחריות היצרן לכל האופנועים הלא מכורים שלה.

"אחריות יצרן פרימיום" תחול מעתה על כל דגמי 2023 ו-2024 החדשים אך הלא מכורים ורשומים ועל כל אופנועי הכביש מדגמי 2025 כולל דגמים חדשים שיושקו השנה. מצד אחד, אם KTM לא תצלח את המהמורות שניצבות בדרכה לא יהיה שום ערך לאחריות היצרן – פרימיום או לא פרימיום. מצד שני – הארכת אחריות לארבע שנים יכולה לעודד לקוחות פוטנציאלים לקנות גם אופנועים חדשים שיוצרו לפני שנתיים (ובמחסנים של סוכני KTM יש עשרות אלפים כאלה).

האחריות, לארבע שנים, תכסה את פלטפורמות המנועים LC8 ו-LC8c ואת דגמי דיוק 790, אדוונצ'ר 790, אדוונצ'ר 1390 וסופר דיוק R Evo. בחברה מדגישים שהאחריות הזאת מוענקת לאופנוע ולא לאדם שקונה אותו (כדי לשפר את ערך המכירה) ושזאת "מדיניות כלל עולמית כך שבעלי KTM יכולים לשוטט ברחבי העולם ללא דאגה".

התנאי (שאינו חוקי בישראל, אגב) הוא שלקוחות יבצעו טיפולים שגרתיים בהתאם לשגרת הטיפולים של האופנוע אצל מוסך מורשה של החברה.

 

 

גלילה לראש העמוד