מאז שנוסד שוק הקטנועים האוטומטיים בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת הציעו הכלים המצליחים שביניהם נוסחה פשוטה וקלה לעיכול של מחיר נמוך (בעולם, לאו דווקא בישראל), רמת אמינות סבירה, עלויות תפעול מינימליות, וכמעט אפס אגו או ניסיון להציע קשר נפשי כלשהו בין הרוכב לבין הכלי שלו.
נכון, יש לא מעט קטנועים מעוצבים למשעי ויש גם נישה מכובדת של "קטנועי על" יקרים (מישהו אמר T-MAX?) – אבל נתח הארי של שוק הקטנועים כולל מוצרי צריכה בסיסיים שנועדו למטרה אחת: להעביר אדם אחד או שניים מנקודה לנקודה בדרך היעילה ביותר.
בהינתן שזאת המטרה ואלה המתחרים – אפשר היה להניח שכיוון ההתפתחות ההגיוני ביותר הוא נטישת מנוע הבעירה לטובת מערכת הנעה חשמלית שתספק את אותה סחורה בלי רעש, ריח ועשן.
הנחות בצד – העובדה היא שעד היום זה עדיין לא קרה, וקטנועים חשמליים לא תפסו את מקומם של קטנועים עם מנועי בעירה. כאן נכנסים לתמונה האחים כהן (ג'וזף ואדי), שמנסים להגדיר מחדש את שוק הדו גלגלי החשמלי באותו אופן בו האחים כהן (ג'ואל ואית'ן) הגדירו להוליווד מחדש כמה וכמה ז'אנרים קולנועיים ותיקים.
מכונה אינסופית
חברת הסטרטאפ הניו-יורקית Infinite Machine חשפה בשנה שעברה את P1 – קטנוע חשמלי מעוצב למשעי שנראה כמו… שום דבר אחר… או אולי, בעצם, כמו גרסה דו גלגלית של טסלה 'סייברטראק' ההזוי והיקר להחריד.
קווי דמיון ליצירה של טסלה מתחילים בעיצוב "עתידני" (או מופרך) אבל ניכרים בעיקר במרכב שבנוי מלוחות אלומיניום מאולגנים (מלשון 'אלגון' – ציפוי בשכבת תחמוצת אלומיניום) שנראים כמו אלומיניום "מוברש" ומכסים שלדת פלדה.
זאת לא התכונה המשותפת היחידה של P1 (אגב, מעניין מה חושבים במקלארן על שימוש בשם דגם שלהם…) עם טסלה סייברטראק. הסיבה החשובה יותר להאמין שהקטנוע פורץ הדרך הזה באמת יכול להגדיר מחדש את התחום שלו היא שממש כמו טסלה – גם Infinite Machine מסתכלים על השוק "מלמעלה למטה", כלומר שבשלב ראשון הם מבקשים לעצמם לקוחות אמידים, ורק לאחר מכן יחשבו ברצינות על שוק המסה.
האחים כהן לא מספרים כמה כלים כאלה נמכרו ב"סדרת אבות הטיפוס" הראשונה שהוצעה למכירה אבל לטענתם כל הקטנועים שהוצעו נחטפו במהירות על-ידי לקוחות שתג מחיר של 10,000 דולר לחתיכה לא עושה עליהם רושם.
ההצלחה הזאת היא ככל הנראה אחד הגורמים שמשכו לחגיגה את קרן ההון סיכון האמריקנית a16z שגייסה לאחרונה עבור החברה 9 מיליון דולר.
הצעד הבא, בתחילת השנה הקרובה, הוא השקת מהדורת השקה ("P1 "Launch Edition) שגם בה יוצע כל כלי תמורת 10,000 דולר – מחיר כפול ממחירם של "קטנועי פרימיום" בסיסיים בארה"ב.
ומה התמורה לכסף שלכם?
האמת היא שמבחינת ביצועים אין כאן בשורה של ממש. סוללת ליתיום-יון די סטנדרטית עם תכולת אנרגיה של 4.3 קילוואט-שעה מאפשרת טווח נסיעה של כ-110 קילומטרים בין טעינות, בתנאי שלא מנצלים יתר על המידה את המהירות המרבית של 88 קמ"ש בלבד. על התנועה ממונה מנוע חשמלי שמספק 16 כוחות סוס (12 קילוואט).
הסוללה שוקלת כ-18 קילוגרם ואפשר לטעון אותה משקע ביתי רגיל (110 וולט בארה"ב) באמצעות חיבור כבל לכלי עצמו אבל אפשר גם לשלוף אותה ולשאת אותה אל מטען. אפשר גם לקנות סוללה נוספת ולאחסן אותה תחת המושב, וכך, לאחר החלפה, מוכפל טווח הנסיעה.
פיצ'רים אחרים של הכלי הזה דווקא יותר מדליקים ומקוריים, ואפשר להתחיל למנות אותם עם מסך מגע גדול ומעוצב שגם הוא מזכיר את העולמות של טסלה ומאפשר קישוריות לאפל 'קאר פליי', מערכת אחסון מודולרית שיכולה להוסיף נפח מטען נוסף או לקבל רמקולים מגניבים, וכן מצלמות קדמית ואחורית "למניעת גניבות, בטיחות ויצירת תוכן".
האחים כהן והצוות שלהם עובדים כעת על מנעול פיזי לגלגל האחורי וגם על מנעול מנוע שנועדו לצמצם את הסיכויים לגניבות, ועד שזה יקרה תוכלו להשתמש באפליקציה המובנית של הכלי הזה שתאפשר לכם לעקוב אחר הדרך שהכלי הנגנב שלכם עושה.
האחים כהן טוענים ש"אין בשוק קטנוע (חשמלי) עם רמת ביצועים כזאת", אבל במקום להתווכח עם האמירה הזאת הרבה יותר מעניין לשמוע מהם על הקונספט שהתפתח בדרך לא אופיינית. במקום לצאת לדרך מן העולמות המוכרים של קטנועים בני ימינו הם התחילו עם רעיון ההנעה החשמלית ובחרו ליישם אותו על שני גלגלים.
"הרכב שלנו לא היה מתאפשר ללא הטכנולוגיה החשמלית", מצוטט ג'וזף כהן. "הסיבה שבזכותה אנחנו יכולים לקבל את המודולים ושהם יכולים לממש את העיצוב התעשייתי שלנו – היא מערכת ההנעה החשמלית. להערכתי זה ימשיך לגדול ולהתרחב ככל שנפעיל את הדמיון ונגלה עוד ועוד סוגי כלי רכב שיכולים להרוויח מן החשמול".
מהלך שיווקי
האחים כהן מודים שכרגע הם לא מעסיקים את עצמם יותר מידי בצדדים הטכניים או אפילו בתכנון הייצור – ייתכן שהכלים ייוצרו בארה"ב אבל בהחלט סביר שהם ייוצרו בסין, או תאילנד או וייטנאם, ועיקר תשומת הלב שלהם מוקדשת כרגע לגיבוש האסטרטגיה המיתוגית, העיצובית והשיווקית.
המסרים השיווקיים הנוכחיים לא כוללים את המילה קטנוע אלא מכנים את P1 –"רכב חשמלי אישי חדש ורדיקלי" ובקיצור "לא מכונית".
כמו טסלה, וכאמור, Infinite Machine יוצאת לשוק עם כלי רכב יקר במוגזמות אבל מבטיחה "לרדת לעם" ככל שהיא תגדיל את נפח הפעילות שלה. האחים כהן טוענים שם שהם לא מתחרים בקטנועים מסורתיים אלא יוצרים קטגוריית "פרימיום חשמלי" חדשה שמיועדת ללקוחות אמידים ו"מונעים טכנולוגית" שמחפשים דרך ייחודית להתנייד בסביבה עירונית.
אז הייתם משלמים 10,000 דולר תמורת קטנוע חשמלי שאין עליו סמל של טסלה?