דוקאטי מונסטר 821 במבחן דרכים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
דוקאטי מונסטר 821 אימץ את העיצוב המודרני והעדכני של המונסטר 1200, אך נשאר נאמן למקור גם רבע מאה לאחר שהוצג לראשונה. פגישה לוהטת עם חתיך איטלקי באדום

מאז הוצג לראשונה בתחילת שנות ה-90' (1993 ליתר דיוק), הפך דוקאטי מונסטר לאופנוע המזוהה ביותר עם היצרנית מבולוניה, שלמעשה ניצלה גם בזכותו. עד היום העיצוב והתכנון הבסיסי אותו הגה המעצב מיגל גאלוצ'י נותר די דומה. מנוע וי טווין בזווית של 90 מעלות השוכן בתוך שלדת מסבך צינורות חשופה. מינימום של פלסטיקה והתחכמויות, ומקסימום של סטייל (וגם מחיר נוח יחסית) הפכו את המונסטר לסיפור הצלחה. מהר מאד לדגם ה- M900 המקורי הצטרפו דגמים נוספים בנפחים שונים, אינספור גרסאות ומהדורות מיוחדות כשמשפחת המונסטר זוכה לאהדה רבה מהקהל והמכירות בהתאם.  עד כדי כך שבשנת 2005 אופנועי המונסטר לבדם מנו יותר מחצי מסך המכירות העולמיות של דוקאטי.

דוקאטי מונסטר 821 הוא לא אופנוע חדש. הוא הוצג לראשונה בשנת 2014 כחלק ממשפחת המונסטר החדשה, כשהוא מחליף את מונסטר 796 של הדור הקודם. בתערוכת מילנו בשנה שעברה הציגה דוקאטי מתיחת פנים למונסטר 821, למעשה יישור קו עיצובי וטכנולוגי עם המונסטר 1200 החדש והבכיר במשפחה. עוד סיבה טובה לפגוש את המונסטר ולצאת לרכיבה ארוכה. כאילו שבאמת צריך סיבה.

למה אני חופר לכם? אה, כן. כי דוקאטי הצהירו שהמונסטר הזה שלפניכם, ה-821  הוא מחווה לאותו M900 אייקוני ויורשו הישיר של המונסטר האב. כלי שמיועד להיות מלהיב ואותנטי, קל שליטה ובעל אופי. האומנם? 

פגישה ראשונה
למען האמת, התרגשתי לקראת הרכיבה על המונסטר 821. בעיקר כיוון שהוא נצר לשושלת של הספורט נייקד הראשון. זה לא שלא שהיו אופנועים ערומים לפניו, אך בתקופה ההיא היו אלו בעיקר אופנועי תקציב פשוטים ולא סקסיים בעליל. דוקאטי החזירה עם המונסטר את העירום לאופנה, והוסיפה לו אופי ספורטיבי. לקראת המבחן הזה הברקתי את הנעליים האיטלקיות ובחרתי בבושם Bulgari,  בער בי לדפוק הופעה איטלקית יחד עם האופנוע החתיך. מצד שני, יש משפט שאומר ש'לא שופטים ספר על-פי הכריכה שלו'.

בשיר האלמותי 'בסוף הכל חולף' של המשורר הידוע ע.אדם  נכתב כי "דרך עיניים אדומות רואים יותר יפה". הוא כנראה התכוון לדוקאטי. אם יש משהו שהאיטלקים, אלופי הסטייל, יודעים לעשות זה לעצב. האופנוע הזה מצטלם מדהים ומושך אוקיינוסים של תשומת לב, כשהצבע האדום פשוט "תפור עליו" ומעצים את עיצובו. מה אתם יודעים, אפילו אמא שלי התפעלה, הסתובבה מסביבו ואגלה לכם בסוד שאפילו ברח לה צהלול. ולא רק לה, כל אופנוען שפגשתי חש צורך עז לחוות דעתו האוהדת על הופעתו של המונסטר. האדום הבוהק, המנוע הבולט, השלדה המסוגננת – כל אלו מציירים את האופנוע הזה כדוגמן תמידי. אם יש לכם חוסר בתשומת לב, זה האופנוע בשבילכם.

תקופת מבחן על רטאלין
אם אתם מאלו שמחפשים אופנוע שיהיה לכלי רכב יבש שייקח אתכם מנקודה א' לנקודה ב', לא הגעתם למקום הנכון. דוקאטי מונסטר מציג חוויה מורכבת יותר. לא מדובר כאן באופנוע למחפשי תמורה למחיר שישרה עליכם רוגע מהרגע הראשון. לחיות עם מונסטר זו זוגיות תובענית. צפויה תקופת חיזור וחלומות, אחר-כך היכרות וכמה דייטים ארוכים ומעוררי מחשבות, יהיה לוהט ומדליק, סוער אך מערער, מרשים אבל גם מעלה קושיות.

ביציאה מהמקום הגז נפתח באסרטיביות והמהירות נצברה בקצב מסחרר. הספרות הדיגיטליות התחלפו וטיפסו, המצערת פתוחה לחלוטין ואני מכניס עוד הילוך מעלה ללא שיהוק או השתהות הודות לקוויק-שיפטר וקלאץ' מחליק שמאפשרים לסחוט את המקסימום מהמנוע. 109 כ"ס ו- 8.8 קג"מ על 206 ק"ג רטובים שארוזים עם הרבה אלקטרוניקה, בקרות ומסורת ספורטיבית הן מתכון לאופנוע שיודע לזוז, אפילו לזוז טוב. עם זאת, דוקאטי מונסטר 821 הוא לא אופנוע אינטואיטיבי שאתה מרגיש עליו מיד בבית. הוא דורש פרק הסתגלות. תקופת מבחן. הוא קשיח, תגובותיו חדות ותנוחת הישיבה כמו שקועה בתוך האופנוע ולא אידאלית עבור כל רוכב, כשכמובן ללא מיגון רוח כמקובל באופנועים עירומים שרירי הצוואר שלכם צריכים להיות חזקים.

דוקאטי מונסטר 821 מתברג בחלקה העליון של סקלת המחירים בהשוואה למתחריו הערומים, אך ככזה הוא מספק תמורה ומצויד בשפע אלקטרוניקה ובקרות. עצרתי במגרש חנייה ושיחקתי במחשב האופנוע שמלא בפונקציות ותת-פונקציות. ה-ABS ובקרת האחיזה (DTC) ניתנים להתאמה ברמת ההתערבות בכל אחד מבין שלושת מצבי הרכיבה: ספורט, תיור ועירוני. ההבדלים ורמות ההתערבות ניכרים ומורגשים. כשהבקרות שמרו עלי, לא משנה כמה ניסיתי להניף גלגל או לאבד אחיזה באחורי, זה לא צלח. הטכנולוגים שבינינו יאהבו מאוד את מנעד ההתאמה הרחב אך יש לציין שפגשתי מערכות ניהול מחשב ידידותיות יותר למשתמש. אגב, מסך ה-TFT הצבעוני המשמש כלוח מחוונים ברור וקריא היטב גם בשמש ישירה.

חי מיום ליום
כבר הבנתם מהפסקה הקודמת שהמונסטר הוא שד אדום, שהיציאה שלו מהמקום והיכולת לפתח מהירות מרשימה. במהירות נמוכה מתקבלת תחושה של מצערת אלקטרונית "רגיזה" ונדרשת עבודת מצמד אינטנסיבית בכדי ליצור התגלגלות חלקה ונעימה. האופנוע הזה הוא ממש לא טוסטוס עירוני, ולמרות שאידאלי לעשות איתו סיבוב דאווין בין בתי הקפה , העיר היא לא אזור המחייה הטבעי שלו. המצמד המופעל על ידי כבל קשיח לתפעול, המנוע פולט חום שמבשל את הרגליים, זווית צידוד הכידון מוגבלת מאוד והמראות מחייבות לשבת כפוף ונמוך בכדי לאפשר שדה ראייה. בעצירה, כשרגל ימין מגששת למצוא את הקרקע, הירך נוגע במגן המפלט שרטט והרתיח לי את הג'ינס ואת ה… כבר הבנתם את העניין.

כשהגעתי סוף סוף אל הכביש המהיר כל זה נשכח בבת אחת. תנוחת הרכיבה מעט כפופה לפנים ומכניסה למצב תקיפה, חום המנוע עדיין מורגש על הרגליים גם במהירות שיוט של כ-140 קמ"ש אבל עכשיו כבר התחברנו, סיפרנו אחד לשני סודות, נהנינו ממבטי הקנאה של הנהגים והרוכבים בכביש והדוקאטי הרעיף עליי מעט ניצוצות מהגנים הספורטיביים שלו.

חבילת האלקטרוניקה כאן היא קב"ט בעזרתו רוכבים יכולים לסחוט את הכלי ולהרגיש לרגע מיני-לורנצו. האצות, השכבות ובלימות חזקות מקבלות זריקת ביטחון מופרז. כשמתחברים אל החיה ולוחצים את האופנוע הזה מגלים נייקד שהוא לא רק פוזה. הוא יודע להיות מהיר. תגובות המנוע בשרניות ומידיות, ועם זאת נשלטות. מערכת הבלימה של ברמבו הכוללת זוג דיסקים קדמיים בקוטר 320 מ"מ גם יודעת לשתול את הכלי בקרקע כשנדרש. זהו לא אופנוע ספורט טהור, והוא לא מיועד להשחזת רגליות, אבל האקס-פקטור האדום שבו מעורר אופנוענות אמיתית בשלל גוונים.

סיכום יפה
בניגוד לתקופה בה נולד, כיום יש קשת רכבה של אופנועים ערומים מסוגים וזנים שונים. אבל דוקאטי מונסטר מצליח לשמור על אופי וייחוד בין כולם. מונסטר 821 מתמקם בין "אופנוע יום-יומי למרחקים קצרים" לבין "אופנוע פנאי לסופי-שבוע".

זהו אופנוע לאלו שאוהבים להראות ולהיראות, אבל הוא לא רק אופנוע להסתכל עליו. הוא בהחלט יגרום לך לצאת מאזורי הנוחות ולהקריב את הנוחות האישית. בתמורה הוא יתגמל עם אופי ספורטיבי, התנהגות מושחזת וצליל מדליק כמיטב המסורת של דוקאטי, כששפע של מערכות אלקטרוניות הופכות אותו להיות בטוח וסלחני כמו שום מונסטר שקדם לו.

מלכתחילה מונסטר 821 לא פונה למחפשי מציאות. ליופי יש מחיר והוא עומד על 80 אלף ש"ח, מחיר גבוה מעט ביחס לקטגוריה, אך תמורתו מקבלים מיתוג ואופי שאין לכלים יפניים מקבילים. ובסוף כל אלו לא באמת משנים, כי המונסטר הוא מסוג האופנועים שנדלקים עליהם קודם כל בגלל המראה ומה שהוא משדר. אם בחרתם בו, אתם כבר תסתגלו.

צילומים: עמרי גוטמן

המורכבת המורכבת – דייט עם דוקאטי מונסטר
מאז ומתמיד, הרעיון של רכיבה על דוקאטי אדום ונוצץ היה נראה לי מושך ומסקרן. משהו בעיצוב המדוקדק שלו, בקווים הבולטים אך המעודנים ובתשומת לב שהוא יוצר סביבו כל כך בטבעיות, גרמו לי לחזור ולפנטז על הרגע שגם אני אזכה לאיזה "סיבוב" עליו.

ברגע שבו הבנתי שהגיע היום, התרגשתי והתחלתי בהתארגנות שלי לקראת הדייט שלנו. התלבשתי בסקיני צמוד, נעלתי נעלי עקב ואפילו התקשטתי באודם אדום תואם. הדוקאטי לא אכזב אותי, וברגעים הראשונים הרגשתי "פרפרים בבטן". וכבר יצא לי להיות מורכבת לא מעט. תחילת הנסיעה הייתה נעימה והזכירה לי למה כל כך חשקתי במפגש בינינו. אין ספק שהיינו הזוג היפה ביותר בנשף ומשכנו תשומת לב מכל האורחים בכביש.

ככל שהקילומטרים לכיוון ירושלים עלו והזמן עבר, תהליך ההתאהבות שלי החל להתפוגג והמציאות דפקה לנו בדלת. אין ספק שצמד האגזוזים, שבהתחלה נראו לי כמדליקים, היו לגמרי כאלו, אך במובן הפחות טוב של המילה. המושב שלי החל להתחמם, ומבנהו הצר והקטנטן גם כן לא תרם מאוד לנוחות. אחרי כחצי שעה בדייט, הייתי כבר מוכנה לsms מחברה, "מקרה חירום" שמחייב את פרישתי מהפגישה.

בינינו, אם אתה רווק צעיר שרק מרכיב את הסטוץ שלו לאיזה טיול לילי, דאג לקבוע לה מקום מפגש קרוב. כי אחרי רכיבה ארוכה סביר להניח שכשתגיעו ליעד, היא תאמר לך שהספיקה לה הפעילות הלילית בין הרגליים ללילה.

PEACE & LOVE – מיכל אבן כץ

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד