בקרוב: אינדיאן עם תזמון שסתומים משתנה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אינדיאן מתכוננת לעידן יורו 5 ומפתחת מנוע קירור מים חדש עם הפתעה טכנולוגית: מערכת תזמון שסתומים משתנה

תקנות זיהום האוויר המחמירות לא פוסחות על תעשיית האופנועים, ומאלצות את היצרניות לפתח דור חדש של מנועים יעילים, חסכוניים ונקיים יותר. הקורבנות הגדולים של המגמה הירוקה הם המנועים מקוררי האוויר הנפוצים בדגמים בעלי אוריינטציית קלאסית/רטרו. ב.מ.וו כבר העבירה את מנוע הבוקסר המסורתי שלה לקירור מים, הארלי דיווידסון כבר משתמשת בקירור מים חלקי ברוב דגמיה המודרניים וגם אינדיאן נאלצת לצעוד עם הזמן ונמצאת בעיצומו של פיתוח מנוע חדש מקורר מים.

המנוע החדש אמור לרשת את מקומו של מנוע ה-Thunder Stroke 111 שהוא המנוע העיקרי של אינדיאן כיום המשמש בדגמי סדרות הצ'יף, צ'יפטיין, ספרינגפילד ואפילו הרואדמאסטר. המנוע החדש יהיה דומה במראהו הכללי לזה של המנוע הנוכחי, וישמור על נפח של 111 אינץ' מעוקב (1,818 סמ"ק), אך מלבד המעבר לשימוש במערכת קירור מים יכלול חידוש טכנולוגי מעניין עבור אינדיאן: תזמון שסתומים משתנה.

בניגוד לעולם הרכב, עד כה טכנולוגיית תזמון השסתומים המשתנה היא די נדירה במנועי אופנועים. הונדה הייתה החלוצה בתחום עוד בשנות ה-90' ביישום הטכנולוגיה במנוע ה-VFR, ובשנים האחרונות החלו קאוואסאקי, סוזוקי ודוקאטי לאמץ גם הן את הטכנולוגיה בדגמים אחדים. מבלי להיכנס לפירוט טכני מייגע, נסכם שהיתרון שמאפשרת טכנולוגיית תזמון השסתומים המשתנה היא לשנות את זמני הפתיחה של השסתומים בהתאם לסל"ד, מה שמשפר את האפקטיביות של פעימות היניקה או הפליטה, ובסופו של דבר מייעל את תהליך הבעירה. המשמעות מבחינה ירוקה הוא למקסם את התפוקה מכל סמ"ק של דלק הנכנס לתא השריפה.

ממסמכי הפטנט של מערכת תזמון השסתומים המשתנה של אינדיאן עולה כי היא תהיה ייחודית במבנה שלה בהשוואה למערכות אחרות מסוג זה. קודם כל, מדובר במערכת הפועלת רק על שסתומי היניקה. שנית, בניגוד למנועי ביצועים בהם ישנם גלי זיזים עליונים עליהם פועלת מערכת התזמון המשתנה, אינדיאן תמשיך לעשות שימוש במבנה מיושן אך מסורתי של גל זיזים תחתון המפעיל מוטות דחיף שמניעים את השסתומים. המשמעות היא שמנגנון התזמון המשתנה יהיה מותקן בחלקו התחתון של המנוע, כשעל פעולת ההנעה של המנגנון יהיו אחראים סטים של גלגלי שיניים ורצועה המונעים על ידי גל הארכובה.

המנוע החדש אמור לעמוד בתקן יורו 5 המחמיר שיכנס לתוקף בינואר הקרוב, ולשם כך יצוייד בנוסף למערכת תזמון השסתומים המשתנה גם בשסתום מחזור גזי פליטה (EGR), המחזיר חלק מגזי הפליטה חזרה לתא הבעירה לשריפה מחדש. השריפה המחודשת מאפשרת להוריד את פליטת תחמוצת החנקן (NOx), שהיא מהמזהמים הבולטים הגורמים מחלות נשימה.
המנוע החדש אמור לערוך בכורה בדגמי 2020 של אינדיאן הצפויים להגיע לאירופה, כך שחשיפתם אמורה להיות בחודשים הקרובים.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד