בטיחות וכל היתר: המדריך לבחירת קסדה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אנחנו לוקחים אתכם יד ביד דרך השיקולים החשובים ביותר בבחירת קסדת רכיבה. מהבטיחות, דרך הנוחות ועד התמורה למחיר: מדריך חובה לכל רוכב

הדבר הראשון והחשוב ביותר שחושבים עליו בהקשר של אופנוע ורכיבה הוא קסדה. אם מישהו לא חושב עליה כך, זה רק מפני שהוא או היא לוקחים אותה כמובנת מאליה.

קסדה חייבת להגן עלינו ברגע האמת מפני מפגש לא בריא בין הגולגולת לבין עצמים קשיחים, בהם גם אספלט, אבל עוד הרבה קודם לכן יש לה תפקיד מרכזי במניעת מצבי אסון: קסדה טובה תבודד בינינו לבין "האלמנטים" – רוח, אבק, חרקים, רעש ומגוון צרות אחרות – ותאפשר לנו לתפעל היטב את האופנוע או הקטנוע.

יש מי שלוקחים את הקסדה שלהם מאד ברצינות, ורואים בה ביטוי לאישיות שלהם. רוכבים כאלה ישקיעו מאמץ בבחירת העיצוב וסכמת הצביעה המועדפת, אך יש גם את אלה שמניחים קסדה על פדחתם רק בגלל שזאת חובה חוקית. רובנו נמצאים איפה שהוא בין שני הגבולות האלה: אנחנו מבינים את חשיבותה הבטיחותית ובמקביל קשורים אליה, או שומרים עליה, בדיוק במידה שמתאימה לכל אחד ואחד מאיתנו.

מה שחייב להנחות את כל מי שרוכש קסדה, לפי הסדר, הם הבטיחות, נוחות והתאמה, איכות, תמורה למחיר והשימוש באביזרים תואמים. מדריך זה לא מתייחס לרוכבים מקצועיים – על מסלול או בשטח – שחייבים להשקיע בציוד בטיחות מתקדם ומותאם לייעודו.

את המדריך לבחירת ורכישת קסדה כתבנו על-סמך הניסיון המצטבר של כל חברי המערכת לאורך עשרות שנות רכיבה, אבל מראש יצאנו מנקודת הנחה שלא כיסינו את הנושא כולו, ושכל הזמן מתחדשים חידושים גם בתחום הלכאורה פשוט הזה. היות שכך, נשמח לקבל מכם תגובות והצעות כדי לשלב את הטובות שבהן בעדכונים הבאים שלנו, ואנחנו מתייחסים למדריך הזה כאל  פרויקט מתמשך אשר ישתדרג עם הזמן.

הבטיחות: בין אינספור תקנים

יש שטוענים ש"כל הקסדות אותו דבר", ושמספיק שקסדה תעמוד בתקני הבטיחות המקובלים כדי שהיא תהיה שוות ערך לקסדה אחרת – זולה או יקרה יותר – שעומדת באותם תקנים.

גם אם הדברים נכונים מבחינת רמת ההגנה שקסדה מספקת בעת התנגשות, וזה לא תמיד המצב, הם בוודאי לא נכונים בהקשר של נוחות השימוש בקסדה. בכל מקרה, סעיף הבטיחות הוא החשוב ביותר לדעתנו, ודאי עבור מי שהקסדה שלו מגנה על הרבה שכל.

הדבר הבסיסי ביותר בקסדה הוא המבנה שלה, ומבחינה זאת כל הקסדות, כמו כל דבר בצה"ל, בנויות משלושה מרכיבים: "קליפה" או מעטה חיצוני קשיח; שכבה פנימית ברמת רכות בינונית שעשויה מפלסטיק מוקצף שמצופה בבד ריפוד; וכן מערכת רצועות עיגון עם מנגנון לנעילת הרצועה. בנוסף – בקסדות כביש – יש גם משקף פלסטיק ברמת שקיפות כזאת או אחרת.

מטרת השכבה החיצונית היא לספוג חבטות, להחליק, לפזר אנרגיה ולמנוע ככל האפשר חדירה פנימה של כל דבר קשיח. השכבה הפנימית נועדה לספוג כמה שיותר אנרגיה, וזאת כדי להעביר כמה שפחות ממנה אל הגולגולת והמוח.

קסדות סבירות ומעלה מתוכננות ומיוצרות כדי לעמוד בתקנים ברורים – ECE האירופאי, שמקובל גם בישראל, או DOT האמריקני. חלקן עומדות ביותר מאשר תקן אחד, ולא לנו לקבוע מי מבין התקנים טוב יותר מבחינת רמת ההגנה שמספקת קסדה שעומדת בו. בנוסף, ישנו גם תקן SNELL, שמוענק לקסדות שעומדות בו על-ידי ארגון הבטיחות הוותיק ביותר בעולם, אשר עולה בדרישותיו על שני התקנים הנ"ל.

אנחנו מאמינים גדולים בפרויקט SHARP (ראשי תיבות של "תכנית להערכה ודירוג בטיחות של קסדות"), אשר הוקם בשנת 2007 במימון ממשלת בריטניה במטרה לשפר את בטיחות רוכבי האופנוע על כבישי הממלכה המאוחדת.

הרציונל של פרויקט זה, בדומה לפרויקט Euro NCAP שמבצע מבחני ריסוק אובייקטיביים למכוניות נוסעים, הוא להחיל סטנדרט אחיד של מבחני ריסוק על כל הקסדות שנמכרות בבריטניה, ולפרסם באופן גלוי את התוצאות של מבחנים כאלה.

כך, באתר האינטרנט של שארפ מופיעים לא רק טיפים ועצות בנוגע לדרך הבחירה, ההתאמה והתחזוקה של קסדה – אלא גם פירוט של מבחנים ותוצאותיהם, עם דגש על רמת ההגנה שמספקות קסדות לאזורים רגישים במיוחד בראש ובגולגולת.

בהיעדר שיטה מושלמת, או טובה יותר, ההמלצה שלנו היא לסמוך על הדירוג של שארפ ולהעדיף קסדות שזכו לחמישה כוכבים על-פני כאלה שקיבלו שלושה או שניים. יחד עם זאת, לדעתנו לא נכון לבחור קסדה קודם כל לפי הדרוג שלה ואז להמשיך לקופה, מפני שהתאמת קסדה למבנה ראש ספציפי של כל אחד חשובה לא פחות.

הדרך המומלצת, לכן, היא למדוד ולנסות ארבע או חמש קסדות שונות כדי למצוא את אלה ש"יושבות" טוב יותר על הראש (כפי שיפורט בהמשך), ומכבידות עליו פחות, ואז להתייעץ עם התוצאות של שארפ.

בנוסף, אי אפשר לדעת בחנות, וגם לא באתר של שארפ, כיצד מתפקדת קסדה מבחינת כושר שיכוך הרעשים שלה. לכן, מי שרוצה להגיע אל המועמדת האידאלית מבחינתו חייב לבצע מחקר שוק אינטרנטי ולקרוא חוות דעת של רוכבים, במידה שאלה קיימות לגבי הדגם המבוקש.

בשורה תחתונה, רמת הבטיחות שקסדה תספק לנו היא שכלול של העמידות שלה במבחני ריסוק – עניין אובייקטיבי לגבי קסדות שנבחנו על-ידי שארפ – ושל מינימום הפרעה שהקסדה גורמת לנו מבחינת נוחות החבישה שלה ובידוד הרעשים.

התאמה ונוחות: תהליך מעמיק וחשוב

נאמר את זה בפשטות: קסדה גרועה וכבדה לא רק תאמץ את שרירי הצוואר שלך שלא לצורך, אלא גם תהפוך את הרכיבה כולה לסיוט. לעומת זאת, קסדה קלה ואיכותית תקל עליך מאד ותשפר את חוויית הרכיבה – וכל זאת מעל ומעבר לעניין הבטיחותי. מבחינה זאת אי אפשר ולא נכון לרכוש "קסדה בהזדמנות באינטרנט", שכן אסור לדלג על שלב המדידה והבדיקה בחנות פיזית.

הקסדה חייבת להתאים מבחינת הגודל שלה, זה ברור מאליו, אבל גם מבחינת ההתאמה למבנה הספציפי של הגולגולת. ישנם הבדלים משמעותיים בעיצוב החיצוני והפנימי של קסדות מתוצרת יצרנים שונים, וכל רוכב חייב לנסות ולמצוא את העיצוב ש"יושב" עליו בדרך הטובה ביותר.

יש קסדות ששדה הראיה שהן מאפשרות לא מספיק לכל רוכב, יש כאלה שחבושות גבוה מידי או נמוך מידי, ויש כאלה שהדיפון הפנימי שלהם לוחץ על אזורים שונים – למשל האף או הסנטר – בדרך לא נוחה. חשוב לשים לב שאפילו דגמים שונים של אותה יצרנית, באותה מידה, מעוצבים לפעמים אחרת זה מזה ולכן גם "מתלבשים" אחרת על הרוכב.

שכבת הפלסטיקה המוקצפת שבתוך הקסדה נמעכת עם הזמן, בעיקר בתחילת השימוש, כך שקסדה שהתאימה באופן רופף בעת הרכישה תתנדנד על הראש באופן מעיק ולא בטוח בהמשך. לכן צריך לבחור בקסדה שלוחצת מעט (אבל לא יותר מידי) על הלחיים והמצח בשלב ראשון, ולקחת בחשבון שחלק מן הלחץ ייעלם בתוך כדי שימוש.

חלק מן היצרנים מציעים דגמים עם ריפודים מתכווננים, נשלפים ומוחלפים שבאמצעותם אפשר לבנות התאמה מדויקת יותר. בכפוף לכל השיקולים האחרים, כמובן שעדיף לבחור באפשרות כזאת כל עוד שהיא לא באה על חשבון המחיר או הבטיחות. בכל מקרה, בזמן המדידה של קסדה צריך לנער מעט את הראש כדי לוודא שהקסדה לא "רוקדת" קדימה ואחורה או לצדדים.

לפחות לגבי דבר אחד נוכל לחסוך לכם התלבטות: מבנה הקסדה. יש "קסדות מלאות", "קסדות חצי", "קסדות היברידיות" וכמה קומבינציות בין לבין. ההמלצה שלנו ברורה ומוחלטת: בחרו רק בקסדה מלאה, כזאת שמספקת הגנה לסנטר, ואל תרכבו עם סנטר חשוף. אין לכם מושג כמה טיפולי השיקום של פה ולסת יקרים וכואבים.

איכות: לא רוצים מטרד על הראש

איכות הקסדה ניכרת באיכות החומרים שמהם היא מורכבת – בדי ריפוד, אטימת ובידוד רעשים, איכות המשקף והיכולת שלו להימנע מלהישרט, מנגנון הנעילה וכיוצ"ב, וגם בעמידות שלה לאורך זמן.

ייתכן שסעיף המשקל של קסדה ראוי להתייחסות נפרדת, אבל בדרך כלל קיים קשר ישיר בין קסדות איכותיות, ויקרות, לבין המשקל שלהן, וכמובן שעדיף לחבוש קסדה איכותית וכמה שיותר קלה. הסיבה לכך היא שמשקל הקסדה מעיק בכל שימוש יום יומי, והופך למטרד של ממש ככל שמהירות הרכיבה עולה.

קסדות מושקעות במיוחד כוללות רכיבים שעשויים מסיבי פחמן וחומרים מורכבים אחרים, והתכנון האירודינמי שלהן נועד ליצור כמה שפחות לחץ על הצוואר בעת רכיבה מהירה, וכן כמה שפחות רעש.

מחיר: לפעמים המספרים משקרים

טווח המחירים של קסדות נע בין עשרות בודדות לאלפי דולרים, ובין מאות בודדות של שקלים ל-6,000 ש"ח ויותר. בשונה מתחומים אחרים, לא תמיד מתקיים קשר ישיר בין מחיר הקסדה לבין רמת הבטיחות שהיא מספקת או לאיכות שלה – ולכן לא צריך לפסול מראש מותגים פחות ידועים, כל עוד ברור לנו מי ומה עומדים מאחוריהם.

ישנו אבסורד מובנה בין דרישות הבטיחות שלנו מקסדות לבין אופי השימוש בהן, וגם בנושא זה ספק אם אפשר להכריע בנחרצות: האם עדיף לרכוש קסדה לא יקרה, ולהחליף אותה כעבור שנתיים שלוש בקסדה לא יקרה חדשה, או לקנות קסדה מאוד יקרה ו"למשוך" איתה יותר שנים.

יש שמנסים לשכנע אותנו שקסדות "מתקלקלות" עם השנים, וזה נכון במידה מסוימת, אבל אופי השימוש והתחזוקה של קסדה חשובים לא פחות מאשר הגיל הכרונולוגי שלה.

במילים אחרות, ייתכן שעבור מי שמשתמש בקסדה שלו בחיי היום יום שימוש רב ואגרסיבי, עדיף לרכוש קסדה פחות יקרה ולהחליף אותה כעבור שנתיים. ל"רוכבים של שבת", עם זאת, עדיף להשקיע בנכס יקר יותר ולהישאר איתו יותר שנים.

בכל מקרה, הטיפ הטוב ביותר שאיתו נוכל לצייד אתכם הוא זה: אל תתקמצנו – אתם חייבים להגן על הראש שלכם – אך מצד שני אל תאבדו את הראש – קסדה מאוד יקרה לא בהכרח מציעה יחס הולם של הגנה. התאימו את רמת ההשקעה שלכם ליכולת, וגם לאופי השימוש, ותשתדלו להחליף קסדה בכל כמה שנים.

חלקי חילוף ואביזרים: לבדוק מראש

ישנן קסדות שמחיר המשקף התחליפי שלהן דומה או אף גבוה ממחירה של קסדה בסיסית זולה. חשוב לקחת בחשבון את עלות החלף הזה בעת הרכישה, בין אם קונים אותו בארץ או מזמינים באינטרנט ומקבלים כעבור זמן.

כמה מדגמי הקסדות, בעיקר יקרים או חדישים יותר, מגיעים עם "הכנה" למערכת דיבורית ו/או אוזניות, ועל אף שאנחנו מתנגדים לכל סוג של הסחת דעת ברכיבה – מי שממילא משתמש במערכות כאלה עדיף שיבחר את אלה שמותאמות טוב יותר לקסדה (או להיפך).

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד