בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה
כך, לדעת אנשי העיצוב של ימאהה, ייראו אופנועים בעוד 100 שנים. האופנוענים, לעומת זאת, לא ישתנו: רכיבה – היום, מחר, וגם בעוד 100 שנים – היא פעולה של מרידה במוסכמות וחיבור בלתי אמצעי לחופש המוחלט ולבחירה אישית

יפנים הם עם מיוחד, ולאנשים מיוחדים יש תחביבים מיוחדים. אחד מהם, שזוכה לפופולריות גלובלית מסוימת בעידן הדיגיטלי, הוא עולם ה'אנימה' המונפש שזכה לאחרונה לסדרה חדשה ב'נטפליקס' תחת הכותרת "Tokyo Override".

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

יוצרי הסדרה בראו עולם עתידני (אולי לא כל כך) שבו נתוני המיקום של כל האזרחים משותפים ונמצאים במעקב, כל כלי הרכב אוטונומיים והכל נשלט על-ידי בינה מלאכותית.

מה שמעניין אותנו יותר מכל זה איך למען השם רוכבים בתוך עולם כזה, וכאשר יוצרי 'אובררייד' שאלו את עצמם את אותה שאלה הם פנו לימאהה כדי למצוא תשובות.

אנשי ימאהה, ששמחו על הזדמנות ליחסי ציבור מועילים, "ליהקו" לסדרה המאוירת החדשה כמה דגמים קיימים, למשל YZF-R1 אשר משמש את הגיבור הראשי – קאי – כדי להימלט מרובוטים מרושעים, אבל הם עשו יותר מזה ובראו את ציור הקונספט Y/AI העתידני/מופרך.

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

"Tokyo Override" היא מיני-סדרה בת שישה פרקים שזמינה כעת בנטפליקס (באזורים נבחרים), וימאהה העמידה לרשות יוצרי הסדרה נתוני תלת-מימד, צילומים, והקלטות קוליות של דגמי עבר ודגמים עכשוויים שלה.

עלילת הסדרה מתרחשת בטוקיו של עוד 100 שנים ובאוטופיה הזאת בני אדם לא צריכים לעבוד, הם מקבלים "הכנסה אוניברסלית", ובמקום ללכת ברגל ברחוב הם גולשים על גבי מעין דיסקים מרחפים.

מה לגבי שליחי 'וולט' אתם שואלים? נו, באמת, "בינה מלאכותית" אומרים לכם: רחפנים אוטונומיים מביאים לכם את הראמן ישר לתוך הצלחת ואת הטבק לתוך הסיגריה.

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

אז מה הקאץ'? ברור שיש קאץ', לא?

ברור. כדי ליהנות מכל העולמות צריך להקריב את הפרטיות, וכל אזרח עונד תג דיגיטלי שמשתף את המיקום שלו ומאפשר ל"אח הגדול" לעקוב אחר כל תנועה וכל נפיחה, בין השאר כדי לאפשר לשליטים לקבוע מי זכאי ורשאי להיכנס לכל אחד משלושה אזורים בעיר טוקיו.

בין האזורים מפרידים מחסומים דיגיטליים בלתי נראים אבל אם הוסעת לאזור לא לך – המטריקס מכבה לך את המנוע והלך עליך.

כרגיל בפנטזיות שאנחנו אוהבים – הגיבורים, האנרכיסטים, מצוידים באופנועים (כי איך לא?), וגיבורנו – קאי, יחד עם חבריו – הוגו, ווטארי וספוק – מבצעים משלוחי 'וולט' מחתרתיים ותת קרקעיים. כמובן שאי אפשר לנוע בפנטזיה הזאת עם כלי רכב מקושרים ולכן מבוצעות הרכיבות האלה עם אופנועים "ישנים" (עבורם, לא עבורנו) עם מנועי בעירה פנימית.

גיבורינו, שנקראים "צוות סומא" – רכובים, בנוסף ל-YZF-R1, על VMAX משודרג קלות, XJR1200 מקוסטם ו-XSR900 GP עתידני.

הפרק השלישי, לא תאמינו, כולל אפילו מרוץ MotoGP עתידני עם רוכבים אנושיים שמתחרים זה בזה, אם כי הם רוכבים על אופנועים שנעזרים בבינה מלאכותית.

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

יורדים לפרטים

אתם יכולים להתלהב מהיפנים או לצחוק מהם כמה שתרצו אבל לא תוכלו לומר שהם לא לקחו את העסק ברצינות. צוות העיצוב של ימאהה אשכרה כתב מדריך הפעלה מדוקדק בן 400 עמודים שמתעד את האבולוציה שעברו אופנועים, ולמעשה האבולוציה של הניידות, ב-100 השנים הבאות.

התוצאה, שכנראה קשורה גם להרבה מאוד סאקה, כוללת אלמנטים של מדע בדיוני כמו קרניים של פריקת פלזמה שמייצרות בועה בלתי נראית לפני האופנועים כדי להסיט את האוויר שהאופנוע מפלח בדרכו קדימה, צמיגים שמנופחים באמצעות כוח מגנטי ומנגנון שמקפיץ את האופנוע על רוכבו בין נקודות על מסלול המרוצים.

אנשי ימאהה כל כך התאהבו ברעיון עד שהם בנו דגם פיזי לגמרי של Y/AI, בגודל מלא, ואף הציגו אותו בתערוכת הרכב הבינלאומית של תאילנד שנפתחה בדיוק לפני חודש וננעלה ב-10 בדצמבר.

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

מה שאנחנו לוקחים מכל הדבר הזה, ובאהבה גדולה, זה את התחושה שעצם הרכיבה על אופנוע – היום, מחר, וגם בעוד 100 שנים – היא פעולה של מרידה במוסכמות בחברה האנושית, וחיבור בלתי אמצעי לחופש המוחלט ולבחירה אישית.

גם אם פחות תתחברו לאופנוע הקונספט Y/AI על חישוקיו השקופים למחצה שפולטים אור כחול מוזר והמנוע שמוסתר איפה שהוא בין שני הגלגלים – כנראה שתיאחזו לכל הפחות בכידון הקונבנציונלי למדי.

 

בחזרה לעתיד גרסת ימאהה

 

גלילה לראש העמוד