אלה האופנועים שנקראו לתיקון באירופה בשנת 2022

אלה האופנועים שנקראו לתיקון באירופה בשנת 2022
תיקון תקלות סדרתיות וביצוע קריאות לתיקון הן הדרך של תעשיית הרכב לטפל בבעיות בלתי נמנעות. אבל לא כל היצרניות מקפידות לטפל בכל תקלה ומכיוון שמשרד התחבורה זורק אותנו לכלבים אין ברירה אלא לבדוק לבד מה קורה בעולם

"קריאות לתיקון" (Recalls) הן הדרך הבריאה והטובה של תעשיית הרכב לקחת אחריות על כשלים ותקלות סדרתיות שנגרמו בגלל טעויות הנדסה או ייצור. אבל מה קורה כאשר יצרנית רכב, או אופנועים, מחליטה לבצע קריאה לתיקון בשוק אחד ומתעלמת ממנו בשוק אחר?

 

אלה האופנועים שנקראו לתיקון באירופה בשנת 2022

 

ככלל, ככל שמדובר בשווקים מרכזיים או בכאלה שבהם יצרניות רכב עלולות להינזק על-ידי הרגולטור או לחטוף תובענה ייצוגית – הן מעדיפות שלא לקחת סיכונים. כאשר הן מגלות תקלה סדרתית הן בוחרות לרוב באחד משני פתרונות: לשלוח לרשת השירות שלהן הנחיית שירות עם הוראות טיפול בתקלה, או לבצע "קריאה לתיקון" – כלומר לזמן את כל בעלי הרכב לביקור יזום במוסך שבו הן דואגות לתיקון התקלה או להחלפת החלק הפגום. בשני המקרים מבוצעים התיקונים על-חשבון יצרנית הרכב.

ודאי לא תופתעו לגלות שבישראל אין מי שידאג לבעלי הרכב. משרד התחבורה שם קצוץ ומעולם לא פעל כנגד יצרנית רכב שתיקנה תקלה במדינה אחרת אך לא טרחה לבצע תיקון דומה גם בישראל, וזה מאפשר ליצרניות רכב לבצע "ניהול סיכונים" ולהחליט בעצמן אם להשקיע כסף בתיקון תקלות בשוק שלנו, או לגבות מכם כסף תמורת תיקון כשלים שידוע לה עליהם.

בישראל חייבים בעלי רכב לדאוג לעצמם, וכאשר מתגלה תקלה לא סבירה כדאי לבדוק אם וכיצד היא מטופלת במקומות אחרים בעולם.

צריך להדגיש, ראשית לכל, שחלק מן האופנועים שמגיעים ארצה, בעיקר ביבוא אישי או מקביל, עלולים להימצא "מתחת לרדאר" של היצרניות, ויהיה קשה לטעון שהן יודעות על קיומם בארץ. יצרנית יכולה שלא לעדכן את היבואנית שלה אודות תקלה סדרתית מפני שהיא סבורה בתום לב שהתקלה הזאת לא קיימת בכלים שאותם היא שלחה אלינו, אבל זאת רק עוד סיבה טובה אחת לשים לב למה שקורה בתחום הזה בחו"ל.

צריך גם לומר שרוב היצרניות הגדולות שמיוצגות אצלנו מודיעות למשרד התחבורה על תקלות סדרתיות ומטפלות בהן – אלא שבהיעדר דרך אחרת כל אחד מאיתנו צריך לפתוח עין ולוודא שלא עושים עלינו סיבוב. איך עושים את זה? במקרה שבו מתגלה תקלה חריגה כדאי "לגגל" ולבדוק אם היא קיימת גם במקומות אחרים וכיצד היא מטופלת.

אפשר גם להציץ באתר האינטרנט של משרד התחבורה, אם כי קריאות לתיקון שמפורסמות שם ממילא חייבות להתבצע היות שאי אפשר לעבור מבחן רישוי שנתי ("טסט") ללא אישור יבואן שהן אכן טופלו.

בכתבה זאת ריכזנו את הקריאות לתיקון הידועות לנו שפורסמו על-ידי יצרניות אופנועים באירופה במהלך השנה החולפת, יש בה גם דגמים שלא נמכרו בישראל וחסרים בה דגמים שלגביהם פורסמו קריאות לתיקון ביפן, ארה"ב, אוסטרליה או מדינות אחרות. אנחנו נשתדל לעדכן את הכתבה ככל שיהיה ידוע לנו על קריאות לתיקון נוספות.

מי שנתקל בתקלה לא סבירה, במיוחד כזאת שידוע לו שהיא הופיע גם באופנועים וקטנועים אחרים מאותו דגם – מוזמן לכתוב לנו על כך אל editor.thecar@gmail.com.

אפריליה

טואנו ו-RS 660 שיוצרו בין 23 בפברואר 2021 ועד 26 במאי 2021 נקראו לתיקון בגלל תקלה שעלולה לגרום לכשל במנוע.

בנלי

TRK 502X שיוצרו בין 1 בספטמבר 2018 ועד ל- 30 באפריל 2019 נקראו לבדיקת והחלפת מוט שעלול להישבר במתלה האחורי, דבר שעלול לגרום לאובדן שליטה על האופנוע.
TRK 502/TRK502X שיוצרו בשנים 2018-2020 נקראו לבדיקת והחלפת בולם זעזועים פגום שעלול "לסבול" מדליפת שמן.

ב.מ.וו

דגמי K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 אשר יוצרו בין התאריכים 19 ביולי 2018 ועד ל-29 ביוני 2020 נקראו לבדיקת ותיקון חוליה המתלה האחורי שעלולה להישבר ולגרום לאובדן שליטה.

לעומתם, אותם דגמים שיוצרו בין 21 במרץ 2017 ועד ל-16 בספטמבר 2020 נקראו לבדיקה ותיקון של רכיבים בתיבת ההילוכים אשר עלולים להישחק באופן מוגזם בעת רכיבה ממושכת בעומס מלא בהילוך שישי. במקרה של תקלה החלפת ההילוכים לא תבוצע כראוי או שהעברת הילוך תוריד שני הילוכים בו זמנית. זה אלול לגרום לנעילת הגלגל האחורי ו/או לנזק לתיבת ההילוכים.

 

גאסגאס

בדגמי MC 250 MJ 22 שיוצרו במהלך 2022 קיימת שגיאת תכנות של בקרת ההצתה וזה עלול לגרום לפגיעה במנוע ולנפילת הרוכב.

דוקאטי

בהיפרמוטרד 939 משנות הדגם 2016-2018 ובהיפרסטרדה 939 משנות הדגם 2016-2017 עלולה להיות דליפת שמן שיותז אל הגלגל האחורי, וזה כמובן גורם לסיכון לתאונה.

הארלי-דייווידסון

בדגמי פאן אמריקה שיוצרו בין 8 באוגוסט 2020 ועד 16 בנובמבר 2021 עלול להיות כשל באחד החיבורים של המושב. שבר של הידית בבסיס המושב במהלך רכיבה עלול להגביר סיכון לתאונה.

הונדה

בדגמי CRF1100, CBR1000, GL1800, NT1100 (אפריקה טווין) שיוצרו בשנים 2012 עד 2022 (חלק מן הדגמים רק בחלקים מן התקופה) עלולה להיות תקלת תכנות של מערכת הזרקת הדלק.

במצבים מסוימים נעצרות הזרקת הדלק וההצתה והמנוע עלול להיתקע בתוך כדי רכיבה, מה שמגדיל את הסיכון לתאונה. בנוסף, בכלים עם תיבות כפולות מצמד עלול האיפוס של תוכנית ניהול הזרקת הדלק לגרום לניתוק של תקשורת הבקר עם יחידת הבקרה של רובוט תיבת ההילוכים ולניתוק המצמד. כתוצאה מכך עלול להיגרם אובדן כוח ההנעה.

ב-GL 1800 גולד ווינג שיוצרו בין 5 בדצמבר 2019 ועד ל-1 במאי 2021 עלולה להיות תקלה בבקרת תזמון ההצתה, וזה עלול לגרום למנוע לעצור בזמן נהיגה ולהגדיל את הסיכון לתאונה.

ב-CBR 1000 שיוצרו בין 9 בדצמבר 2019 ועד ל-25 באוקטובר 2021 עלול להיסדק צינור שמן במצנן השמן, וזה עלול לגרום לדליפת שמן שעלולה לגרום לשריפה או להחלקה אם מגיע שמן אל הצמיג האחורי.

זירו

בדגמי SR/F אשר יוצרו בין ה-10 ל-19 באפריל 2019 תיתכן בעיית הרכבה בדיסק הבלם האחורי, וזה עלול להביא להתנתקות שלו ולתאונה.

טריומף

בדגמי טריידנט שיוצרו בין ה-1 בפברואר 2021 ועד ל-31 במאי 2021 נעשה שימוש בחומר גלם לא מספיק חזק לרגלית הצד, דבר שעלול לגרום לנפילת האופנוע ופגיעה בעוברי אורח.

בדגמי ספיד טריפל 1200 RR וספיד טריפל 1200 RS שיוצרו בין 1 בספטמבר 2020 לבין 13 בפברואר 2022 עלולה להיות תקלה בסרן האחורי אשר יכולה לגרום להשתחררות של ברגי דיסק הבלם – וגם זה עלול לגרום לתאונה.

ימאהה

בדגמי טריסיטי 300 שיוצרו בין ה-1 בפברואר 2020 ועד ל-28 בפברואר 2022 עלול להיות פגם במערכת בלם החניה שמונע את השחרור שלה. זה עלול לגרום למניעת המשך הנסיעה ולהתהפכות של הרוכב עם הכלי.

בדגמי טרייסר 9 ו-MT-09 שיוצרו בין אוקטובר 2020 ועד ינואר 2022 עלולה להיות תקלה ביחידת בקרת המנוע. זה עלול לגרום לאחת מהתקלות הבאות: בעת החלפת הילוך האופנוע עלול להיתקע בגלל שניתוק המצמד לא מושלם, בעת האטה, אם המצערת מסובבת מעט האופנוע עלול להיתקע בהאטה עם מצערת פתוחה חלקית גם אם ידית המצערת סגורה לחלוטין, וייתכן גם שלא יתקבל כוח מן המנוע – דברים שעלולים לגרום לתאונה ונפילה.

באותם דגמים מאותם תאריכי ייצור עלולה להיות בעיה נוספת: רכיב במצערת האלקטרונית עלול להישבר ולגרום לרוכב קושי בשליטה באופנוע, במיוחד במהירות גבוהה ובעת האצה, וזה מגדיל את הסיכון לתאונה.

 

ק.ט.מ

בדגמי 1290 סופר דיוק R משנות הדגם 2020 עד 2022 עלולים להיות קצרים ברתמת החיווט, וזה עלול לגרום לשריפה.

בדגמי ה-125 וה-150 מסדרות SX, XC (הוסקוורנה TS וגאסגאס MC) עלולה יחידת בקרת הצתה פגומה לגרום לשבר במוט המחבר את הבוכנה עם גל הארכובה, מה שעלול לגרום לנעילת המנוע ולתאונה.

בדגמי RC390R שיוצרו בשנת 2018 עלולה להישבר מערכת שמאבטחת את הכידון, וגם זה עלול לגרום לתאונה.

קאוואסאקי

בדגמי KLX230 שיוצרו בין 1 בינואר 2020 לבין 31 באוגוסט 2020 ייתכן שדיסק הבלם הקדמי הותקן באופן שגוי, וזה עלול לגרום להידרדרות של ביצועי הבלימה ולהגדיל את הסיכון לתאונה.

הייתה לכם תקלה באופנוע? המוסכניק אמר שהוא כבר נתקל בתקלה כזאת? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com ונבדוק.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד