בשנת 2021 סיפרנו לכם על הקונספט האווירודינמי המיוחד שהמציא רוברט וויט, המייסד והמנכ"ל של חברת White Motorcycle Concepts, והנה הוא סוחט את המצערת שלו באמצעות שיתוף פעולה חדש ומעניין עם יצרנית האופנועים החשמלית המובילה בעולם – חברת זירו.
בסוף השבוע הזה, בתערוכת האופנועים של בירמינגהם שתיערך – ניחשתם נכון – בעיר האנגלית בירמינגהאם, יחשפו זירו ו-WMC אופנוע קונספט חדש שנולד בעקבות פגישה אקראית בתערוכת מילאנו בשנה שעברה והפך למציאות תוך זמן קצר.
לטובת מי שמתעצל לחפש נזכיר שהרעיון של וויט – מהנדס שצבר לא מעט ניסיון בתכנון אווירודינמי לפורמולה 1 – הוא "להשחיל" לכל כלי דו-גלגלי "צינור" (או תעלת אוויר אם תרצו), אשר יונק אוויר אטמוספירי מחזית הכלי ומשחרר אותו אחורה מתחת לזנב.
לטענת WMC, "הצינור האווירודינמי החכם" (והמוגן בפטנט) שלהם מפחית את התנגדות האוויר ("גרר אווירודינמי") בכ-10%, וכך מופחתת האנרגיה שנדרשת להניע את האופנוע, מצטמצמת צריכת האנרגיה ומשתפרים הביצועים.
קונספט Zero SR/S מבוסס – ניחשתם נכון – על עיצוב מחדש של זירו SR/S באופן שמשלב לתוכו את "הצינור האווירודינמי המפוצל" באופן שעובר ישירות דרך מרכז האופנוע, מתעל אוויר מעל ומאחורי הגלגל הקדמי, ויוצא מעל הגלגל האחורי.
השותפים לפרויקט תכננו מחדש את המעטה והאווירודינמיקה של הכלי כולל חלקו הקדמי של מגן הגלגל ומעטפת המזלג כדי להבטיח זרימת אוויר יעילה ככל שהם יכולים דרך המערכת, וכעת – לטענתם – הם "שוקדים במרץ על תוכנית פיתוח מואצת כדי לספק הוכחת היתכנות לקונספט הזה".
רוברט ווייט, ההוגה והרוח החיה, מצוטט בהודעת החברה כאומר ש: "התעשייה כולה ניצבת כיום בפני אתגר טכני ומסחרי עצום לייצר אופנוע חשמלי עם ביצועים קרובים למקבילו עם מנוע בנזין. האתגר הזה לא ייפתר רק על ידי טכנולוגיית סוללות ולצורך זה נדרש שילוב של חידושים שונים…
כאשר ראיתי לראשונה את ארכיטקטורת השלדה והסוללות של זירו SR/S זיהיתי מיד את ההזדמנות לשדרג אותו עם צינור. אני גאה במה שהשגנו, למרות שהצינור מוגבל על ידי אילוצי האריזה הקיימים. ביצועים טובים עוד יותר יתקבלו אם הצינור ישולב מתחילת העיצוב של האופנוע".
שיפור היעילות האווירודינמית של SR/S מתורגם לטווח נסיעה משופר, בעיקר במהירויות גבוהות, בלי לבצע אף שינוי במערכת ההנעה. כך אפשר לקבל אופנועים חשמליים יעילים יותר בלי להגדיל את הסוללה או את עלויות הייצור, או אפילו להקטין את הגודל והמשקל של הסוללה בלי להפסיד יותר מידי טווח נסיעה.
כפי שסיפרנו בעבר, טכנולוגיית V-Air פותחה במקור על ידי WMC עבור האופנוע WMC250EV שאמור היה לשבור את שיא המהירות העולמי לאופנועים חשמליים. ניסיון זה טרם יצא לפועל אבל יש מצב שעוד לפני שזה יקרה תמצא הטכנולוגיה את דרכה לייצור מסחרי באמצעות שיתוף פעולה עם Zero.
אנשי WMC מאמינים שהיתרונות האווירודינמיים של הצינור שלהם יגדלו ככל שיגדל הקוטר שלו בעתיד. לדבריהם, היות שהגודל הפיזי של אופנועים לא צפוי להשתנות אבל הצפיפות האנרגטית של סוללות משתפרת משנה לשנה ומאפשרת להקטין את גודל המארזים שלהן – ככל שהסוללות יקטנו והצינור יעובה כך תגדל התועלת האווירודינמית שלו.
אופנוע הקונספט החדש יוצג בדוכן של זירו בתערוכת Motorcycle Live שתיפתח בבירמינגהאם בסוף השבוע הנוכחי.