פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
יצרניות הדו-גלגלי נאבקות שנים עם אתגר ההתקנה של כרית-אוויר על כלים דו-גלגליים אבל כעת זה סוף סוף קורה: בעוד כשנה יוצגו אבות-טיפוס ראשונים וייצור סדרתי בקנה מידה רחב יתחיל בתוך כשנה וחצי

חברת 'אוטוליב' השבדית, אחת מספקיות המשנה המובילות בעולם למערכות בטיחות לרכב, תתחיל בעוד קצת יותר משנה לייצר בייצור סדרתי כרית-אוויר ראשונה מתוצרתה שתותקן על כלים דו-גלגליים. עוד קודם לכן, ככל הנראה לקראת סוף השנה הבאה, צפויה חברת פיאג'יו האיטלקית, שתהיה הלקוחה הראשונה של 'אוטוליב', להציג את החידוש, ובסבירות רבה זה יהיה על פיאג'יו MP3. לאחר מכן צפויה כרית-אוויר כזאת להופיע גם על אופנועים מתוצרת הוסקוורנה וק.ט.מ.

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

 

יצרניות הרכב הדו-גלגלי נאבקות כבר יותר מ-30 שנים עם האתגר של להתקין כרית-אוויר אפקטיבית על אופנועים, אבל כד כה ללא הצלחה. הונדה אמנם הציעה אופציה כזאת כבר לפני כ-20 שנים על 'גולד-ווינג', אבל לא רק שמדובר בדגם נישתי יחסית – זהו גם יצור כבד במיוחד וגדול פיזית שלא מאפיין את רוב הדו-גלגליים בעולם.

'אוטוליב' שוקדת על פיתוח כרית האוויר החדשה שלה מזה זמן רב ובשלוש השנים האחרונות הציגה לא מעט אבות טיפוס וקונספטים שלה על גבי אופנועים וקטנועים, וגם בתמונות סימולציה. אנשי החברה מבטיחים שכרית-אוויר כזאת יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לפציעה חמורה של רוכבי דו-גלגלי בתאונות חזיתיות.

 

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

אנשי אוטוליב גם טוענים שהם ביצעו "מחקר מקיף על תאונות שבהם מעורבים כלים דו-גלגליים ובהתאם לממצאים פיתחו שתי קבוצות של פתרונות – בטיחות של הרכב ופתרונות על הרוכב".

החלק השני – אפודות מתנפחות למיניהן, מוכר לנו מן הספורט המוטורי ומשורת מוצרים שנמכרים בשוק, ואילו הסדרה היותר מעניינת, שאותה השבדים מכנים 'Autoliv bag-on-bike' דומה מאד לכריות המוכרות במכוניות ומשאיות. זאת כוללת חיישן שמזהה את הצורך בניפוח כרית ומפעיל אותה, ואת הכרית עצמה שמתוכננת להיפתח באופן שמייצר חיץ כמה שיותר אפקטיבי בין גוף הרוכב לבין כל מה שהוא עלול להיפגע ממנו בעת תאונה.

 

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

"באמצעות עבודה עם נתונים שנאספו בשטח", אומרת ססיליה סונבנג, סגנית נשיא למחקר בחברת אוטוליב, "אנחנו מבינים את סוגי התאונות והפציעות השכיחים ביותר וכיצד להעריך אותם. באמצעות בדיקות וירטואליות ופיזיות הדגמנו את היתרון של כרית האוויר בתאונות חזיתיות, ואנחנו מכירים בכך שיש צורך בפתרונות נוספים כדי לכסות יותר מצבי תאונות והתנהגויות רוכבים".

רוכבי אופנועים נחשבים כיום בכל העולם לאוכלוסיית סיכון שדורשת טיפול מעמיק כדי להגשים את "חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים", ופרויקט הבטיחות Euro NCAP, למשל, משלב את הצורך למנוע פגיעה בדו-גלגלי בדרישות התקינה החדשות שלו.

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

פיאג'ו כבר הגישה לפני קרוב לשנתיים בקשת פטנט למערכת כרית אוויר שמשולבת ב-MP3, והיא משתפת פעולה עם אוטוליב מזה מספר שנים לקידום הנושא.

לא הכל דבש

מעבר למורכבות הטכנולוגית – התקנת כרית אוויר על אופנוע מעלה מספר שאלות לא פשוטות, והראשונה בהן היא משקל המערכת והנפח שהיא תופסת על האופנוע. סביר שעל כידון של MP3 אין בעיה להציב כרית, אבל על כלים אחרים יכולה להיות בעיית מקום. בכל מקרה מדובר במערכת שמוסיפה כמה קילוגרמים לא מבוטלים למשקל הכלי.

 

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

שאלה נוספת היא כיצד יימנעו פתיחות סרק, אשר לכשעצמן עלולות לגרום לתאונות ואובדן שליטה באופנוע ולו בגלל ההפתעה והלחץ של הרוכב. בנוסף – האם פתיחת הכרית תגרום לנזק היקפי באופנוע – למשל ללוח המכשירים או למשקף הקדמי? ברור אמנם שאם הכרית תיפתח בעת תאונה אמיתית ותפחית את חומרת הפציעה של הרוכב זה שווה כל שקל – אבל מה לגבי פתיחות לא הכרחיות?

מעבר לעלות הנוספת שתידרש בעת רכישת אופנוע חדש – פתיחת כרית אוויר עלולה לקצר את דרכו של אופנוע לעולמות ה'טוטאל לוס'.

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

ככלל, כריות אוויר במכוניות לא דורשות תחזוקה ולרוב גם לא מפריעות לביצוע תחזוקה של מערכות אחרות, אבל על סביבה צפופה כמו כלי דו-גלגלי זאת עלולה להיות מערכת מסבכת שתגביר את הסיכון לפיצוץ לא רצוני שלה בעת עבודה על מערכות אחרות.

ככל שאפשר להבין ממחקרים שבוצעו בנושא זה בעולם – ניפוח כרית אוויר באופנוע לא אמור להגביר את הסיכון לפציעה וכן צפוי לשפר את מידת ההגנה לרוכב, אבל בסופו של דבר רק כעבור מספר שנות שימוש נוכל לדעת באיזו מידה מדובר במערכת רצויה ומועילה.

 

פיאג'יו תציג כרית אוויר לאופנוע בעוד שנה

 

 

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד