פטיש קל בדרך לנמל: הארלי דייוידסון האמר 1955

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
האמר הוא הכל חוץ מהארלי טיפוסי, אבל זה לא אומר שהוא לא יכול להיות מציאה מדליקה לאספנים

אופנועי הארלי דייוידסון תמיד מעוררים אסוציאציה לבהמות כבדות משקל, בעלות מנועי V טווין רועמים ולרוב גם טונות של כרום ואבזור מצועצע. לרוב זה נכון, אבל ההיסטוריה של הארלי כוללת כמה וכמה אופנועים שחרגו מהקונספט המדובר. אחד האופנועים הללו הוא ההאמר (Hummer) אותו ייצרה הארלי בין השנים 1948 ל-1966. האמר אחד שכזה, לאחר תהליך שיפוץ מקיף, מוצע כרגע למכירה ב-eBay ויכול להיות ההזדמנות שלכם לעלות על הארלי קלאסי משוחזר במחיר סביר.

לפני הכל, בוא נכיר קצת את ה"פטיש" של הארלי דייוידסון. ובכן, אם אתם הראליסטים קלאסיים, סביר להניח שזה ממש לא האופנוע בשבילכם, ולו רק בגלל שה"האמר" כלל לא נולד כהארלי וכלל לא נולד בארה"ב. ההאמר הוא למעשה גרסה אמריקאית ל-RT125 הדו-פעימתי של DKW הגרמנית, שנולד עוד בשנות השלושים.

לאחר מלחמת העולם השנייה נפלו בידי בעלות הברית השרטוטים של האופנוע שהיה בסיסי, זול לייצור ותחזוקה והתאים ליבשת המשתקמת מהמלחמה הנוראה ששיוועה לכלי תחבורה זולים ויעילים. בבריטניה יוצר ה-RT125 על ידי BSA תחת השם באנטם (Bantam); ברוסיה יוצר על ידי חברת MMZ תחת השם מוסקבה ועל ידי חברת האופנועים של מינסק; והוא אפילו זכה לגרסה פולנית בשם SHL.

לאחר המלחמה חוותה ארה"ב פריחה כלכלית, ולמרות זאת החליטו בהארלי דייוידסון לייצר גרסה משלהם ל- DKW הדו-פעימתי. הם עשו זאת מתוך מחשבה שכך יוכלו למשוך קהלים חדשים ורוכבים צעירים לעולם הדו-גלגלי, כשמי שירכוש הארלי זול כיום יקנה הראלי אמיתי מאוחר יותר. הארלי השתדלה להעניק לאופנוע מראה שיזכיר את יתר דגמי החברה עם מיכל דלק בצורת טיפה ומזלג עם זווית מפסע קהה, אבל המנוע הצנום ששכן בשלדה די הסגיר שלא מדובר בהארלי סטנדרטי.

בשנותיו הראשונות יוצר האופנוע עם מנוע בנפח 125 סמ"ק שסיפק הספק עלוב למדי של 3 כ"ס בלבד וחובר לתיבת הילוכים עם שלושה יחסי העברה, מה שהספיק כדי לייצר מהירות מרבית של 80 קמ"ש. גם יתר המכלולים היו בסיסים למדי – מזלג פשוט המבוסס על כריות גומי מלפנים, זנב קשיח מאחור ומושב קפיצים. האופנוע היה כל כך בסיסי, כשבתחילת דרכו לא הציע אפילו מאותתים, צופר או אור בלם אחורי.

בשנת 1953 הציגה הארלי גרסה עם מנוע מוגדל בנפח 165 סמ"ק, אך גרסת 125 סמ"ק המשיכה להיות מיוצרת. לכינוי האמר זכה האופנוע רק בשנת 1955, כשהוצג דגם ה-125 המשופר שנקרא על שם דין האמר, אחד מהדילרים של הארלי דייוידסון. ברבות הימים הפך שם זה לכינוי של כל אופנועי הסדרה אשר יוצרו עד אמצע שנות השישים.



הארלי דייוידסון אמנם ייצרה כמה עשרות אלפי יחידות של פטישים, אבל רובם לא שרדו את השנים. הסיבה העיקרית לכך היא שכיוון שלא נתפס כהארלי אמיתי, חובבי המותג לא טרחו ליחס לו חשיבות ולהשקיע בשיפוץ, זאת בניגוד לאופנועים הגדולים מאותם שנתונים שהפכו להיות מבוקשים ועברו כמה וכמה שיפוצים וגלגולי חיים. זאת הסיבה שנדיר למצוא פטיש שכזה שזכה לשחזור מלא כמו האופנוע שלפניכם.

האופנוע המוצע כעת למכירה הוא משנת 1955, השנה הראשונה של הדגם שזכה לשם האמר. הוא עבר שיפוץ מלא, בניה מחדש של המנוע וצביעה מחדש עם שלדה שחורה וחלקי גוף בצבע ירקרק קלאסי. המוכר דורש עבורו סכום של 5,000 דולר שאולי נשמעים הרבה ביחס לאופנוע צנוע בנפח 125 סמ"ק, אבל לבטח סכום הנמוך מעלות השיפוץ של אופנוע שכזה ובגיל שכזה. אז אולי זה לא האופנוע האידאלי לגמוע איתו מרחקים כמו כל הארלי, אבל בהחלט פנינת רטרו נחמדה להגיע איתה למפגשים או לשים בסלון.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד