עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר

עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר
תביעה ייצוגית כנגד הפול הסתיימה כרגיל בהסדר חשאי שדופק חלק מן הנפגעים. למי יש אינטרס להסתיר את הכסף?

בפסק דין שניתן לאחרונה בתביעה ייצוגית כנגד המאגר הישראלי לביטוחי רכב ("הפול") נקבע שכל מי ששילם בשנים האחרונות פרמיה גבוהה מזו שהיה אמור לשלם יוכל לקבל החזר, אך זאת בתנאי שיפנה ל'פול' תוך כחודש וחצי מהיום.

ההסדר לא פורסם באופן רשמי באף דרך סבירה – למשל באמצעות משלוח מכתבים או הודעות SMS למבוטחים, ולצורך המימוש שלו הוקצבה תקופת זמן קצרה באופן מחשיד – כאילו שמישהו לא באמת מעוניין שמבוטחים יבקשו ויקבלו כסף שמגיע להם.

 

עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר

 

בתביעה שהוגשה כנגד הפול נטען שבעת עריכת ביטוח חובה אצלם – אנשי הפול לא מתאמצים לספר למבוטחים שמגיעה להם הנחה אם באופנוע או בקטנוע שלהם יש מערכת בטיחות כמו ABS. התוצאה: המבוטחים משלמים פרמיה יקרה יותר.

אם לא די בכך – המבטחת לא שומרת במערכות המחשוב שלה את נתוני האופנוע או הקטנוע שנמסרו לה בשנים קודמות – ולכל הפחות לא עושה שימוש במידע שברשותה – ולכן יש מבוטחים שחושבים בטעות שמכיוון שב'פול' "מכירים" את הכלי שלהם הם יקבלו את התעריף המוזל באופן אוטומטי. רמז: זה לא קורה.

עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר

 

בבקשת האישור לתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד הפול בנושא זה הוגדרה קבוצת הנפגעים כ:"כל מי ששילם למשיבה פרמיית ביטוח חובה לאופנוע בסכומים גבוהים מהסכומים המאושרים על ידי המפקח על הביטוח מאחר שלא העניקה לו את ההנחה המגיעה בגין קיום מערכות בטיחות המקנות הנחה בפרמיית הביטוח".

חשוב להדגיש שמחירי ביטוח החובה לרכב בישראל אמורים להיות מפוקחים על-ידי המפקח על הביטוח ועל ידי כנסת ישראל. במטרה לעודד התקנת מערכות בטיחות שונות בכלי רכב מוענקות הנחות מדמי הביטוח, וככל שמדובר בכלים דו גלגליים מוגדרות כיום חמש מערכות "מזכות":
מערכת ABS היא מערכת שמונעת את נעילת הגלגלים בעת בלימה.
מערכת ASC (בקרת יציבות) מזהה הפרשי מהירות בין הגלגל הקדמי לאחורי ומפחיתה את עוצמת המנוע או אף מפעילה את אחד הבלמים כדי לייצב את האופנוע.
מערכת CBS מחלקת או משווה בין כוחות הבלימה שהבלמים מפעילים על כל אחד מן הגלגלים ופועלת יחד עם בקרת היציבות.
מערכת EBA מגבירה את עוצמת הבלימה כדי להתגבר על בלימה הססנית של הרוכב.
מערכת TCS (בקרת משיכה) מפחיתה את עוצמת המנוע כדי למנוע החלקת גלגל בעת תאוצה.

כל אחת מן המערכות האלה בפני עצמה מקנה זכות להנחה בשיעור של 3% מתעריף הפרמיה, כלומר שאופנועים בבעלות פרטית זכאים להנחה של כ-150-250 שקלים בשנה על כל אחת מהן, ואופנועים "בבעלות אחרת" להנחה של 200-300 שקלים לכל אחת מן המערכות.

בנוסף, קטנועים ואופנועים עם שלושה גלגלים זכאים להנחה בשיעור של 12% ממחיר הפרמיה (בנוסף לכל הנחה אחרת).

 

עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר

 

אנחנו רמאים? מה? מה פתאום?

בפול השיבו לטענות ואמרו שהם מעניקים למבוטחים את כל ההנחות שמגיעות להם ושהם פועלים "בשקדנות הראויה למלאכה".

במיוחד הם מדגישים שכאשר נערכות פוליסות בכל פעם מחדש הם "מביאים באופן ברור לידיעת המבוטח כי עליו לבדוק את אמצעי הבטיחות המותקנים באופנוע שלו, ולספק מידע זה לידיהם".

יתרה מכך: הם אפילו בנו על חשבונם מערכת ממוחשבת שמנסה לאתר את אמצעי הבטיחות בהתאם לדגם האופנוע, אולם על מבוטח לבחון את הדברים בעצמו ולספק את המידע. "מבוטח שבוחר להתעלם מדרישה זו – אין לו להלין אלא על עצמו".

בבדיקה מדגמית שנערכה בהתאם להצעת בית המשפט נמצא שהנחות מתאימות ניתנו ל-% 96 מהרכבים, וזה, לדברי הפול, מוכיח שאין בסיס לתביעה.

עם זאת, במהלך הדיון, ולאחר ששמעו את דברי בית המשפט, אנשי הפול הסכימו להכניס שני שיפורים. ראשית, בעת עריכת פוליסה יודגש מעתה בפני המבוטח שמידע אודות אמצעי בטיחות נדרש כדי להקנות לו הקלה בדמי הביטוח. בנוסף, הפול תפתח במערכות המחשוב שלה את הכלי שנדרש כדי לשמור את הנתונים אודות אמצעי בטיחות שעליהם דווח בעבר, באופן שהם ישמשו גם בעתיד.

לנוכח ההסכמות האלה נוסחה "בקשת הסתלקות" – כלומר שלא מדובר בהסדר פשרה או בפסיקה של בית המשפט אלא בהסכמה בין הצדדים שבמסגרתה אף צד לא מודה בטענות של הצד האחר, והפול תבצע שיפורים בנוגע לעתיד ותפתח אפשרות לקבל החזרים בגין העבר.

לגבי העתיד – בכל טופס הצעת ביטוח תהיה הבהרה לפיה אמצעי בטיחות שמותקנים באופנוע מזכים את המבוטח בהוזלה בתעריף הביטוח. בנוסף, הפול תעדכן מערכת המחשוב שלה כך שאמצעי בטיחות שיוזנו פעם אחת לגבי אופנוע יישארו שמורים במערכת ולא יהיה צורך לשוב ולהוכיחם מחדש. שדרוג זה יבוצע תוך שלושה חודשים מיום מתן פסק הדין.

 

עשיתם ביטוח חובה בפול? נותרו לכם פחות מ-45 ימים לדרוש החזר

 

מתן בסתר

בבקשת ההסתלקות טוענים אנשי הפול שאין להם אפשרות לאתר מבוטחים שלא קיבלו את ההנחות שמגיעות להם. לכן הצדדים הסכימו – תחזיקו חזק – שהפול תפרסם מודעות (שכמעט אף אחד לא רואה ולא קורא) "בשני עיתונים בעלי תפוצה ארצית" וכן באתר האינטרנט של הפול (שכמעט אף אחד לעולם לא מבקר בו).

"בהתאם לפרסום זה יוכל מי שסבור כי לא קיבל את ההקלות בגין אמצעי בטיחות לפנות תוך 60 ימים אל כתובת דואר אלקטרוני שיועדה לכך, לבקש כי תיערך בדיקה בעניינו (תוך שהוא נדרש למלא פרטים מזהים ונתונים אודות אמצעי הבטיחות שבאופנועו). כל פנייה תיבדק באופן פרטני, ואם תתברר זכאות יבוצע ההחזר תוך 30 ימים".

ההחזרים, אם יאושרו, יוחזרו בסכומים נומינליים – כלומר לפי הערך ששולמו במקור וללא ריבית והצמדה, וזאת כדי לייצג את "האשם התורם" של המבוטחים כמו גם הפרשות של הפול ל"קרנית" ולקופות החולים בהתאם להוראות החוק.

 

בנוסף, קטנועים ואופנועים עם שלושה גלגלים זכאים להנחה בשיעור של 12% ממחיר הפרמיה (בנוסף לכל הנחה אחרת).

 

חמש האגורות שלנו

כל הרעיון מאחורי תביעה ייצוגית הוא שהיא מוגשת בשם ציבור ואמורה לשרת ולהועיל לאותו ציבור, אבל גם לחסוך מן המערכת המשפטית עשרות, מאות או אלפי תביעות פרטניות.

ברוב המקרים הציבור שבשמו מוגשת תביעה ייצוגית בכלל לא מודע לתביעה שהוגשה בשמו, וחמור מכך: כל תביעה כזאת מונעת את האפשרות להגיש תביעות אישיות ולכן היא עלולה לפגוע באנשים שבשמם היא מוגשת ובמקרים רבים באמת פוגעת בהם.

שני דברים צורמים במיוחד בהסדר שהושג בתביעה הזאת והראשון הוא מעטה החשאיות שמוטל עליה. בפסק הדין קבע השופט באופן פוזיטיבי ש"אין צורך בפרסום דבר ההסתלקות בעיתונות או בדרך אחרת שמעבר לפנקס התובענות הייצוגיות (ופרסום פסק הדין במאגרים המשפטיים)".

הדברים כתובים שחור על גבי פסק דין סעיף אחד בלבד אחרי הסעיף שבו קובע השופט ש"התובענה הועילה לחברי הקבוצה באופן ממשי", ובכך הוא מצדיק את הגמול הכספי שניתן לתובע הייצוגי ולעורכת הדין שהגישה בשמו את הבקשה.

צריך להניח שאף בעל אופנוע (או כמעט אף אחד) לא קורא בימינו "עיתון יומי בתפוצה ארצית" וגם אם כן – הסיכוי שבעל אופנוע נחשף למודעה קטנה דווקא ביום הבודד שבו היא מפורסמת דומה לסיכוי למצוא פוליטיקאי ישר ונאמן להבטחותיו.

במילים פשוטות: לא נעשה מאמץ הגיוני וסביר להביא את תוצאות ההסדר לידיעת הציבור שהוא נוגע לו, למרות שזה לא מסובך. ל'פול' יש את הפרטים המלאים של כל המבוטחים ואפשר פשוט לשלוח לכם דואר אלקטרוני, הודעת SMS או מכתב עם בול. העובדה שזה לא נעשה עשויה להעיד על ניסיון הסתרה.

הדבר השני, שצורם אפילו יותר מן הראשון – הוא פרק זמן קצר באופן מעורר השתאות שניתן לנפגעים לממש את זכותם: 60 ימים בלבד מיום מתן פסק דין שהם לא יכלו להיחשף אליו.

פסק הדין ניתן ב-9 באוקטובר, כלומר לפני למעלה מחודש, והמשמעות היא שלכל מי שביטח ב'פול' אופנוע או קטנוע שמותקנים בו אמצעי בטיחות יש רק 23 ימים לבדוק אם מגיע לו החזר ולדרוש אותו.

באתר האינטרנט של הפול נכתב (למרות מועד מתן פסק הדין) ש"תקופת הפניה לחברה הינה עד 60 יום מהתאריך 31.10.24", וזאת למרות שאפשר היה לנסח את אותו דבר בשפה של בני אדם ולכתוב שהמועד האחרון להגשת בקשות הוא 30 בדצמבר השנה (ואולי רק 29 בדצמבר? ל'פול' הפתרונים).

כך או אחרת – למי שקורא את הכתבה הזאת כעת לא נשאר כבר יותר מידי זמן לדרוש את כספו בחזרה.

 

עשיתם קורס הכשרת רכיבה? קבלו הנחה קבועה בביטוח החובה לאופנוע

 

אז מה לעשות?

התשובה פשוטה: שילמתם יותר מידי? תשלחו מייל דחוף לפול!

אם באופנוע או בקטנוע שלכם מותקנת מערכת שמזכה בהנחה, ואם יש סיכוי שבאחת השנים לא קיבלתם את ההנחות שמגיעות לכם, תשלחו הודעת דוא"ל לכתובת Update-S@pool.org.il.

בהודעה יש לכתוב שם מלא, מספר תעודת זהות, כתובת מייל, מספר טלפון נייד, מספר פוליסה (או פוליסות של מספר שנים), מספר רישוי וכן לפרט אילו מערכות בטיחות מותקנות באופנוע או בקטנוע (או בתלת אופן).

 

 

נפגעתם מתקלה סדרתית או מעוולה צרכנית? כתבו לנו אל editor.thedoo@gmail.com

 

לקריאה נוספת:

מה זאת תובענה ייצוגית ואילו דרכי פעולה אחרות עומדות בפני נפגעים?

מה זאת תקלה סדרתית ברכב?
מה זאת "קריאה לתיקון"?

 

 

גלילה לראש העמוד