סוזוקי GSX-R1000: אילן יוחסין

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הגעתו של גי'קסר 1000 חדש לישראל היא סיבה ראויה להיזכר כיצד הכל התחיל ואיך הוא הגיע עד הלום

הגעתו הרשמית של סוזוקי GSX-R1000 2017 לישראל היא הזדמנות מושלמת להיזכר איך הכול התחיל: כיצד התפתחה שושלת אופנועי הסופרבייק של סוזוקי ששלטה בקטגוריה הזאת בחצי העשור הראשון של שנות ה-2000. 

אגב, אופנוע הסופרבייק של סוזוקי לא זכה לעדכון מקיף מזה תקופה ארוכה, כך שדגם 2017 הוא חדש לגמרי. בנוסף, הפעם הוכנו שתי גרסאות, אחת מהן היא גרסת 'R', קרבית יותר. 

GSX-R750 ו-GSXR1100:

האבות המייסדים של השושלת הם R750 ו-R1100. ה-750 הושק בשנת 1985 ושינה את התפישה של אופנועי כביש סדרתיים ספורטיביים. מה שאנשי סוזוקי עשו למעשה זה לקחת אופנוע ספורט שמיועד למסלול ולהפוך אותו לחוקי לכביש, ואם יש משהו מפליא במה שנשמע היום כל כך ברור מאליו הוא רק מדוע אף אחד לא חשב על זה לפניהם (או ביצע את זה). הצלחתה של סוזוקי על מסלולי המירוצים סייעה באופן טבעי ל-R750 להפוך ללהיט מכירות.

תחת מעטפת הפלסטיק נמצאת שלדה שבנויה מקורות אלומיניום, אשר בשעתה נחשבה למתקדמת מאד, ובתוכה פעם מנוע ארבעה צילינדרי בשורה, עם חידוש הנדסי נוסף: קירור לא רק באמצעות אוויר, אלא גם על-ידי התזת שמן על חלקן התחתון של הבוכנות. העסק הזה סיפק 106 כ"ס שנחשבו מרשימים מאד בשעתו, כמעט כמו נתון המשקל, שהוא 176 ק"ג בלבד.

בשנת 1986 הוצג "האח הגדול", GSX-R1100, אשר שקל 20 ק"ג יותר ולא יועד במקור למירוצים, והמנוע הגדול יותר שלו סיפק 130 כ"ס.

 

Suzuki GSXR1100 86

GSX-R1000 K1/k2 שנים 2001 ו-2002: 988 סמ"ק,161 כ"ס, 170 ק"ג

זהו, למעשה, דור ראשון בסדרת אופנועי הסופרבייק של סוזוקי. הוא חלק אמנם לא מעט חלקים עם R750, אבל לא היה גרסה מוגדלת נפח שלו אלא אופנוע חדש ואחר לחלוטין שנועד לענות לתחרות שנוצרה עם התחממות גזרת אופנועי הסופרבייק בעולם.

שלדת האלומיניום נותרה באותה תצורה אולם עובתה והוקשחה, והמתלים, מתוצרת שואה, הוחלפו למתלים מתוצרת קאיאבה.

נפח המנוע הוא 988 סמ"ק והוא סיפק 160 כ"ס, והבנזין נשאף לתוכו מבעד למערכת שסתומי מצערת כפולים. מותר ה-1000 מן ה-750 ברור: תמורת תוספת משקל של 4 ק"ג בלבד מקבל הרוכב תוספת של יותר מ-20 כ"ס.

2001_GSX-R1000

GSX-R1000 K3/K4 שנים 2003 ו-2004: 988 סמ"ק, 164 כ"ס, 168 ק"ג

דגם זה הוא סוג של "מתיחת פנים" יותר מאשר דגם חדש, הוא קיבל מעט נגיעות קוסמטיות ושינויים מועטים למנוע, ואלה כללו מחשב ניהול מנוע חדש ותוספת של מספר סוסים.

שינויים קלים לגיאומטריית השלדה עשו את ההתנהגות לסלחנית יותר, והמשקל הופחת בכשני ק"ג. מאפיין נוסף של דגם זה הוא קליפרים רדיאלים במערכת הבלימה.

בשנת 2004 הייתה סוזוקי בין היצרניות היחידות שלא שיפרו את אופנוע הסופרבייק שלה בעוד שכמעט כל מתחרותיה הציגו דגמי סופרבייק חדשים במטרה להפיל את ג'יקסר 1000 מראש ההר.

GSX-R1000 K3

GSX-R1000 K5/K6 שנים 2005 ו-2006: 998.6 סמ"ק, 178 כ"ס, 166 ק"ג

K5 נחשב כאחד מדגמי R1000 הטובים בשושלת, על אף שלא היה מהפכני ולמרות שמתחריו כבר כמעט וסגרו את פער הביצועים. בסוזוקי בחרו להתמקד לא רק בכוח, אלא גם בהתנהגות.

המנוע היה חדש לגמרי, בנפח 999 סמ"ק, עם בוכנות קלות ושסתומים שעשויים מטיטניום ומערכת הזרקה חדשה כפולת מזרקים. ההספק הוגדל ב-10 כ"ס, המשקל הופחת בשני ק"ג, והשלדה עודכנה עדכון מקיף. האורך הכללי קוצר משמעותית אך בסיס הגלגלים רק במעט.

דגם זה רשם לזכותו הישג מרשים נוסף: ניצחון באליפות הסופרבייק העולמית עם טרוי קורסר מאחורי הכידון. זה היה האופנוע הראשון עם מנוע בנפח ליטר ובתצורת ארבעה צילינדרים בשורה אשר ניצח אליפות סופרבייק, והשני בתצורת מנוע כזאת מאז 1993, שבה זכתה קוואסאקי עם מנוע בנפח 750 סמ"ק.

GSX-R1000 K5

GSX-R1000 K7/K8 שנים 2007 ו-2008: 998.6 סמ"ק, 182 כ"ס, 172 ק"ג.

תקנות זיהום מחמירות הפריעו למאבק על ראשות קטגורית הסופרבייק, והתוצאה בדגם זה היא שעל אף העלאת ההספק נדרשו צמד מפלטים ומערכת פליטה כבדה, ואלה גרמו למשקל האופנוע לעלות ב-6 ק"ג. האופנוע עוצב מחדש והשלדה שופרה מעט.

שני חידושים בדגם זה הם משכך היגוי חשמלי ומפות ניהול מנוע שניתן לבחור ביניהן באמצעות מתג שמותקן על הכידון.

GSX-R1000 K7

GSX-R1000 K9/L0/L1 שנים 2009 עד 2011: 999 סמ"ק, 182 כ"ס, 203 ק"ג עם נוזלים

דגם חדש לחלוטין הוצג בשנת 2009, עם מנוע חדש וקומפקטי יותר ושלדה חדשה. המשקל ירד בכשבעה ק"ג, הזרוע האחורית הוארכה, בסיס הגלגלים קוצר, והקליפרים היו מעתה מסוג מונובלוק. מלפנים הותקן מזלג מסוג Big Piston מתוצרת שואה.

עם זאת, על אף שזהו אופנוע חדש עם עיצוב מעט שונה הוא לא נראה עד כדי כך אחר מקודמו.

משבר האשראי העולמי חתם את הגולל על מלחמת העדכונים הדו שנתית מיפן, ויצרניות אירופאיות כמו אפריליה, ב.מ.וו ודוקאטי פתחו פער טכנולוגי ושעטו קדימה.

 

K9 GSX-R1000

GSX-R1000 L2/L3/L4 שנים 2012 עד 2014: 999 סמ"ק, 182 כ"ס, 201 ק"ג עם נוזלים

R1000 של שנת 2012 שודרג עם מנוע ובו בוכנות קלות יותר ומספר שינויים נוספים. גם השלדה שודרגה, וכך גם המתלים, הבלמים והעיצוב. צמד המפלטים נזנח לטובת מפלט יחיד.

באותה עת נותר ה'ג'יקסר' מאחור היות שרוב מתחריו בקטגוריית הסופרבייק צוידו כבר במערכות אלקטרוניות מתקדמות ובהן בקרת אחיזה, ABS ועוד, והפער היה ניכר מפני שלג'יקסר לא הייתה אפילו מצערת אלחוטית. בשנת 2014 נוספה מערכת ABS אבל R1000 קסם לרוכבים באמצעות תג מחיר אטרקטיבי וגישה טהורה ונטולת יומרות.

2012-suzuki-gsxr-1000

GSX-R1000 שנת 2017: 999 סמ"ק, 199 כ"ס, 200 ק"ג (203 לגרסת ה-R)

השנה הציגה סוזוקי דגם חדש שנועד להתמודד עם חוליית החוד של קטוגריית הסופרבייק. המנוע חדש לגמרי וכולל מערכת תזמון שסתומים מכאנית שלקוחה ממרוצי מוטוג'יפי. ההספק מגיע לכ-200 כ"ס והאופנוע צויד בכל המערכות האלקטרוניות המקובלות: מצערת אלחוטית, מפות ניהול מנוע לבחירה, מערכת בקרת אחיזה ומערכת ABS בהטייה.

סוזוקי הציגה גם גרסה קרבית יותר, GSX-R1000R, ובה מערכת להעברת הילוכים ללא מצמד (קוויקשיפטר), בקרת זינוק, ומתלים מתקדמים יותר.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד