מסכמים שנה: 20,718 כלים חדשים עלו על הכביש ב-2021

שנת 2021 הסתיימה והגיע שלב הסיכומים עם מספרי האמת. מי הרוויח ומי הפסיד בשנת השיא של השוק הדו-גלגלי בישראל

אחרי שכבר סיכמנו את המגמות בשוק הדו-גלגלי בשנת 2021 הגיע הזמן להתייחס לתוצאות האמת ולנתונים המלאים שמפורסמים בדו"ח המסירות השנתי של איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי.
כמו שכבר הוזכר לא פעם במהלך השנה, 2021 היא שנת השיא בשוק הדו-גלגלי בישראל כשלראשונה נחצה קו 20 אלף הכלים החדשים. ליתר דיוק, בשנת 2021 עלו על כבישי ישראל 20,718 כלים חדשים לעומת 18,100 כלים בשנת 2020 – זינוק של 12.6 אחוזים.

את הסיבות לזינוק ניתן לתלות בהתאוששות ממשבר הקורונה והצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים שמביאה לא מעט אנשים למצוא פתרון תעבורתי ברכב דו-גלגלי. אם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם היבואניות עצמן אחראיות לזינוק בזכות הכלים שעמדו במלאי בשנת הקורונה ונאלצו להירשם על שם היבואן. עדין, בהחלט צריך לשמוח על הנתונים השנה, אם כי האתגר לשמור על רף מסירות זה לא יהיה פשוט, בפרט שמשבר ההובלה העולמי עדין גורם למחסור במלאים ורשות המיסים ומשרד האוצר דאגו להעלאת המיסוי על אופנועים בנפח בינוני (נכון לעתה הכלים קטני הנפחי ניצלו).

תמהיל השוק השנה החולפת הראה כי חלקם של הקטנועים התחזק השנה לידי 67% (לעומת 66% בשנת 2020) כאשר שחלקם של האופנועים בשוק ירד ל-33% (לעומת 34% ב-2020). מדובר בשינוי זניח למדי ביחסי הכוחות, אותו ניתן לתלות בעיקר בדרישה הגוברת לקטנועים בקרב שרותי השליחויות ועסקי המזון המהיר בעקבות הקורונה. עם זאת, אבל יתכן שהתחזקות חלקם של הקטנועים בעוגה יהפוך למגמה במידה ואופנועים בנפח קטן-בינוני ואופנועים מוגבלים לרישיון A1 יתייקרו משמעותית בגלל העלאת מס הקניה.

כשמדובר בחלוקת השוק לפי יבואנים, מטרו מוטור ממשיכה בשליטה כמעט מוחלטת עם נתח של 47%. 'עופר אבניר' שומרת על המקום השני למרות שנחלשה וירדה ל-23% מכלל השוק כשבמקום השלישי נמצאת 'מאיר' יבואנית הונדה שהגדילה את נתח השוק שלה ב-4% לכדי 14% בסך הכל. במקורם הרביעי נמצאת "ד.ל.ב מוטוספורט" ששמרה על נתח שוק של 6%.

כמו בכל שנה בשני העשורים האחרונים, סאן יאנג ממשיכה להיות המותג הנמכר ביותר בשוק הדו-גלגלי בישראל כשבניגון לגידול בשוק שהפגינה צמיחה זניחה של כחצי אחוז (אותה ניתן לתלות בבעיות האספקה מהמזרח) עם 4,705 כלים לעומת 4,681 כלים ב-2020. ימאהה התבססה ב-2021 במקום השני בטבלת המכירות עם זינוק מרשים של 22.2% ומסירה של 3,687 כלים כשהיא מותירה את המאבק על המקום השלישי בטבלה בין קימקו להונדה שהוכרע בפוטו-פיניש.

בסופו של דבר, קימקו הצליחה לשמור על המקום השלישי בטבלת המותגים עם למרות ירידה קלה של 1.6% כשהיא מעלה לכבישים 2976 כלים, רק 15 כלים יותר מהונדה שביצעה השנה את זינוק יוצא דופן של 60% במכירות.  את הגידול המרשים של הונדה ניתן לתלות בהצלחה של דגמי פורצה 750 ו-ADV-X כמו גם בגידול במכירת של CB500X שעם כ-250 מסירות ממשיך להחזיק בתואר האופנוע הנמכר ביותר בישראל.

במורד טבלת המותגים ניתן למצוא את ק.ט.מ עם 1,088 כלים (עליה של 9.1%) שעקפה את קאוואסאקי שמסרה 794 כלים (ירידה של 21.1%), פיאג'ו 658 כלים (עליה של 19.9%) וב.מ.וו עם 433 כלים (עליה של 31.6%) שעקפה את סוזוקי שמסרה בשנה החולפת 427 כלים (ירידה של 1.5%). הוסקוורנה חותמת את העשיריה הפותחת עם 419 מסירות וגידול של 9.1%.

מותגים נוספים נוספים שהרשימו השנה בצמיחתם הם אפריליה ששילשה את מכירותיה ל-64 כלים, פיג'ו שמסרה 147 כלים (עליה של-164%), בנלי שכמעט שעם 216 כמעט והכפילה את המכירות וגם דוקאטי שעם 153 כלים צמחה כמעט ב-50%. טריומף ערכה חדירה מרשימה לשוק המקומי ובשנה הראשונה רשמה 124 מסירות. לעומתן הארלי דייוידסון צנחה השנה בכמעט 80% ומסרה 54 כלים בלבד. גם אינדיאן איבדה גובה השנה ומכירותיה נחתכו בחצי ל-32 כלים בלבד.

שנת 2021 האירה פנים גם למותגי האנדורו, כשמלבד ק.ט.מ והוסקוורנה גם בטא הפגינה צמיחה (222 כלים), גאס גאס חזרה לעניינים ובשנת חדירה מוצלחת הגיעה למקום רביעי בנישה עם 122 כלים. שרקו מסרה בשנה החולפת ל-77 כלים. את קדחת השטח משלימות AJP ורייחו שמסרו 20 -16 כלים בהתאמה. תוסיפו לכך עוד כמה מאות כלי אינדורו ומוטוקרוס שנרשמו ברישוי אפור ותגלו שתחום רכיבת השטח בישראל רותח יותר מתמיד.

האגף החשמלי בשוק עדין לא מצליח לסחוף את ההמונים. בליץ ממשיכה להיות המותג המוביל בכלים דו-גלגליים חשמליים שנמכרים בעיקר ללקוחות עסקיים עם 185 כלים וירידה של 16% בשנה החולפת. הקטנועים המעוצבים של ניאו ערכו חדירה נאה לשוק המקומי עם 103 כלים, אבל זה עדין רחוק מלהשאיר חותם. נוסף אליהם כולל השוק גם לא מעט מותגים סינים קטנים, הבולט בהם הוא זאפ שהעלה לכבישים השנה 75 כלים חשמליים. מותג האופנועים החשמלי זירו עלה בשנה החולפת ב-21%, אך עם 51 מסירות בסך הנראה שהמהפכה החשמלית בדו-גלגלית בארץ ממש לא כאן.

יצרן 2022 2021 שינוי
סאן יאנג 4,705 4,681 0.5%+
ימאהה 3,687 3,017 22.2%+
קימקו 2,976 3,026 1.6%-
הונדה 2,961 1,847 60%+
ק.ט.מ 1,088 997 9.1%+
קאוואסאקי 794 1,007 21.1%-
פיאג'ו 658 549 19.9%+
ב.מ.וו 433 329 31.6%+
סוזוקי 427 433 1.5%-
הוסקוורנה 419 384 9.1%+
בטא 222 176 26.1%+
בנלי 216 120 80%+
דיאלים 196 74 164%+
בליץ 185 215 16%-
דוקאטי 153 106 44.3%+
פיג'ו 147 60 138%+
טריומף 124
גאס גאס 122
ניאו 103
CF מוטו 101 109 7.4%-
שרקו 77 58 32.7%+
זאפ 75 60 25%+
אפריליה 64 15 326%+
UM 63 42 50%+
רויאל אנפילד 58 28 107%+
הארלי דיוידסון 54 268 79.9%-
ווג 52 9 477%+
זירו 51 42 21%+
סאניה 51
טארו 35
אינדיאן 32 66 51.5%-
FB מונדיאל 32 37 13.5%-
ARIIC 28
AJP 20 9 122%+
מוטו גוצי 19 22 13.6%-
פאנטיק 12 35 65.3%-

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד