מדריך מקוצר: איך להפוך את האופנוע שלכם ליותר מהיר, בלי לפשוט את הרגל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
להפוך את האופנוע שלכם למהיר יותר לא חייב להיות עסק לבעלי הון. בכמה שיפורים ושינויים קלים ולא יקרים יחסית תוכלו אתם והאופנוע שלכם להיות מהירים ובטוחים יותר

אין כמעט אופנוען שלא רוצה שהכלי שלו יהיה הכי מהיר, הכי חזק, הכי מרגש. אנחנו בודקים את הגבולות, מתענגים על חלומות בדמות אופנועים אקזוטיים או שיפורים יקרים אך פעמים רבות הארנק ריק וחשבון הבנק מוגבל. לא פשוט לרכוש את מושא החלום או המילה הטכנולוגית האחרונה, אך בדיוק כאן אנחנו באים לעזור עם כמה הצעות זולות יחסית שישדרגו את הכלי שלכם ויהפכו אתכם למהירים יותר. בכוונה לא התייחסנו לתחום שיפורי המנוע אלא לטיפול במכלולים ההיקפיים, גם עקב המגבלה החוקית בישראל בנוגע לשיפורים אלו וגם כיוון שרוב האופנועים כיום לא סובלים מבעיה של כוח.

ההצעות אותן אנו פורסים בפניכם מובאות על קצה המזלג, כשכל סעיף יכול להוות כתבה בפני עצמו. הרשתות החברתיות מלאות במידע ואנשים בעלי ידע וניסיון רחב, אך אנחנו ממליצים ללא ללמוד שחיה בהתכתבות, כשמדובר בשיפורים מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע ולהיכנס לשורש הנושאים בהם תחליטו להשקיע בכדי להעלות את הביצועים.

בולמים
מערכת בולמי הזעזועים (קדמית ואחורית כאחת) היא אחת המערכות היותר משמעותיות באופנוע שלכם. החלפת בולמים או אפילו רק כיוונם בהתאם לרוכב ולסגנון הרכיבה יכול לעיתים לשנות את אופי האופנוע, ולא לחינם במסלולי המרוצים משקיעים שעות של כיול פרטני לכל תוואי ומרוץ.

לבולמים זוג תפקידים עיקריים: שמירת הגלגלים באחיזה תמידית עם הקרקע ושיפור נוחות הרכיבה על ידי ספיגת ונטרול מהמורות ורעידות. אופנוע שבולמיו מכוונים יהיה נוח ונשלט יותר, זורם ומדויק ויעזור לרוכב לרכוב במאמץ מופחת. באופן כללי ישנן שלוש רמות בולמים. במידה ומותקנים באופנוע שלכם בולמים פשוטים חסרי אופציות התאמה לא תוכלו לכוונם בכלל אלא אם יפורקו על ידי מומחה ויבנו מחדש, אופציה יקרה ולא ריאלית. לעומת זאת, ישנם אופנועים בהם ניתן לכוון רק את קשיחות הבולם (pre-load) והמשמעות היא התאמת הבולם למשקל הרוכב. יש לקחת בחשבון גם את משקל ציוד המיגון. פעולה בסיסית זו כבר תגרום לשינוי מורגש.

באופנועים בהם ישנם בולמים מתכווננים באופן מלא ( שיכוך כיווץ= Compression ושיכוך החזרה= Rebound) ניתן בעזרת כלים בסיסיים לבצע כיוונים מתקדמים יותר. שיכוך כיווץ ישלוט על מהירות דחיסת הבולם, ואילו שיכוך ההחזרה ישלוט על מהירות חזרתו של הבולם למצב המוצא לאחר הדחיסה. שני נתונים אלו קריטיים בהכתבת הקשר שבין הצמיגים לקרקע בזמן הרכיבה, לכן הם חשובים מאוד לא רק לאחיזה ולבלימה אלא גם להתנהגות האופנוע ולתחושה הכללית ממנו בעת הרכיבה. מומלץ בכל פעם לכוון קליק אחד או שניים ולבחון את התחושה המתקבלת מהאופנוע עד לקבלת הכיול הנכון בו תרגישו שהאופנוע מספק לכם יותר ביטחון בהתנהגותו.

צמיגים
צמיגים כידוע זה לא סתם גומי. חשיבות הצמיגים קריטית להתנהגות האופנוע ולאחיזה. הצמיגים הם הסנטימטרים הבודדים היחידים המשמשים כשטח המגע בין האופנוע לבין הדרך. עולם הצמיגים מכיל תורות שלמות ואפשר להיכנס לחפירה אינסופית על הרכבי הגומי השונים ופרופיל הצמיג.

אז על רגל אחת, בחירת הצמיג לא יכולה להתקבל רק על-פי המחיר הזול או עמידות הצמיג לאורך זמן. רוכב שרוצה להעלות קצב, לנצל את האופנוע עד הקצה או לרכוב חזק יותר חייב להתאים את הצמיג הנכון לסגנון הרכיבה הרצוי. מדובר בהוספה של "כמה שקלים" לכל סט צמיגים בכדי לשדרג את היכולות ורמת האחיזה. וכמובן, הכי חשוב, לחליף את הצמיגים בזמן ולהקפיד על לחץ אוויר תקני.

מסנן אוויר
אמנם העדפנו שלא להיכנס לתחום שיפורי המנוע, אבל החלפת מסנן האוויר הסטנדרטי באחד משופר זו אחת הדרכים הקלות, הזולות והנפוצות ביותר. מסנן אוויר משופר לא ייעל רק את זרימת האוויר אל המנוע, אלא גם ייטיב את איכות סינון האוויר והוא פשוט ומהיר להחלפה. כתלות בסוג האופנוע, ניתן לרכוש אינטרנטית מסנני אוויר משופרים במחיר שבין 150-400 ₪.

יחסי העברה  
בקלות רבה ניתן לשנות את יחסי ההעברה של האופנוע על ידי החלפת גלגלי השיניים (גג"ש) הקיימים, כשעל הדרך רצוי להחליף גם את השרשרת. סוג השינוי תלוי בתוצאה הרצויה, אך באופן כללי ישנן שתי אופציות: שיפור התאוצה או השגת מהירות סופית גבוהה יותר. נתונים אלה מושפעים ישירות מהיחס בין גודל גלגלי השנים, וניתן לשינוי על ידי החלפת גלגל השיניים הקדמי, האחורי או שילוב של שניהם יחדיו.

לא ניכנס כאן לעומק ההסבר על יחסים בין גלגלי השיניים אך מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ולנסות לשנות אם ברצונכם להבליט יכולת מסוימת. ברמת רכיבה גבוהה מורגשת גם השפעת השרשרת על הביצועים ויש לבחור את המתאימה לסט הגג"ש ולאופי הרכיבה.

מנופים (מצמד, בלמים והילוכים)
כיוון המנופים, רגלית הבלם ורגלית ההילוכים תורמים לתחושת הנוחות של הרוכב, וכתוצאה מכך משפרים את תנוחת הרכיבה ואת יכולת השליטה במערכות השונות. בעת כיוון המנופים, יש לשים לב לתנוחת פרקי הידיים והקרסוליים בשילוב תנוחות רכיבה נכונות. אם מנופי התפעול באופנוע שלכם לא ניתנים לכיוון, מומלץ לבצע צעד נוסף קדימה ולרכוש מנופים המוצעים כאפטר-מרקט ומאפשרים התאמה. תנוחת רכיבה ונוחות מתורגמים ישירות לביצועים.

בלמים ורפידות
אלו המעוניינים ללחוץ את האופנוע לקצה ולרכוב באופן ספורטיבי, חייבים לתת דגש גם על איכות הבלימה. דיסק בלימה איכותי יכול לעשות הבדל גדול ביכולת הבלימה ובחידוד התחושה והשליטה. כשמדובר בשיפור, ככל שהדיסק גדול וקל יותר, כך טוב יותר, מה גם שדיסקים קלים יותר משפיעים על ההתנהגות וההיגוי הודות להפחתה במשקל הבלתי מוקפץ.

מבחינת רפידות הבלימה, קיימים בשוק סוגים שונים הנבדלים אחד מהשני בעיקר בחומרים מהם עשויה הרפידה. כל הרכב חומרים ישפיע אחרת על יכולת החיכוך לעצירה. פרמטר נוסף הוא תגובת החומרים לטמפרטורות גבוהות בעת בלימה תוך שמירה על תכונות הרפידה. הבדלי המחיר לא בשמיים כשזוכרים שזהו מוצר בלאי שנועד להתחלף. רצוי גם להשקיע בנוזל בלימה איכותי שיוכיח את עצמו בשימור יכולת הבלימה בעומסים גבוהים ומתמשכים. שדרוג מערכת הבלימה יכול להשפיע רבות על הביצועים, אך לצד זה מדובר בשיפור חשוב מבחינה בטיחותית.


תקראו משהו ותרשמו לקורס רכיבה

בקורסים לכלכלה ישנו שיעור שאומר שאחת ההשקעות החשובות היא בכוח אדם. אתם יכולים להפנות משאבים בכדי להוריד משקל מהאופנוע, להוסיף כוח, לשפר נוחות ולכוון כל דבר קטן אבל תזכרו, האופנוע לבדו יודע לנוע מהר מאוד ולעבור מכשולים, אנחנו הרוכבים מפריעים לו.

עשו לעצמכם טובה ותרשמו לקורס רכיבה מתקדמת, כדי שבסיומו תהיו בעלי ידע וכלים נרחבים יותר בנוגע למבט, תנוחת רכיבה, שליטה במצערת, כניסה לסיבוב ועוד. כפועל יוצא מכך תרכבו יותר. עבודה קשה מנצחת כישרון, אלא אם הכישרון עובד קשה. תוסיפו לעצמכם שעות רכיבה ותרגול. כמה שיותר.

מי שרוכב יותר מתאמן יותר ומחדד יכולותיו בתדירות גבוהה. כך תישארו מחוברים למכונה, רגישים אליה. תהפכו שינויים להרגלים אוטומטיים ושם טמון סוד השיפור האמיתי. בנוסף, ישנו מידע רב ברשת אם רק תחליטו שאתם משקיעים בתחביב האהוב גם זמן תיאורטי- לומדים, מנסים, מתרגלים, מבינים עד הסוף כיצד פועל האופנוע וחוקי הפיזיקה עליו. ידע הוא כוח, וגם מהירות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד