יום אחד, אולי לא בעוד הרבה שנים, סוללות חשמליות יהיו קטנות, קלות, זולות ועם תכולת אנרגיה מספיק גבוהה כדי לאפשר רכיבה דו-גלגלית מספקת על אופנוע חשמלי או על קטנוע חשמלי.
עד לאותו יום נשארים הכלים החשמליים כרעיון נחמד שלא מסוגל להחליף קטנועים ואופנועים ברכיבה פרברית ובינעירונית.
מצד שני, תעשיית הרכב מכירה את הרעיון ההיברידי כבר יותר מ-100 שנים, פרדיננד פורשה תכנן כאלה כלים כבר במלחמת העולם הראשונה, והרבה שנים לאחר מכן טויוטה והונדה עשו מזה קריירה.
בשנים האחרונות, במיוחד לנוכח היסוס של ממשלות להשקיע בתשתיות טעינה ציבוריות, יש עדנה לטכנולוגיה ההיברידית וההיברידית-נטענת, כלומר לשילוב בין מנוע בעירה למנוע חשמלי שמאפשר את הטוב בשני העולמות – ויש שאומרים שהוא משלב גם את המגרעות של שניהם.
עיון בטבלת המכירות של שוק המכוניות בישראל מגלה שיעור חדירה חסר תקדים למכוניות היברידיות, ומה שנהנה והתפתח לאורך יותר מ-15 שנים מהטבות מס חי כיום בזכות עצמו, ובמידה רבה בזכות היצע נרחב מצד התעשייה. זה לא קרה עד כה בתעשיית האופנועים.
כל זה משתנה ממש כעת לאחר שימאהה הציגה בשבוע שעבר ביפן אב טיפוס ראשון של ספק אופנוע ספק קטנוע עם הנעה היברידית.
לכלי הזה קוראים אמנם XMAX ויש לו בעיקר תכונות של קטנוע כמו מיקום המנוע וסוג התמסורת, אבל את החלל שבין רגלי הרוכב תופסות סוללה ומערכת הניהול של המערכת ההיברידית ורגליות הרוכב ממוקמות במיקום טיפוסי לאופנוע.
מה שיותר חשוב זה שלכלי הזה יש מנוע בעירה חד-צילינדרי ותמסורת וריאטור קונבנצינלית, ואל הסרן האחורי מחובר גם מנוע חשמלי. את כל השאר אתם מכירים מכל מערכת היברידית שמשלבת הנעת בעירה עם הנעה חשמלית: סחיטה עדינה של המצערת מעוררת את המנוע החשמלי ואב-הטיפוס יוצא בשקט לדרך עם המומנט האופייני לכלי חשמלי. לחיצה נחושה יותר מעירה את מנוע הבעירה והכלי מקבל צליל מוכר ודחיפה קונבנציונלית קדימה, ואם תסחטו עוד טיפה תקבלו את כל הקונצרט מנגן יחד.
לאב-הטיפוס יש גם בלימה רגנרטיבית באמצעות המנוע החשמלי ומערכת הבלמים, כך שהוא יכול להמיר שאריות תאוטה לחשמל שמוחזר לסוללה, וליצירה בכללותה קוראים – תחזיקו חזק – "כלי רכב חשמלי-היברידי טורי-מקבילי", או Series Parallel HEV – וזה אמור לומר לנו משהו על שיטת הפעולה ההיברידית.
אנשי ימאהה אומרים שבשלב ראשון המערכת שלהם פותחה כדי להתאים לקטנועים בנפח בינוני, אבל גם שהמחקר שלהם נמשך והמערכת עשויה להתאים בעתיד גם לאופנועים.
המטרה, בכל מקרה, היא להפחית את תצרוכת האנרגיה הכוללת ולשפר את הביצועים בעיקר בכלים שנוסעים על כבישים בינעירוניים ונכנסים לאזורים עירוניים שבהם הם צריכים להיות שקטים ולא מזהמים.
רק התחלנו
ימאהה היא לא יצרנית הדו-גלגלי הראשונה שמציגה אופנועים וקטנועים היברידים, אבל היא בוודאי אחת מחלוצות התחום.
כצפוי, יצרנית האופנועים הראשונה בעולם שפיתחה ומשווקת מערכת היברידית היא הונדה – אחת מחלוצות הטכנולוגיה ההיברידית במכוניות. הונדה מציעה גרסה היברידית לקטנוע הקטן שלה – PCX – והוא זמין במספר שווקים בעולם.
קוואסאקי מוכרת במכירה סדרתית צמד אופנועים היברידים – את 'נינג'ה 7 היבריד' ואת Z7 ההיברידי. לראשון יש מנוע טווין מקבילי בנפח 451 סמ"ק שמחובר למנוע חשמלי קומפקטי, והוא מאפשר שלושה מצבי נהיגה, והשני חולק איתו את אותה מערכת הנעה על גוף ערום.
פיאג'יו האיטלקית מוכרת את גרסת 500 HPE Hybrid של ה-MP3 התלת גלגלי שלה, עם מנוע חשמלי שמחובר למנוע הבעירה הרגיל, בנפח 493 סמ"ק. כלי זה זמין לרכישה בשווקים נבחרים והוא אחד הקטנועים ההיברידים הבודדים בשוק.