דעה: ביטוח החובה שלכם יקר? תתכוננו להתייקרות הבאה שלו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
רשות שוק ההון משחררת בלוני ניסוי כדי לבחון אם הפוליטיקאים ערוכים להעלאת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים. הפוליטיקאים לא צריכים עוד מחאה על הראש ויעדיפו שקט, לכן זה הזמן לפעול

לא משנה אם אתם בעד או נגד המהפכה המשטרית במדינת ישראל ומה העמדה שלכם לגבי ההפגנות והמחאות: אם אתם בעלי אופנוע או קטנוע שמתכוונים לשבת בשקט – תכינו את עצמכם להעלאה נוספת של פרמיית ביטוח החובה.

 

 

כמידי כמה שנים גם כעת מפריחים אנשי רשות שוק ההון "בלון ניסוי" באמצעות הדלפה לעיתונות, והפעם הם מתדרכים עיתונאים אודות העלאה צפויה בשיעור של כ-10% של התעריפים הגבוהים ממילא של ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים. תוצאות הניסוי הזה, אם יחלפו "מתחת לרדאר" של בעלי הדו-גלגלי בישראל, יתורגמו מהר מאד להעלאת תעריפים גורפת.

השיטה בדוקה וארוכת ימים. לאנשי הרשות לדורותיהם יש מנהג קבוע: אחת לכמה שנים הם "מגלים לפתע" שסך הפיצויים שמשולמים לרוכבי אופנועים וקטנועים בגלל נזקי גוף באמצעות ה"פול", גדול מסך ההכנסות של חברות הביטוח מפוליסות ביטוח של דו-גלגליים.

לכאורה לא מדובר במידע חדש או כזה שצריך להפתיע מישהו שעוסק בביטוח, מפני שברור שבכל תאונה שבה מעורבים רוכבי דו-גלגלי ונהגי רכב – הנזק הגופני לרוכב כמעט תמיד יהיה גדול יותר – וזאת ללא כל קשר למי שאשם בתאונה עצמה. אלא שמי שאמור להיות מקצוען בביטוח, ורואה את התמונה המלאה, מבין גם שלמעט השם והכותרת אין באמת קשר בין "ביטוח חובה" לבין "ביטוח" – היות ש"ביטוח החובה" הישראלי הוא בעצם סוג של מס (לכן זה נקרא "חובה") שנועד לחסוך למדינת ישראל את עלויות הטיפול בנפגעי תאונות ולחסוך לבתי המשפט את מאות אלפי הדיונים שהיו נדרשים כדי לקבוע מי אשם יותר בכל תאונה, ובכמה.

בנוסף, מס ביטוח החובה לא מגלם את התועלות של רכב דו-גלגלי למשק בצמצום עומסי תנועה ובעיות חניה, בשיפור הניידות והלוגיסטיקה העירונית, ובצמצום זיהום האוויר. מיותר גם להזכיר שרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים כלל לא משלמים ביטוח חובה.
אחת לכל כמה שנים, אולי כאשר מתחלפים בעלי מקצוע ברשות שוק ההון, מנסות חברות הביטוח להעלות את תעריפי ביטוח החובה לדו-גלגלי פשוט כדי להגדיל את הרווחיות הגדולה ממילא שלהן בתיק ביטוח החובה הכללי. אגב, איך יודעים שחברות הביטוח מאד נהנות כלכלית מתיק ביטוח החובה הכללי? קל מאד: אף אחד לא מכריח אותן להציע כזה ביטוח ולמרות זאת כולן שם.

 

עשרות אלפי רוכבים מפגינים בגרמניה

 

היום (ה') פורסם בעיתון הכלכלי 'גלובס' שברשות שוק ההון שוקלים להעלות ב-10% את פרמיות ביטוח החובה לאופנועים, וזאת, כביכול, בגלל "זינוק של עשרות מיליוני שקלים בפיצוי שמשולם לרוכבים שנפגעו. כרגיל, הידיעה הזאת מתובלת בחדשות הכזב הסטנדרטיות (שגם הן מככבות בתדרוכי שוק ההון) לפיהן "בעלי הרכבים הפרטיים מסבסדים את רוכבי האופנועים", כי מה יותר מוכר וחביב מלהסית ציבור אחד נגד ציבור אחר?

ב'גלובס' מזכירים את המחאה האפקטיבית של רוכבי הדו-גלגלי משנת 2009 כנגד העלאת מס ביטוח החובה, ומצטטים נתונים שמן הסתם נמסרו על-ידי ה'פול' לפיהם בשנת 2021 "הפסיד" הפול 344 מיליון שקלים כתוצאה מתשלומים עודפים של פיצויים לרוכבים נפגעי תאונות.

נתון משעשע אחד שהועבר ל'גלובס' מקומם מפני שהנוסח שלו עלול להטעות את הקורא: "הנזקים שנגרמו בגין תאונות בהן מעורבים כלים דו גלגליים" – כך נכתב שם – "עמדו על כמיליארד שקל לעומת 933 מיליון שקל בשנת 2020". אלא שאת אותו משפט אפשר גם לנסח כך: בין שנת 2020 לשנת 2021 עלה סך הנזקים בגין תאונות שבהן היו מעורבים כלים דו גלגליים, וגם כלי רכב אחרים, בכ-67 מיליון שקל, וזו עליה של כ-7.2%.

חדשות הכזב המטרידות ביותר שמופצות, כאמור, על ידי גורמים עלומים ברשות שוק ההון הן ש"הנתונים מגלים כי ציבור בעלי הרכבים הפרטיים, שאינם רוכבי אופנוע, נשא ביותר משליש מעלות זו. מכיוון שהפול הפסדי לאורך שנים, מועמסים חלק מהפסדיו על נהגי הרכבים הפרטיים אשר "תרמו" כל אחד בממוצע 175 שקל מפוליסת הביטוח שלהם כדי לכסות בשנת 2021 כ-340 מיליון שקל מאותם נזקים ששולמו על ידי הפול. כעת, בשל הגידול בתשלום בגין הנזקים, חצה הסבסוד על ידי הציבור את הרף המותר על פי חוק (שנע בין 5.5% ל-8%), ולכן צפוי להתרחש בקרוב ייקור התעריפים לרוכבים".

מיותר להזכיר שרשות שוק ההון והממונה על הביטוח אמורים לדאוג לאינטרס הציבורי בכללותו, ולא לזה של חברות הביטוח. "הפול" הוא קומבינה ישראלית ארוכת שנים שנועדה לאפשר את הקומבינה הגדולה יותר של מס שמוטל על-ידי המדינה ומופרט לרווחתן של חברות ביטוח שהן חברות עסקיות שפועלות למען רווח כלכלי. לכן, כאשר אותם גורמים עלומים מתדרכים עיתונאים ומספרים להם שה"פול" "מפסיד במשך שנים" הם "שוכחים" לספר להם שחברות הביטוח ששותפות ב"פול" מרוויחות לאורך שנים מכלל תיק ביטוח החובה. אחזקת הפול אמורה מלכתחילה להיות הפסדית, ואת ה"הפסד" הזה צריך לנכות מן הרווחים של חברות הביטוח.

 

הפגנות אופנוענים בגרמניה

 

נתון הרבה יותר מטריד שמפורסם באותה נשימה אך "עובר מתחת לרדאר" הוא שבמדינת ישראל מבוטחים כיום רק כ-120 אלף דו גלגליים מתוך כ-170,000, וזה אומר שכ-30% מן הרוכבים לא מבטחים את עצמם ואת הכלים שלהם – חלקם בגלל התעריפים הכל כך גבוהים.

בשורה תחתונה, התדרוכים מכיוון רשות שוק ההון יתורגמו מהר מאד למעשים בשטח, והדבר היחיד שיכול למנוע את זה זאת התארגנות של רוכבים ובעלי אופנועים למחאה. האם ניתן לקיים מחאה במקביל למחאות שממילא מתקיימות כעת בישראל? זאת שאלה טובה.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד