בלי לחץ: על חשיבותן האמיתית של סעפות פליטה משופרות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
התקנת מערכת פליטה בזרימה חופשית מוסיפה בעיקר לפוזה. בכל הקשור לביצועי הרוכב הממוצע, הערך המוסף שולי

אחד מהשיפורים הנפוצים בכלי רכב דו-גלגליים הוא החלפת סעפת הפליטה לאחת משופרת הנקראת באופן שגוי "אגזוז לחץ", אך שמה המדויק הוא מערכת פליטה בזרימה חופשית (free flow) או מערכת פליטה פתוחה. האם זה טוב? מה הן ההשפעות? בואו נעשה קצת סדר ברעש.

מילון מושגים:

חלקי מערכת הפליטה הרגילה:

מאניפולד (manifold): צינור המתחבר ישירות לפתח הפליטה בראש המנוע. במנועים רבי-צילינדרים מדובר בסעפת המרכזת את כל יציאות פתחי הפליטה אל צינור אחד שמוביל לכיוון הממיר הקאטליטי.

ממיר קאטליטי: רכיב המורכב בתוך צנרת הפליטה במטרה להפחית את זיהום האוויר. יתרונו הוא יכולתו לשמור במידה מסוימת על הסביבה ולהפחית פליטת גזי פליטה (גז״פ) רעילים. חסרונו העיקרי הוא התנגדותו לזרימת הגז"פ החוצה מן הצנרת.

עמם פליטה-דוד (muffler): זהו החלק הרחב בסוף מערכת הפליטה ותפקידו השקטת רעש פיצוצי (שריפת) הדלק במנוע. הדוד בנוי ממחיצות בהן עוברים הגזים ועל ידי אפקט פיזיקלי מופחת הרעש באופן משמעותי. גם עמם הפליטה מגדיל את הלחץ החוזר, אבל יעיל מאוד בהפחתת רמות הקול. 

מושגים מעולם מערכות הפליטה בזרימה חופשית:

Slip-on: דוד פליטה משופר המתלבש על צנרת הפליטה הסטנדרטית במקום עמם הפליטה המורכב כסטוק על האופנוע.

Headers: ראש צנרת הפליטה המורכבת במקומה של צנרת המאניפולד המקורית. תפקידו להפחית את ההתנגדות לזרימת הגז"פ בצנרת ולשפר את מהירות הזרימה. צנרת זו מאופיינת בדרך כלל בפחות עיקולים, קוטר צינורות מחושב ומותאם למנוע הספציפי וציפוי כרמי.

Full-system: מערכת פליטה משופרת בכלל חלקיה ומכלוליה. מעוצבת ומתוכננת כיחידה שלמה המכוונת לשיפור ביצועים, חסכון במשקל והפקת צליל ייחודי. צווחני? נמוך ומלא בס? בראפפפפ חזק במיוחד? תלוי בטעם ובהיצע המתאים לכלי שלכם.

סליפ און של אקרופוביץ׳

למה צריך את זה?

מערכות פליטה בזרימה חופשית המשווקות כמוצרי אפטר-מרקט מתוכננות בין היתר להוות תחליף למערכת הפליטה המקורית ולשפר את ההופעה החיצונית של האופנוע, להוריד את משקלו ולשפר את צליל המנוע. עם זאת, הרעיון העיקרי העומד מאחורי תכנונה והתקנתה של מערכת פליטה בזרימה חופשית הוא שיפור ביצועים והעלאת הספק המנוע על ידי הפחתת הלחץ החוזר בסעפת הפליטה.

הלחץ החוזר (Back pressure) הוא לחץ גזי הפליטה הנמצאים בתוך צנרת המפלט. ככל שישנם עיקובים רבים יותר בזרימת הגז"פ החוצה, לחץ זה עולה והמנוע מתקשה בפינוי הצילינדר מתערובת הדלק השרופה, ולכן הוא פחות יעיל והספקו יורד.

במערכת פליטה בזרימה חופשית בדרך כלל יוסר הממיר הקאטליטי או שירוקן תוכנו. גם עמם הפליטה (המשקיט) יוסר או יוחלף בצינור ישר-דרך. פעולות אלו מבוצעות למטרת הפחתת הלחץ החוזר למינימום, וזאת בכדי לאפשר למנוע שריפת כמות דלק מעט גבוהה יותר מהרגיל ביחידת זמן נתון ובכך להעלות את הספקו. תופעת הלוואי הישירה בהחלפת מערכת הפליטה הסטנדרטית למערכת פליטה בזרימה חופשית היא עוצמת קול גבוהה משמעותית בזמן פעולת המנוע.

האם זה חוקי?

בשונה מארה"ב – בה ישנן תקנות מסודרות הקובעות אלו מדגמי המפלטים חוקיים לשימוש בכביש הציבורי ואילו דגמים מותרים לשימוש רק במסלולי המרוצים – בישראל התחום לא מוסדר. תחום המפלטים נוגע לשתי תקנות אותן אנו עלולים להפר לאחר התקנת מערכת פליטה בזרימה חופשית: תקנות זיהום אוויר ותקנות למניעת רעש.

אם החלטנו לוותר על הימצאותו של הממיר הקאטליטי לצורך התקנת מערכת פליטה פתוחה, סביר להניח שהאופנוע לא יעמוד יותר בתקנות זיהום האוויר המחמירות. בנוסף, בשינוי דוד הפליטה מסטנדרטי-מושתק לפתוח-רועש ישנה אפשרות שנעבור על החוק למניעת מפגעים(מפגעי רעש).

בשני המקרים האכיפה בעייתית ונדירה. במקרה ומשטרת התנועה תחליט להיכנס לעובי הקורה בעת בדיקה, אנשיה יאלצו להפנות אתכם לבדיקה חוזרת במכון רישוי מוסמך כדי להוכיח חריגה מתנאי החוקים המגדירים את רמת זיהום האוויר והרעש המותרים.

הידר של Toda Racing

האם זה עובד?

ישנם מספר מותגים המתמחים בייצור והתאמת מערכות פליטה לסוגי כלים דו-גלגליים שונים: אופנועי ספורט גדולי וקטני נפח, אופנועי שטח דו-פעימתיים ומרובעי פעימות, קטנועים קטנים, ספורטיביים גדולים, אדוונצ'רים ועוד. בבדיקות דינמומטר (מכשיר למדידת הספק מנועים) שהשוו הספקי מנועים עליהם מותקנת מערכת פליטה סטנדרטית אל מול אותו מנוע לאחר התקנת פול-סיסטם מבית אקרופוביץ' (מותג מוביל) הוצגו הנתונים הבאים:

מסקנות:

אין ספק שהתקנת מערכת פליטה בזרימה חופשית ממבחר חברות האפטר-מרקט המובילות נותנת ערך מוסף בכל הקשור לעיצוב ולצליל המנוע. עם זאת, בכל הקשור לכוח המנוע תרומתן מינורית ומתבטאת בשיפור ההספק המרבי באחוזים בודדים בלבד בקצה עקומת הכוח, לשם מגיעים הרוכבים הממוצעים לעיתים רחוקות. כך, ב- BMW S1000 RR 2010 הנ״ל היה שיפור בשיעור של 2.07%; ב- Yamaha YZF-R1 2015 שיפור בשיעור של 1.75%; וב- Yamaha YZF-R3 2015 שיפור בשיעור של 9%.

למעשה, בכל הנוגע לביצועים מכאניים ודינאמיים, היתרון העיקרי של מערכות אלו טמון בהיותן חוסכות משקל. כך, לדוגמא, מערכת הפליטה המלאה מסוג אקרופוביץ' שהותקנה על הימאהה R1 שנבדק בדינמומטר השילה ממשקלו הכולל של האופנוע כ-6.4 ק"ג.

מערכות הפליטה המשופרות התפתחו דרך עולם המרוצים, שם מוכרחים הרוכבים המקצועניים לסחוט כמה שיותר סוסים נמרצים. אך רוב רוכשי המפלטים – המשקיעים ממיטב כספם במערכות פליטה עשויות מחומרים אקזוטיים ועיצובים סקסיים – מקבלים בעיקר סאונד ויופי ולא ירגישו את תוספת הכוח המדוברת. פלאסבו מכאני? משהו כזה.

נסייג ונדגיש שלמערכת פליטה משופרת-מלאה תפקיד חיוני בהפחתת ההתנגדות לזרימת התערובת השרופה החוצה מן המנוע בשילוב עם שיפורים מקיפים נוספים. סייג נוסף נוגע לאופנועי הדו"פ, שם קבלת שיא המומנט ואופיו ההתנהגותי של הכלי מושפע משמעותית מצורת שופר הפליטה ועיצובו.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד