בדרך לנמל: סוזוקי קטאנה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
השבוע יש לכם הזדמנות לשים את היד על שתי גרסאות במחיר דומה של אחד האופנועים היפניים האייקונים ביותר בשנות ה-80'


שנות ה-80' הולידו לא מעט אייקונים בתחום הדו-גלגלי, אך למרבה הצער את רובם לא זכינו לראות בישראל שרק החלה להיפתח אל השפע שבעולם. אחד מדגמים אלו היה הסוזוקי קטאנה, האופנוע המזוהה ביותר של סוזוקי עם התקופה, לפחות עד שנולד GSX-R750 ששינה את עולם אופנועי הספורט. לפני מספר שבועות סיפרנו לכם על GSX-R750 במהדורה מיוחד שחיפש בית חם, והפעם החלטנו להתמקד בקטאנה שהקדים אותו ובניגוד לג'יקסר, גם לא זכה להגיע ארצה באופן סדיר.



הקטאנה (חרב סמוראים) המקורי נולד כקונספט בשלהי שנות ה-70' כשעל עיצובו היה אחראי האנס מות', מי שהיה ראש מחלקת העיצוב ב-ב.מ.וו. עד הופעתו של הקטאנה האופנועים היפניים לא הצטיינו בעיצובם ונראו בנאליים למדי. הקטאנה לעומת זאת הציג קפיצת דרך עצומה כשהוא מציג מראה עתידני עם חצי פיירינג אווירודינמי שהשתלב בקווי מיכל הדלק, יחידת תאורה קדמית משולבת בפריינג ומשקף קטנטן מעליה. הקונספט זכה לתגובות חיוביות ובסוזוקי החליטו להביאו לייצור.

שנה לאחר שהוצג הקונספט, נחשפה בתערוכת קלן 1980 הגרסה הסדרתית של הקטנה ששמרה על עיצובו של דגם הקונספט כמעט ללא שינוי. בצד המכאני הציע הקטאנה שלדת עריסה כפולה מתקדמת לזמנה, שבתוכה שכן מנוע ארבעה צילינדרים מקורר אוויר עם גל זיזים עילי כפול בנפח 1,074 סמ"ק, גרסה מוגדלת למנוע של GS1000. המנוע הפיק הספק מרשים של 105 כ"ס ויחד עם העיצוב האווירודינמי הפך הקטאנה לאופנוע המהיר ביותר בתקופתו עם מהירות מרבית של 216 קמ"ש.

 מעודדים מהתגובות החיוביות להן זכה הקטאנה החליטו בסוזוקי ליצור משפחה שלמה של אופנועים על בסיס העיצוב המוצלח. לאחר גרסת 1000 סמ"ק שהייתה גרסת הומולוגציה למרוצים הצטרפו גם גרסאות עממיות יותר בנפחי 550, 650 ו-750 סמ"ק שעשו שימוש במנועים מוכרים ומקוררי האוויר מסדרת של דגמי ה-GSX. השינויים העיצוביים היו קלים למדי, כשהקטאנה 750 התאפיין גם בכיסוי מתרומם לפנס הקדמי שהעניקה לו מראה מרשים עוד יותר.

בסוזוקי המשיכו להשתמש בשם קטאנה גם במהלך שנות ה-90' לדגמי הספורט תיור ממשפחת GSX-F, הגם שלא יהיה להם קשר עיצובי לקטאנה המקורית. בשנת 2005 הציגה סוזוקי דגם קונספט רטרו-מודרני על בסיס העיצוב המקורי של הקטאנה, אך הוא נשאר בגדר אופנוע תצוגה בלבד.

שני דגמי קטאנה מוצעים בימים אלו למכירה ב-eBay. המעניין בהם הוא דווקא קטאנה 750 משנת 1984, אולי לא נחשק כמו הקטאנה 1100 המקורי, אבל מספיק מדליק בפני עצמו. בעליו של האופנוע הנמצא במיאמי מצהיר כי אכסן אותו באכסנה יבשה לאורך זמן ורק לאחרונה הוציא אותו חזרה לאוויר העולם, מה שמסביר את העובדה של על מד האוץ שלו רשומים 9,500 מייל בלבד. הבעלים מצהיר שהאופנוע לא הונע במשך חצי השנה האחרונה, אך תפקד היטב לפני האכסנה, כך שנראה שטיפול מקיף, כיוון קרבורטורים ומצבר חדש יחזירו אותו מהר מאד לחיים. 

בכל מקרה נראה שהאופנוע לא עבד קשה במהלך חייו והתמונות מראות שהוא נשמר היטב במהלך השנים. עם זאת, עדין ניכר שהאופנוע זקוק למעט טיפול אוהב כדי להחזירו למצב הראוי לקלאסיקה מסוגו, למשל להחליף את המשקף המצהיב והפנס האחורי השבור ולהעניק לו הברקה טובה.

קטאנה 1100 במחיר של קטאנה 750



בסך הכל נדרש עבור האופנוע סכום של 4,000 דולר שהם פחות מ-15 אלף ש"ח לפני מיסים ושילוח, כך שבפועל הוא יעלה בארץ פחות ממחירו של סוזוקי SV650 חדש. בהחלט מחיר מציאה לאופנוע במצב שכזה. אגב, מי שמעוניין בקטאנה 1100 המקורי, מוצע במקביל  אקזמפלר שכזה משנת 1982 במחיר דומה, עם כ-65 אלף ק"מ על מד האוץ ומצב סביר למדי. המוכר נמצא בדרום אפריקה ומצהיר שמחיר האופנוע כולל את השילוח לכל מקום בעולם. בהחלט שווה בדיקה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד