בדרך לנמל: ימאהה RZV500R

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
השבוע יש לכם הזדמנות לרכוש אופנוע גרנד פרי בגרסה לכביש הציבורי, כמו זה שהיה לקני רוברטס איתו זכה בשלוש אליפויות עולם

מרוצי הגרנד פרי באופנועים הן בסיס הפיתוח בו היצרניות מגייסות את מיטב המשאבים והמוחות כדי ליצור את האופנוע הטוב ביותר שהטכנולוגיה מאפשרת ליצור. עלות היצור של כל אופנוע מסלול שכזה היא אסטרונומית ורחוקה מהישג ידם של רוב בני התמותה, במידה והיה ניתן בכלל לרכוש אותם ולעלות לכביש הציבורי. אלא שלעיתים עושות יצרניות האופנועים חסד עם קהל הרוכבים ויוצרות גרסאות הומולוגציה לכביש הציבורי במהדורה מוגבלת. ככל שחולפות השנים ואיתן המורכבות הטכנולוגית של האופנועים הולכת וגדלה, מהדורות שכאלו הולכות ופוחתות. כשכבר יוצאת גרסת הומולוגציה כלשהי לשוק, היא הופכת מיד לפריט אספנים שמבלה את עיקר חייו במוסך מצוחצח ומואר ולא מלכלך את צמיגיו הדביקים באספלט.

לכן כדאי להיות ערניים, וכשמתגלגל אל השוק אופנוע כזה עם ניחוח מסלול מובהק זו יכולה להיות הזדמנות חד פעמית, כמעט כמו במקרה של הימאהה RZ500 שלפניכם (אשר נמכר בשווקים מסוימים גם כ-RD500LC). מדובר למעשה בגרסת הומולוגציה ל-YZR500, אופנוע הגרנד פרי הדו-פעימתי של ימאהה, שנולדה בעקבות ההצלחה על המסלול עם שלושת אליפויות העולם של קני רוברטס האב בין השנים 1978 ל-1980.

ימאהה החלה למכור את ה-RZ500 בשנת 1984 בתזמון מושלם, שכן באותה שנה זכה אדי לאוסון באליפות הגרנד פרי כשגם הוא רוכב במדי ימאהה על הגרסה העדכנית בשושלת ה-YZR. אגב, ימאהה לא הייתה יחידה להציע גרסאות הומולגציה לאופנועי הגרנד פרי שלה, כשזכורה גם משפחת ה-RG של סוזוקי, כשכמה RGV250 אף זכו להגיע לארץ הקודש.

כמו אופנוע הגרנד פרי, גם RZ500 הונע על ידי מנוע דו-פעימתי מקורר מים בנפח 500 סמ"ק, בתצורת V4 עם זווית צרה של 50 מעלות בין הצילינדרים. הזנת המנוע נעשתה על ידי ארבעה מאיידים של מיקוני בקוטר 26 מ"מ, כשבסך הכל הפיק המנוע 88 כ"ס שנשמעים צנועים למדי כיום. עם זאת, משקלו של האופנוע עמד על כ-180 ק"ג יבשים, כ-20-30 ק"ג פחות מאופנועי הספורט הארבע פעימתיים של התקופה, כך שלא הייתה לו בעיה לגרד מהירות מרבית של 240 קמ"ש.

האופנוע שווק ביפן ובמספר מדינות נבחרות באירופה, וכמובן גם בשוק האמריקאי שיועד להיות השוק העיקרי עבורו, הן בשל גודלו והן בגלל ההזדהות של הקהל עם הרוכבים האמריקאים שכיכבו בגרנד פרי באותן השנים. השוק האמריקאי היה גם זה שחרץ את גורלו של האופנוע, כשבעקבות תקנות זיהום אוויר פדרליות מחמירות שנכנסו לתוקפן החליטה ימאהה שלא משתלם להתאים את האופנוע לתקנות אלו והפסיקה למכור את ה-RZ בארה"ב. מהר מאד ירד ה-RZ מפס היצור וזה קרה בשנת 1986 בלבד, מה שהפך אותו לנדיר עוד יותר אז וכיום.

אם זה לא מספיק, אז האופנוע המוצע כאן למכירה הוא לא RZ500 רגיל אלא RZV500R, גרסה משודרגת שיועדה לשוק היפני וכללה שלדת אלומיניום נדירה (ויקרה) לתקופה, מזלג קדמי מתכוונן ומשקל נמוך ב-10 ק"ג. הספק המנוע הוגבל בהתאם לתקנות היפניות ל-64 כ"ס בלבד, אבל לרוב בעלי האופנוע עקפו מגבלה זו על ידי כיוון מחודש של המאיידים.

1,600 יחידות בלבד מדגם זה יוצרו, והאופנוע הספציפי הזה שיוצר בשנת 1984 הגיע לחופי ארה"ב בשנת 2008, לאחר שהיה בבעלותו של אספן אופנועים במשך שנים רבות. גם בארה"ב האופנוע לא שימש ממש לנסיעה כשגמא בסך הכל 3,226 מייל בלבד (כ-5,200 ק"מ).  בהתאם לכך האופנוע במצב כמעט חדש לגמרי, למעט צמיגים שקצת מראים את סימני הגיל.

בעליו של האופנוע דורש עבורו מחיר התחלתי של 16 אלף דולר ומציין כי הוא מוכר אותו כי יש לו כבר אופנוע זהה נוסף והוא מפנה מקום בחניה (וגם כי הוא אוהב לחלוק). אז אם תמיד חלמתם על אופנוע גרנד פרי דו פעימתי, זו יכולה להיות ההזדמנות שלכם.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד