בדרך לנמל: הונדה CR250M אלסינור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
CR250M אלסינור היה מהאבות המייסדים בשושלת המוטוקרוס של הונדה. עכשיו יש לכם הזדמנות לשים יד על אופנוע שכזה שהשתמר בצורה נדירה

בעולם שרודף אחרי חדשנות וחידושים, מעט מאד סדרות של דגמי אופנועים מהוות התפתחות אבולוציונית של עשרות שנים. ובכל זאת, ניתן למצוא סדרות אופנועים כאלו בעיקר בתחום השטח ומוטוקרוס, כשאחת הבולטת בהן היא סדרת ה-CR הוותיקה של הונדה ששורשיה נעוצים בתחילת שנות ה-70'.

באותה התקופה נישת אופנועי השטח לא הייתה מפותחת כמו בימים אלו, עם אופנועים ייעודיים בקטגוריות ותתי קטגוריות שונות ליעודים שונים ובנפחים שונים. רוב אופנועי השטח עד אז היו למעשה אופנועי כביש שעברו הסבה עם צמיגי בעלי פרופיל תואם ומפלט מוגבה כמו הטריומף TR6 ודגמי הסקרמבלר האירופאים השונים. רק בסוף שנות ה-60' הבינו יצרניות האופנועים שכדי לרכב בשטח צריך לחשוב אל קונספט שונה, עם אופנועים קלים בעלי מבנה שונה, כאשר בין החלוצות בתחום הייתה הוסקוורנה עם סדרת הקרוס שזכתה להצלחה. 

כמו כל דבר טוב שזכה להצלחה, גם היפנים השאפתניים ראו את הנעשה והחליטו לקחת חלק בחגיגה. הכניסה של הונדה לתחום השטח ולידת משפחת ה-CR נעשתה כמעט במקרה. כיוון שבשנת 1967 פרשה הונדה מלהתחרות באופן רשמי במרוצי הגרנד פרי חיפוש מהנדסיה תעסוקה, וסיוצ'ירו הונדה החליט שזו הזדמנות להשקיע משאבים בתחום המוטוקרוס, בו סוזוקי וימאהה כבר הקדימו אותו והחלו לקצור הצלחות.

ההחלטה של הונדה הייתה להשקיע בפיתוח אופנוע דו-פעימתי, דווקא בתקופה בה רוב הדומיננטיות הייתה בתחום לאופנועים ארבע-פעימתיים. בשנת 1971 ביצעה הונדה טבילת אש ראשונה עם אב הטיפוס במרוץ ביאמגוצ'י, ושנה לאחר מכן בעקבות ניסויים ותחרויות מוצלחות בקליפורניה הוחלט להביא את האופנוע לייצור סדרתי.  



הדגם הסדרתי הראשון נקרא CR250M וקיבל את הכינוי אלסינור (Elsinore), על שם אגם אלסינור בקליפורניה, שבסביבתו נערכו מרוצי השטח הגדולים והמפורסמים בסוף שנות ה-60' ותחילת שנות ה-70'. הונדה CR250M אלסינור צויד במנוע בנפח 248 סמ"ק שסיפק 29 כ"ס, כשגולת הכותרת הייתה משקל נוצה של 104 ק"ג בלבד שאפשר לו להגיע למהירות מרבית של קצת יותר מ-120 קמ"ש. לצידו הוצגה גם גרסת 125 סמ"ק עבור רוכבים מתחילים. ההצלחה לא איחרה לבוא וכבר בשנת 1973 זכה הרוכב גארי ג'ונס בקטגוריית ה-250 סמ"ק באליפות המוטוקרוס של ה-AMA.

בעקבות כך זכתה משפחת ה-CR לפופולאריות אדירה בארה"ב עם אינספור ניצחונות ואליפויות מקומיות, כשהאופנועים הראשונים אותם ייצרה הונדה בארה"ב היו מסדרת ה-CR. להילה של האלסינור הוסיף לא מעט סרטון מפורסם בו נראה סטיב מקווין רוכב על האופנוע, ועבור הונדה לא היה יכול להיות מקדם תדמית טוב יותר כאשר כוכב הקולנוע המגניב ביותר של התקופה נתן בגז על האופנוע שלה. סדרת ה-CR המשיכה להתפתח, התרחבה בשנות ה-80' לקטגוריות נפח נוספות, כולל גרסת 500 מפלצתית ולמעשה התקיימה עד לשנת 2007 בה החליטה הונדה לעבור למנועי ארבע פעימות בסדרת ה-CRF המוכרת לנו. 




למרות שהיו נפוצים בזמנם, קשה מאד למצוא אופנועי מוטוקרוס בני 40 ששרדו את החיים הקשים שעברו עליהם אפילו כשמדובר במשפחת ה-CR הפופולארית. עם זאת כעת יש הזדמנות לשים יד על אופנוע שכזה, הונדה CR250M משנת 1974 שעבר תהליך שחזור כמעט מלא על ידי המוכר שהמחזיק בו מזה 10 שנים. המנוע עבר שיפוץ מלא, השלדה נצבעה מחדש בצבע שחור מקורי וגם מיכל הדלק שופץ תוך נאמנות למקור עם גימור אלומיניום שנראה נהדר בשילוב כיסוי המספר הצידי צבע ירוק. אמנם יש עוד קצת עבודה כדי להביא את האופנוע למצב מושלם, אבל ניכר שהוא זכה ללא מעט אהבה.

בעליו של האופנוע מוכר אותו לטענתו כיוון שהוא צריך לממן את לימודי ילדיו בקולג' ודורש עבורו סכום של כ-9,000 דולר, אבל סכום זה ניתן למיקוח ותוכלו להציע הצעות משלכם. תאורטית זה אומר שבשביל לראות את האופנוע הזה בארץ תצטרכו להשקיע הרבה יותר ממה שיעלה לכם CRF250 חדש, אבל מעשית לא ניתן להכניס ארצה אופנועי מוטוקרוס שהם אופנועי אספנות, אז על האלסינור הזה נצטרך כרגע רק לחלום.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד