איפה מהפכת הלימודים? במשרד התחבורה מפקירים את האופנוענים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
חמש שנים לאחר שמשרד התחבורה הבטיח "תוכנית מהפכנית ללימוד נהיגה על אופנועים" דבר לא קורה, חוץ מזינוק במספר ההרוגים

שנת 2017 מסתכמת כאחת השנים הקטלניות והקשות ביותר מבחינת קציר הדמים של רוכבי דו גלגלי על כבישי ארץ ישראל, ואין מחלוקת על-כך שאחת הסיבות לכך היא רמת הכשרה נמוכה מאין כמותה במסגרת לימודי הנהיגה. מי שאחראי, אישית, למצב הזה הוא שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, אשר מכהן בתפקיד זה מאז חודש מרץ 2009, כלומר או-טו-טו 9 שנים.

בשנת 2012, לפני למעלה מחמש שנים, זעקו כותרות העיתונים בכותרות גדולות ש"משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו תכנית מהפכנית ללימוד נהיגה באופנועים", וזה, כמובן, היה הדהוד של הודעה לעיתונות ששלח דובר משרד התחבורה באותו יום.

באותה הודעה צוטט השר כץ כמי שכביכול אמר ש"התוכנית החדשה תאפשר להטמיע תרבות רכיבה בטוחה יותר בקרב רוכבי האופנוע החדשים בישראל, ובכך תצמצם את מעורבותם של כלי הרכב הדו- גלגלי בתאונות".

נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

בגוף ההודעה הובטח ש"משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו תכנית חדשה ללימוד נהיגה על רכב דו- גלגלי, שנועדה לעלות את רמת ההוראה של מורי הנהיגה ולשפר את מיומנות הנהיגה והבטיחות של רוכבי האופנועים בישראל.

התכנית, שגובשה ביוזמת שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, כוללת בין השאר את העמקת מיומנות הרכיבה של תלמידי הרכב הדו- גלגלי, וכן את שינוי שיטת המבחנים הנהוגה כיום והסמכת מורים ללימוד נהיגה על רכב דו גלגלי".

עוד הובטח בהודעה ש"התכנית החדשה גובשה על ידי ועדה מקצועית שכללה נציגים של משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון מורי הנהיגה, נציגי ציבור וגורמים נוספים בענף הרכב הדו- גלגלי. מדובר בין השאר בהנהגת שיעורי חובה במגרש הדרכה מיוחד לרכב דו-גלגלי וכן שיעורים בדרכים עירוניות ובינעירוניות, רכיבה בתנאי דרך משתנים כמו לילה, גשם או ערפל, מבחן מעשי חדש  והכשרה חדשה של מורי הנהיגה".

אפשר היה להמשיך ולתאר מה עוד נכתב באותה הודעה, למשל הבטחות לגבי "כרטיס תלמיד חדש", "תרגול פעולות שנדרשות במקרה של סכנה פתאומית", "תנוחת רכיבה נכונה וזיהוי סימנים המעידים על התפתחות מצב חירום", אבל זה קצת מיותר: כל מי שלמד רכיבה בשנים האחרונות, או מכיר מישהו שעבר "טסט" על אופנוע, יודע שהכל דיבורים בעלמא. יותר מחמש שנים לאחר ההבטחות הגרנדיוזיות הן נותרו על הנייר – ורמת לימוד הנהיגה והמבחן המעשי לא שונים כמעט באף מובן מכפי שהיו נהוגים בארץ בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת.

השר כץ. ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה (תמונה: ויקיפדיה)

פנינו בבקשת תגובה אל משרד התחבורה, בין השאר כדי להבין לאן נעלמה "תוכנית לכתיבת ספר הוראה למורי הנהיגה ובוחני הרישוי, ראשון מסוגו, שמרכז את כל מטרות לימוד הנהיגה", ואיפה ה"סטנדרטים החדשים של מגרשי התרגול" שעליהם ייבחנו התלמידים ב"תרגילי מיומנות חדשים בהתאם לתורת הרכיבה החדשה", אבל עד כה לא התקבלה אצלנו תגובה כזאת.

אי אפשר לחתום את הידיעה העצובה הזאת מבלי להזכיר לשר שמממונה על הבטיחות בדרכים בישראל שכבר לפני יותר מחמש שנים הוא הבטיח ש"התוכנית החדשה תאפשר להטמיע תרבות רכיבה בטוחה יותר בקרב רוכבי האופנוע החדשים בישראל ובכך להוריד את מספר הנפגעים בקרב אוכלוסיה פגיעה זאת". במעמד ההבטחה, שנת 2012, נהרגו על כבישי ישראל 36 רוכבים, ואילו בשנת 2017 נהרגו על הכבישים שלנו 62 רוכבים.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד