כחלון למען האופנוענים: האריך בשנה את תקנות המיסוי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
במשרד האוצר לא אוהבים לקבע את עצמם לכללים קבועים, לכן במקום לקבוע מיסוי ברור וארוך טווח לאופנועים פשוט האריכו בשנה נוספת את תקנות המיסוי שנכנסו לתוקף לפני שנתיים. עם זאת, הרושם הוא ששר האוצר דווקא פועל למען האופנוענים

דוברות משרד האוצר הודיעה אתמול (יום א') על "הארכת הרפורמה במיסוי כלי רכב דו גלגלי", ובעברית: משרד האוצר מותיר בינתיים על כנה את התקנה הזמנית שמתוקפה נקבע גובה המס על כלים דו גלגליים בהתאם לנפח המנוע וההספק שלהם לבין הימצאות מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה. במקביל ניתנת גם הטבת מס לכלים תלת גלגליים.

עד לפני כשנתיים התקיים מיסוי שונה על כלי רכב דו גלגליים: אופנועים שילמו מס בשיעור דומה לגובה המס שהוטל על מכוניות נוסעים (לפני רפורמת 'המיסוי הירוק'), ואילו קטנועים שילמו מס קניה מופחת בשיעור 40%. מס זה חל גם על אופנועים בנפח של פחות מ-125 סמ"ק. מס הקניה על אופנועים היה 72%.

לפני כשנתיים, באמצעות צו והוראת שעה ולא בחקיקה ראשית, בוטלה האבחנה בין אופנועים לקטנועים ונקבעו  שיעורי מס בהתאם לנפח המנוע וההספק שלו. גם על הצו הזה חתם בשעתו שר האוצר משה כחלון, וההסבר לו, בשעתו, היה ש: "במהלך השנים נשחקו ההבדלים בין אופנועים וקטנועים בעיקר במבנה ובנפח המנוע, כך שאף משרד התחבורה, האחראי על התקינה בתחום, איחד כבר לפני מספר שנים את שני הסיווגים. מבחינת פוטנציאל השימוש, היבטי בטיחות וזיהום סביבתי – אין כיום הבדלים מהותיים".

בנוסף, כמו במכוניות, ניתנה גם הטבת מס לכלי רכב דו-גלגליים שצוידו במערכות בטיחות – במקרה זה רק ABS. כלים תלת גלגליים, על אף שאין הוכחה שהם בטוחים יותר מאשר כלים דו-גלגליים, קיבלו גם הם הנחה מן המס המרבי.

כעת, כאשר תוקף הצו המקורי עמד לפקוע, האריך שר האוצר, משה כחלון, את תוקפו למשך שנה אחת נוספת, כלומר עד ל-30 ביוני 2018.

קטגורית L1 – אופנועים וקטנועים בנפח של עד 125 סמ"ק והספק של עד 11 קילוואט (14.7 כ"ס) – משלמת קניה מס בגובה 25%. על כלים בנפח של עד 500 סמ"ק חל מס קניה שנע בין 40% ל-70% בהתאם להספק המנוע.

על כלים בנפח שבין 501 סמ"ק ל-800 סמ"ק חל מס קניה בשיעור שבין 50% ל-70% בהתאם להספק, ואילו על אופנועים וקטנועים בנפח של מעל ל-800 סמ"ק חל מס קניה בשיעור של 70%.

כל הכלים שמצוידים במערכות ABS מקבלים הטבת מס שקלית קבועה, כלומר לא באחוזים, על עצם קיומה של המערכת, וגם זה כפי שמקובל במיסוי על מכוניות.

היות שאין הגיון להעניק הטבה בסכום שקלי קבוע ולהתעלם מגובה המיסוי הכללי של כל קטגוריית מס – שהרי במצב כזה יירד שיעור המיסוי האפקטיבי באופן דרמטי בקטגוריות הנמוכות ולא תהיה לו כמעט משמעות בקטגוריות הגבוהות – מוענקת הטבת הבטיחות באופן הבא:

כלי שרמת המיסוי עליהם היא 25% מזדכים בסכום של 350 ש"ח. כלים שרמת מס הקניה עליהם היא 40% מקבלים זיכוי של 610 ש"ח, ברמת 50% גובה הזיכוי הוא 1,000 ש"ח, ברמת 60% גובה הזיכוי הוא 1,400 ש"ח, וברמה הגבוהה ביותר, של מס קניה בשיעור של יותר מ-70%, גובה ההטבה הוא 1,700 ש"ח.

סכומים אלה מדגישים מאד את ההטבה הנדיבה שניתנת לכלים תלת גלגליים: 3,000 ש"ח ללא קשר לסוג הכלי או נפח המנוע שלו.

עם זאת, הצו החדש מקשה את ידו על כלים תלת גלגליים זולים יחסית, אשר גובה מס הקניה עליהם הוא 25%: אם סך מס הקניה שמשולם עבור כלי כזה נמוך מ-6,000 ש"ח הרי שהטבה זאת לא תעלה על מחצית מגובה מס הקנייה (למשל, אם סך מס הקניה הוא 5,000 ש"ח כלי תלת גלגלי כזה יקבל זיכוי מרבי של 2,500 ש"ח).

לא מיותר להזכיר שבנוסף למס הקניה גובה המדינה גם מכס בשיעור של 7% על כלים שמגיעים ממדינות שאין להם הסכמי מכס עם ישראל (רוב המדינות מחוץ לאיחוד האירופאי וארה"ב), שהמיסוי חל לא רק על מחיר הכלי אלא גם על עלות ההובלה והביטוח שלו, ושאחרי כל אלה מוטל מע"מ בשיעור 17% על המחיר שהתקבל לאחר כל המיסים האחרים.

עוד סוגיה חשובה היא עידוד היבוא של כלים שמצוידים במערכות בטיחות נוספות, למשל בקרת יציבות ומערכת התרעה מפני מעבר לנתיב נסיעה חסום, אשר עדיין לא מקבלות הטבות מס בישראל. בימים אלה שוקדים אנשי רשות המיסים על רפורמה בהטבות המס שניתנות לציוד בטיחות במכוניות, וזאת הזדמנות טובה מבחינתם ומבחינתנו שלא להזניח גם את הדו-גלגליים.

 

 

סכום הפחתה של 350 ש"ח

סכום הפחתה של 610 ש"ח

סכום הפחתה של 1000 ש"ח

סכום הפחתה של 1,400 ש"ח

סכום הפחתה של 1,700 ש"ח

באיגוד יבואני הרכב מברכים על הארכת תוקף הצו. טלי ברנר דרורי, יו"ר איגוד הרכב הדו גלגלי בלשכת המסחר, מסרה בתגובה ש"שיטת המיסוי שנקבעה בצו, והוארכה לשנה נוספת, היא שיטת המיסוי הנכונה והמתאימה ביותר לסוג כלי הרכב, לאופן השימוש בהם, לדרגות הרישוי וכן למגמה העולמית להכיר בהספקי המנוע כפרמטר המוביל.

ישנה חשיבות רבה ליציבות רגולטורית בסוגיית מיסוי כלי הרכב הדו גלגליים, הן למגזר העסקי שצריך להיערך מבעוד מועד ליבוא, לתחזוקה ולמתן שירות לכלי הרכב המיובאים, והן לציבור של למעלה מ- 120 אלף רוכבים בישראל. אנו מצפים מרשות המסים להביא לקיבוע נוסחת מס הקנייה על רכב דו גלגלי לטווח ארוך, על מנת שגם המגזר העסקי וגם הצרכנים יוכלו לבצע את שיקוליהם הכלכליים בצורה נכונה ומיטבית".

אחרי כל זה חשוב להדגיש ששר האוצר משה כחלון כבר הוכיח את עצמו בסוגיית ביטוח החובה, שגם עליו הוא ממונה, כשר האוצר האוהד ביותר בשנים האחרונות לאוכלוסיית הרוכבים בישראל.

עוד חדשות דו"ג מקומיות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד