האם הגלגלים של ב.מ.וו. R1200GS יתפרקו לך תוך כדי רכיבה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ב.מ.וו. הכריזה על שגרת טיפול במקום על קריאה לתיקון בטיחותי, וזה מסכן לכאורה את הרוכבים על אופנועי R1200GS בכל העולם, וגם בישראל

מי שרוכב על אופנוע ב.מ.וו. מדגמי R1200GS, R1200GS  אדוונצ'ר, R nineT סקרמבלר או אורבאן, אשר יוצרו בשנים 2017-2018 חייב לבדוק בדחיפות את מצב ה"שפיצים" (חישורים) בחישוקי הגלגלים שלו – אחרת הוא עלול להיות חשוף לתאונה מסכנת חיים.

פרשה זאת מסעירה כעת את הרשתות החברתיות בישראל בעקבות תאונה שבה היה מעורב לפני כשבועיים נ.ש, במהלך טיול שטח שגרתי בסמוך לנבי מוסא. בסרטון שצורף לאחד הפוסטים בנושא נראה לכאורה נ.ש. כאשר הוא רוכב על דרך סלולה למחצה, ולאחר מעבר על מה שנראה כמו מהמורה לא גדולה במיוחד האופנוע שלו מוטח ומתגלגל מספר פעמים תוך כדי התפרקות של חלקים מהאופנוע. הרוכב נפצע, אבל למרבה המזל פציעתו לא חמורה.

כבר בשטח, בסמוך לאחר התאונה, הסתבר שחישורי הגלגלים ("שפיצים", "סיחים") של הגלגל הקדמי נגזרו מן החישוק, ובגלגל האחורי נמצאו מספר חישורים משוחררים. האופנוע הפגוע הועבר אל המוסך של יבואנית ב.מ.וו. לישראל, דלק מוטורס, ושם התברר שהוא נפגע במידה שמגדירה אותו כ"אובדן מוחלט" ("טוטאל לוס").

נ.ש. סרב להתייחס בשלב זה לפרטים, ככל הנראה מפני שהוא עדיין נמצא במו"מ עם 'דלק מוטורס', אולם על-פי פרסומים שונים, וגם לפי הודעתם, עולה שנציגי דלק מוטורס רואים במקרה הזה אירוע תאונתי שלא קשור לכשל סדרתי. בהתאם לכך המליצו אנשי היבואנית לנ.ש. להפעיל את הביטוח המקיף שלו, על כל מה שכרוך בכך.

בין אם מדובר בתאונה ובין אם לא, אי אפשר להתעלם מן העובדה שבעולם פורסמו  דיווחים אודות מקרים דומים שבהם מיוחסות תאונות כאלה לכשל סדרתי שנגרם בגלל תקלת תכנון ו/או ייצור של ספק החישוקים. מדיווחים אלה עולה שבסדרת גלגלים שיוצרו בתקופה ספציפית (אך נתונה במחלוקת) בוצע ציפוי על אחד החלקים שמחזקים את החישורים ("שפיצים") של הגלגל לחישוק, וכתוצאה מכך משתחררת נעילת החישור ממקומה ואחד או יותר מן החישורים הופך לרפוי. במצב כזה, בדרך כלל במהלך רכיבת שטח, מופעל עומס על שאר החישורים, מה שמוביל במקרים קיצוניים לשבירת הגלגל באופן שעלול להטיח את האופנוע ואת הרוכב תוך כדי רכיבה. מיותר להזכיר שתאונה מסוג כזה עלולה להסתיים בפציעה קשה או אף במוות, שלא לדבר על נזק מסוג אובדן מוחלט לאופנוע.

בב.מ.וו. העולמית מכירים את הבעיה מזה קרוב לשנה, או יותר, היות שדיווחים ראשונים אודותיה התקבלו אצלם כבר בסמוך לאחר שסדרת החישוקים המדוברת החלה להתגלגל. למרות זאת, יצרנית אופנועי היוקרה המפורסמת הסתפקה במשלוח "הוראת שירות" (TSB) למערך השירות העולמי שלה, כלומר שרק מי שנכנס עם האופנוע שלו לטיפול שגרתי במוסך מורשה "זכה" לבדיקה של הגלגלים ושל מצב החישורים. זאת בשונה מ"קריאה לתיקון" (RECALL) אשר הייתה מחייבת את היצרנית ואת נציגיה לזמן לבדיקה ו/או תיקון את כל האופנועים הרלבנטיים שמתגלגלים על כבישי העולם.

לפי פרסומים בעולם, הוראת השירות מתייחסת לחישוקי גלגלים שיוצרו מפברואר ועד יוני 2018, והיא נשלחה לכל הפחות לחלק מרשת השירות של ב.מ.וו. כבר בחודש אוקטובר 2018, כלומר לפני כ-9 חודשים. יחד עם זאת, בעקבות המקרה ביצענו בדיקה שממנה עולה שבישראל התגלתה תופעת "השתחררות השפיצים" במספר אופנועים שחלקם יוצרו עוד בשנת 2017, כלומר לפני התקופה שאליה מתייחסת הוראת השירות.

אנשי ב.מ.וו. העולמית הודיעו זה מכבר שהם "ביצעו שינויים כדי לפתור את הבעיה" – אבל זה בוצע רק בחישוקים חדשים ולא באלה שכלולים בסדרת הייצור הפגומה. "הוראת השירות" המקורית תוקנה לא מכבר ובהוראה העדכנית של היצרנית נכתב ששיטת הבדיקה והטיפול בתופעה "נשקלה מחדש", וכן שקיים כעת כלי עבודה חדש שמאפשר מתיחה וחיזוק קלים יותר של חישורים רופפים.

ההנחיה לאנשי השירות היא שבמקרה שבו ישנם "עד שבעה חישורים עם מתח מופחת" יש לעבור ביסודיות על שני הגלגלים (קדמי ואחורי) בהתאם להנחיות מקצועיות של היצרנית. במקרה שבו ישנם יותר מ-7 חישורים רופפים יכול איש השירות לבחור בין שלוש אופציות, שהראשונה בהן היא לשלוח את החישוק לתיקון אצל "חברה חיצונית מתמחה", השנייה היא להחליף ללקוח את הגלגל בגלגל חדש, והשלישית היא לתקן את החישוק בהתאם להנחיות טכניות מדויקות של היצרנית – ולהחליף את הגלגל אם הוא לא עומד במידות הנדרשות. לא מיותר להזכיר שגם כאשר גלגל מוחלף במסגרת אחריות לא תמיד אפשר לדעת בוודאות אם הגלגל החדש יוצר לאחר תיקון הפגם או שמא הוא שייך לסדרה הפגומה.

נציגי ב.מ.וו. בבריטניה הסבירו שמדיניות היצרנית היא שאין צורך לבצע קריאה בטיחותית לתיקון היות שכאשר החישורים מתחילים להתרופף נגרם חוסר יציבות לאופנוע, והרוכב אמור להרגיש את זה ולפנות למוסך. הסבר דומה ניתן גם על-ידי נציג היבואנית הישראלית באחד הפורומים הסגורים של ב.מ.וו. בישראל.

מיותר לציין שהתייחסות כזאת אינה אופיינית ליצרניות רכב בכלל, ובמיוחד לב.מ.וו, לכן היא מפתיעה ואף מאכזבת. מאחר ומדובר במה שנראה כמו כשל סדרתי צריך היה לצפות מן היצרנית, ומן היבואנית שלה בישראל, שתבצע קריאה בטיחותית לתיקון – אם לא להלכה לפחות למעשה.

ההתנהלות של היצרנית מעלה מספר סימני שאלה, והראשון בהם הוא מדוע לא להחליף באופן גורף את כל החישוקים מסדרת הייצור הפגומה. הרי במצב שבו התגלו מספר חישורים רופפים אין כל ערובה שלאחר שהם יחוזקו הם לא יתרופפו מחדש, או שמא יתרופפו חישורים אחרים, שלא חוזקו.



בדקו את הגלגלים שלכם

ככלל, מבחינה חוקית כל לקוח ונהג אחראים לתקינות ולבטיחות של כלי הרכב שבו הם נוהגים. יחד עם זאת, לעולם לא אמורים להיות כשלים סדרתיים בעלי אופי בטיחותי אשר תלויים ברמת הערנות של הנהג או בעל הרכב. במילים אחרות, נהג או בעל רכב שמקפידים לבצע את שגרת התחזוקה הרגילה לא אמורים להיתקל בבעיות מכאניות שעלולות לסכן אותם או את שאר משתמשי הדרך. במקרה הספציפי הזה – שבו היצרנית טוענת שהתרופפות חישורים לא מסכנת את הרוכבים – ייתכן שאנחנו נמצאים ב"תחום אפור". אפשר גם לשער שאי שם בתוך "האותיות הקטנות" של אחריות היצרנית מוטלת על הרוכב אחריות לבדיקת מצב החישורים.

יחד עם זאת, מעצם העובדה שב.מ.וו. מודעת לכשל הסדרתי (ולראיה היא הרי שלחה "הוראת שירות" (TSB) לרשת השירות שלה)  יהיה קשה לקבל "הפלת אחריות" על הרוכבים. אפשר היה לצפות מיצרנית פרימיום כמו ב.מ.וו. לטיפול  מהיר והחלטי יותר למיגור התופעה. אף כלי רכב לא אמור לסכן את המשתמשים בו, ובוודאי לא כזה שנושא סמל של ב.מ.וו.

כך או אחרת, מסתבר שבדיקה תקופתית במוסך לא מספיק טובה במקרה הזה: על-פי דיווחים בעולם – מספר לקוחות נפגעו בתאונות כאלה, והאופנועים שלהם ניזוקו, גם לאחר שהחישוקים נבדקו בטיפולים תקופתיים וכאשר הם נמצאו כמה מאות קילומטרים לפני מועד הטיפול המתוכנן הבא שלהם.

מכל מקום, לכל מי שרוכב כעת על אחד מן האופנועים שכלולים בסדרה המדוברת, או על אופנוע עם גלגלי חישורים באופן כללי, מומלץ לבצע בדיקות תכופות של מתח  החישורים, וזאת באמצעות הקשה עליהם עם מברג או סכין. צריך להדגיש שמומחים ממליצים שלא לנסות למתוח לבד חישורים רפויים אלא להגיע למוסך כדי שהמתיחה תבוצע על-ידי איש מקצוע בהתאם לנהלי היצרנית. מתיחה מוגזמת או לא נכונה של חישורים עלולה לפגוע במבנה הגלגל ו/או באיזון שלו.

תגובת דלק מוטורס, יבואנית אופנועי ב.מ.וו. לישראל:

"יצרן האופנועים עדכן במסגרת הוראת השירות על בדיקת החישורים וחיזוקם במידת הצורך בהתאם לנוהל מוגדר. לדברי היצרן, מניסיונו ובדיקות שבצע, "חופש" גדול (excessively low tension) במספר רב של חישורים יכול לגרום לרעידות במהלך רכיבה אך לא למצב שאיננו בטיחותי ובשום אופן לא למצב של נסיעה מסוכנת.

במצב כזה הרוכב חש מיד בהבדל למול הרכיבה הרגילה ועליו להגיע למרכז השירות המורשה. היצרן הנחה לבדוק את האופנועים הרלוונטיים בהתאם לרשימת שלדות שעדכן, או כל אופנוע אחר עם תלונה דומה, בעת כניסתם הקרובה למרכז השירות.

האופנוע המדובר הגיע אלינו עם סימני פגיעה בשני החישוקים. אנו מבינים שזאת אחרי רכיבת שטח. לאור התיאור שלעיל, נראה כי מדובר באירוע תאונתי, שנכון שיטופל ע"י חברת הביטוח. יחד עם זאת נדגיש כי היצרן ביקש לקבל את החישוקים לבדיקה והתייחסות.

הלקוח ביקש להעביר את החישוקים למעבדה בארץ לבחינה, עדכנו אותו כי יתכן וליצרן תהיה בעיה לבדוק את החישוקים לאחר שיעברו אצל גורם נוסף לפני. אנו ממתינים לשמוע מהלקוח לגבי שליחת החישוקים ליצרן".

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד